"Sedanji sistem cestnin je res neustrezen, saj je razlika v cestnini med osebnimi vozili in tovornjaki premajhna, ne prispeva k zmanjšanju gneče v mestih in spodbuja uporabo vzporednih cest namesto avtocest. Vendar menimo, da bi bila uvedba vinjet s fiksno ceno velik korak nazaj," so prepričani v Cipri, društvu za varstvo Alp, ki že več let spremlja razvoj politike cestninjenja v Sloveniji in EU. Skrbi jih predvsem okoljska in socialna vsebina uvedbe vinjete. "Cestninjenje z vinjeto gre na roko predvsem tistim, ki se veliko vozijo po avtocestah. Kdor večkrat uporablja avtocestno infrastrukturo, jo bolj izrablja, prav tako pa bolj onesnažuje ozračje, zato je nesprejemljivo, da se mu z vinjeto omogoči subvencionirano vožnjo. Subvencije bi šle na račun tistih, ki avtoceste uporabljajo le občasno," so zatrdili v Cipri. To bi imelo po njihovem mnenju slabe posledice za okolje, saj bi uvedba pavšalne vinjete še spodbudila prevoznike k vožnjam. Namesto tega predlagajo ločitev sistema cestninjenja za osebna in tovorna vozila. Za slednja priporočajo bodisi švicarski ali nemški vzor, za osebni promet pa vključitev cestnine v ceno goriva z višjimi trošarinami.

Do podobnih ugotovitev so prišli tudi v SD. "Najboljša rešitev za cestninjenje je v nadgraditvi obstoječega sistema s posebno rešitvijo za tovorna vozila in nadaljevanje priprav na satelitsko cestninjenje," je ocenil svetovalec predsednika SD za promet in pomorstvo Patrick Vlačič, ki meni, da bi z vinjetami sicer zagotovili večjo pretočnost, a bi se odrekli plačilu po dejanski rabi. "Z uvedbo vinjet bi ogrozili javnofinančno stabilnost, ker bi se del bremen zaradi omejitev evropske zakonodaje prenesel na proračun. Tak sistem bi bil zato darilo tujim cestnim tovornim prevoznikom, medtem ko bi bili v slabšem položaju tisti, ki avtoceste uporabljajo redkeje," je ugotavljal Vlačič. Utemeljil je še, da izdelava vinjete stane od štiri do osem evrov, dnevna vinjeta v EU pa v povprečju 11 evrov. Tako bi od vinjet pobrali premalo denarja, poleg tega pa bi morali rešiti vprašanje 400 zaposlenih v sedanjem sistemu cestninjenja, ki je tudi vir za gradnjo avtocest in njihovo vzdrževanje.

bojan.glavic@dnevnik.si