Februarja je upravno sodišče potrdilo ugotovitve protikorupcijske komisije, da je nekdanja trboveljska županja Jasna Gabrič s tem, ko je za zasebne spore najela storitve odvetniške družbe, s katero je imela Občina Trbovlje v tistem času sklenjeno pogodbo, kršila integriteto. »Takšno ravnanje Jasne Gabrič predstavlja realno korupcijsko tveganje oziroma tveganje za nastanek nasprotja interesov, s tem pa ravnanje v nasprotju s pričakovanim delovanjem in odgovornostjo odgovorne osebe subjekta javnega sektorja, kar predstavlja kršitev integritete.« Takole pa so na sodišču utemeljili pravilnost ugotovitev KPK: »Za kršitev integritete zadošča že možnost obstoja razlik v interesih subjekta javnega sektorja in funkcionarja. Že zgolj ta možnost vzpostavi dolžnost funkcionarja, da se izogne tveganju, da bi bila oblast, funkcija, pooblastilo ali druga pristojnost za odločanje uporabljena v nasprotju z zakonom, pravno dopustnimi cilji in etičnimi kodeksi.«

Za Aleša Cantaruttija, nekdanjega državnega sekretarja na ministrstvu za gospodarstvo pod Zdravkom Počivalškom, pa so leta 2021 ugotovili kršitve integritete pri nakupu zaščitne opreme, ker je – po ugotovitvah KPK – neupravičeno privilegiral podjetji Hmezad-TNT in Medicop. Cantarutti se na ugotovitve KPK za razliko od Gabrič ni pritožil: ugotovitvi sta torej pravnomočni.

Oba sta pozneje dobila visoka položaja v državnem Darsu. Jasna Gabrič se je pred zadnjimi lokalnimi volitvami odločila, da je bilo politike po osmih letih županovanja dovolj, in se septembra 2023 preselila na Dars kot direktorica Področja vzdrževanja. Aleš Cantarutti pa je konec leta 2022 odstopil s položaja generalnega direktorja Gospodarske zbornice Slovenije. Na Darsu so ga tri mesece pred Gabrič zaposlili kot direktor Področja upravljanja.

Dars: Pravnomočni odločbi KPK o kršitvi integritete nista ovira za zaposlitev

Pravnomočne ugotovitve KPK, da sta dva njihova direktorja kršila integriteto, za Dars niso ovira.

Nekdanji predsednik uprave Valentin Hajdinjak je moral novembra lani odstopiti z mesta predsednika uprave upravljalca avtocest; na Dars so tedaj leteli očitki o pobiranju podkupnin in sumu kartelnega dogovarjanja pri poslu avtovleke. Prvi nadzornik Andrej Šušteršič je tedaj povedal: »Ne da on pod takimi pogoji ni mogel več delati, mi nismo mogli delati z njim, ni bilo zaupanja. Tu so bili razlogi za krivdno razrešitev,« je zavrnil Hajdinjakovo izjavo, da odhaja zaradi razmer, v katerih se ne da več delati.

A, tako na Darsu, obstaja bistvena razlika med Hajdinjakovim primerom in primerom Gabrič-Cantarutti: »Odločbi KPK za gospoda Cantaruttija in gospo Gabrič sta bili izdani pred njuno zaposlitvijo v družbi DARS. Pravnomočni odločbi KPK ne predstavljata ovire za zaposlitev na njunih trenutnih delovnih mestih.«

Dars: Imamo ničelno toleranco do kršitev integritete

V istem podjetju pa na naše vprašanje, kakšno je stališče uprave do zaposlovanja oseb, ki so kršile integriteto, odgovarjajo: »Družba Dars ima v Kodeksu ravnanja predpisano ničelno toleranco do kršitev s področja integritete. V primeru, da bi posamezni delavci kršili integriteto pri opravljanju delovnih obveznosti družbe Dars, bi Služba za skladnost poslovanja in integriteto ukrenila vse potrebno, da se takšni primeri ne bi ponovili, hkrati pa bi zadevo nemudoma odstopila Službi za upravljanje kadrov (ki bi opravila delovno pravno presojo) in Pravni službi (ki bi opravila civilno in kazensko pravno presojo).«

In ni še konec varovalk, ki so na voljo Darsu: »(...) področje integritete je ena izmed bistvenih predpostavk za zaposlovanje v družbi Dars. Pri tem velja pojasniti, da Služba za skladnost poslovanja in integriteto pripravlja interni akt, v katerem se bo za zaposlitev kandidatov na vodilna delovna mesta v družbi Dars predhodno opravila tudi ocena primernosti in strokovnosti (t. i. fit & proper).«

Kar za Gabrič in Cantaruttija ne bo veljalo.

Po naših podatkih člani protikorupcijske komisije način delovanja Gabrič prikazujejo na svojih predavanjih kot primer, kako se ne dela; konkretno pri izbiri direktorja trboveljske komunale. Takole je predstavljen:

»Nekdanja županja Občine Trbovlje je z sms sporočili vršila politični pritisk na predsednika nadzornega sveta JP Komunala Trbovlje, člana njene svetniške skupine Lista za naše Trbovije, s tem, ko ga je spraševala, za katerega kandidata bo glasoval, in ko mu je sporočila, da naj na glasovanju o kandidatih za direktorja JP Komunala Trbovlje glasuje za konkretnega kandidata.« Poslala mu je, tako KPK, sms sporočilo: »Javi, kdaj bi se jutri zvečer dobili ti, jaz in AAAAAA glede komunale,« pri čemer ji je predsednik nadzornega sveta odgovoril: »Te pokličem, ko bom prost.«

Pred glasovanjem o kandidatih za direktorja komunale sta komunicirala takole: 

Gabrič: »Zdravo. Danes imamo glasovanje za direktorja komunale, Komu gre glas liste?« Predsednik nadzomega sveta je odgovoril: »Kot sem že vsakokrat rekel, kandidatu z najboljšim programom, vizijo za naprej. Kdo pa bo, bomo videli vsi skupaj, najbolj po njunih predstavitvah danes. Zaenkrat, eden ima 5 strani, drugi pa 22 programa.«

Gabrič: »Papir vse prenese. Realnost pa je največkrat drugačna. To tudi sam dobro veš. Sistema komunale si pa ne želim, da ga sesujemo.« In še: »Podpora občine gre XXXXXX. Lp«

Zato ponavljamo stališče Darsa: »Odločbi KPK za gospoda Cantaruttija in gospo Gabrič sta bili izdani pred njuno zaposlitvijo v družbi Dars. Pravnomočni odločbi KPK ne predstavljata ovire za zaposlitev na njunih trenutnih delovnih mestih.«