Statistika je sicer pusta, vendar pove veliko. Samo lani je v prometnih nesrečah na slovenskih cestah umrlo 47 ljudi, starih od 18 do 24 let. Glede na stopnjo prometne ogroženosti med mladimi ostaja že leta najbolj kritična skupina mladih voznikov in potnikov med osemnajstim in štiriindvajsetim letom starosti. Od leta 1970 do 2000 je v osebnih avtih v Sloveniji umrlo 3270 mladih od petnajstega do štiriindvajsetega leta starosti, 85.429 pa je bilo ranjenih. Velika večina mrtvih je bila starih od 18 do 24 let, med njimi je bilo 1455 mrtvih mladih voznikov in 1074 mladih potnikov.

Kot poudarjajo na svetu za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, imajo tovrstne nesreče nekatere skupne in tipične značilnosti. Veliko je primerov, ko je v njih več mrtvih ali poškodovanih iste starosti. Vožnja je večkrat kljub pomanjkanju izkušenj bolj drzna, s pogumom se postavljajo pred svojimi vrstniki, vozila so večkrat tehnološko zastarela in nevarna. In od tu do tragedije je le še droben korak.

V razvitejših državah vse izgube, četudi človeške, merijo tudi v denarju. V državah EU so tako izračunali, da posledice smrtne prometne nesreče vrednotijo v višini 1 milijona ECU, kar je približno 210 milijonov tolarjev. V raziskavi, ki jo je lani za Direkcijo RS za ceste izdelalo podjetje Omega Consult, so ugotovili, da so stroški v Sloveniji (glede na nižji družbeni bruto produkt in nižje dejanske stroške, ki se upoštevajo pri vrednotenju škod) enaki 115 milijonom tolarjev. Torej je Slovenija samo lani s smrtnimi žrtvami med mladimi izgubila tudi 5,4 milijarde tolarjev.

Zato je poleg užaloščenih sorodnikov in prijateljev ter seveda mlade žrtve same lahko tudi družba močno zainteresirana, da je tragedij na naših cestah čim manj. In zato je razumljiv tudi cilj iz predloga nacionalnega programa varnosti cestnega prometa RS, da bi število smrtnih žrtev med mladimi vozniki do leta 2005 zmanjšali za 50 odstotkov v primerjavi z letom 1995. Torej naj bi bilo čez štiri leta med mladimi vozniki največ 32 žrtev. Da bi dosegli to število, ki je še vedno visoko, bo zagotovo potrebno vložiti zelo veliko truda. Odgovornost je na vseh nas.

Www.vozimo-pametno.org

<%L="http://www.vozimo-pametno.org"> Na spletnih straneh<%L> ) še vedno poteka akcija Mladi voznik z nagradno igro, ki je namenjena predvsem mladim voznikom, rojenim od leta 1976 do 1992. Ti so lahko vsak teden udeleženi v žrebanju za privlačne nagrade (enotedenska uporaba novega avta renault clio, udeležba na treningu varne vožnje in pet majic akcije), pa tudi na druge, ki ne spadajo v to starostno kategorijo, niso povsem pozabili.