Vinjete bodo po zagotovilih prometnega ministra Radovana Žerjava stopile v veljavo prvega julija. Najprej bodo na cestninskih postajah le dvignili zapornice in za vožnjo mimo omejili hitrost – predvidoma na 40 ali 50 kilometrov na uro – do 15. septembra pa bodo podrli tako imenovane otoke.

Medtem bo moralo ministrstvo za promet pripraviti spremembe zakona o javnih cestah in pripraviti predlog zakona, ki bo uredil vprašanja nadzora nad vinjetami. Oboje bo moral potrditi parlament. Težko delo čaka tudi Dars, ki bo poleg gradbenih del na cestninskih postajah moral rešiti tudi vprašanja oblikovanja, tiskanja in distribucije vinjet.

V zvezi z uvedbo vinjet obstaja kar nekaj nejasnosti, na primer to, kdo jih bo tiskal in kolikšne bodo kazni za vožnjo brez njih, na napoved pa se je odzvala tudi politika. Uvedbo ocenjujejo kot populistično, različni pa so pogledi na to, ali novi sistem lahko zagotovi finančno stabilnost Darsa.

Do julijske uvedbe vinjet bo parlament moral potrditi najmanj dva zakonska predpisa, Dars pa bo moral rešiti vprašanja glede oblikovanja, tiskanja in distribucije vinjet ter se pospešeno lotiti preurejanja cestninskih postaj.

Na vprašanje o pokrivanju finančnih bremen Darsa po uvedbi vinjet je prometni minister Radovan Žerjav po včerajšnji seji vlade odgovoril, da pričakujejo za desetino višje prilive od zbranih cestnin, kar v številkah pomeni okoli 20 milijonov evrov. "Izračun smo naredili ob predpostavki, da bomo prodali 3,3 milijona vinjet, 800.000 kupcev naj bi kupilo letne vinjete, medtem ko naj bi se za polletne vinjete odločilo 2,5 milijona voznikov. Cene so namreč ugodne in menimo, da bomo več voznikov privabili na avtoceste ter s tem povečali varnost v prometu," poudarja prometni minister. Dodaja, da so te številke po mnenju nekaterih celo konzervativne.

Poleg povečane varnost v prometu zaradi povečanja tranzita po avtocestah Žerjav pričakuje tudi, da se bo z uvedbo vinjet povečala pretočnost prometa, čeprav bo v prvi fazi hitrost za vožnjo mimo cestninskih postaj omejena predvidoma na 40 ali 50 kilometrov na uro, o čemer so pomisleke za Dnevnik že pred tem izrekli strokovnjaki za prometno varnost.

Stroški uvedbe vinjet s tiskanjem, distribucijo, gradbenimi deli, vezanimi na prilagoditev cestninskih postaj, bodo po izračunih ministrstva v višini 8 milijonov evrov, po včerajšnji odločitvi vlade pa bo Dars od treh novih cestninskih postaj, in sicer Brezje, Banuta in Dragotinci, zgradil le slednjo in s tem prihranil okoli 12 milijonov evrov.

Cestninjenje za tovornjake se z uvedbo vinjet ne spreminja, po načrtih jim bodo po obstoječem sistemu uporabo avtocest zaračunavali na skrajnih desnih voznih pasovih, danes namenjenih sistemu ABC. Konec julija prihodnje leto bodo tovornjaki cestninjeni s pomočjo satelitov v tako imenovanem prostem prometnem toku, kar naj bi avtomobilisti dočakali v začetku leta 2010.

Zaradi uvedbe vinjet na Darsu ne predvidevajo odpuščanja redno zaposlenih, predsednik uprave Tomislav Nemec pojasnjuje, da se bodo odpovedali delavcem, ki delajo prek študentskih servisov, in zaposlenim za določen čas, medtem ko bodo redno zaposlene prekvalificirali za nadzor vinjet.