»Ko nas je obiskal velik konkurent, je priznal, da si želi, da bi na področju tehnologije čez osem let bili tu, kjer smo danes mi,« je razkril direktor Andrej Orožen. Ko pa se ambiciozna podjetja začnejo spogledovati s tujimi trgi, kar naenkrat počepnejo. Kje tiči razlog za to?

Nujno zlo?

Morda se Slovenci ne znamo lotiti prodora na tuje trge zato, ker pojma marketing ne razumemo najbolje. Inženir v izmišljenem podjetju, ki ga opisujem v uvodu, razmišlja, da je marketing nujno zlo: trženje je sodelavka, ki ves dan tipka po računalniku, ne spozna se na tehnologijo, vsake toliko nam v proizvodnjo prinese besedilo, ki je sicer napisano tehnično ustrezno, ampak povsem banalno. Škoda se nam zdi, da jo imamo, mar bi njeno plačo raje investirali v nabavo novega stroja, za katerega vodstvo prosimo že toliko časa. Dobro blago se prodaja samo od sebe.

A obvladovanje mednarodnega marketinga ni enostavna igra. Prav nasprotno. V njej igrajo igralci s preizkušenimi trenerji – strokovnjaki. Pri mednarodnem marketingu ne gre le za odličen izdelek. »Marketing je tisti, ki pozna kupca, trg in konkurenco, sledi poslovnim in družbenim trendom ter zna pomagati upravi podjetja pri sprejemanju pravih strateških odločitev. Če marketingu omogočimo strateško vlogo v podjetju, potem je to zagotovo tista funkcija, ki podjetju dodaja največjo vrednost,« pravi Tanja Kavran, izvršna direktorica Društva za marketing Slovenije. Dodaja, da so v marketingu lahko odlična tudi manjša podjetja, v katerih marketinškega oddelka ne sestavlja po deset in več zaposlenih. Odličen marketing tesno sodeluje z razvojniki, se intenzivno ukvarja s produktom in njegovo dodano vrednostjo. Ukvarja naj se s tem, kako kupcu postati nepogrešljiv partner. Komunikacija je le del številnih področij, za katere je odgovoren marketingar, resda pogosto najbolj viden del, a še zdaleč ne najbolj pomemben.

Spodbujevalec rasti

Slovenski trg je majhen, zato ni naključje, da so gazele, dinamično rastoča podjetja, v glavnem izvozniki. Z domačega igrišča se hitro premaknejo na novo raven, kot je evroliga v nogometu. Eno izmed takšnih je novomeška gazela Adria Mobil, ki je leta 2016 prejela veliko nagrado za marketinško odličnost. »Marketing je spodbujevalec rasti, saj določa tempo razvoja novih izdelkov. Če želimo rasti, moramo vstopati na nove trge, v nove segmente, iskati priložnosti, ki jih danes še ni,« je prepričan Matjaž Grm, izvršni direktor prodaje in trženja v skupini Adria Mobil.

»Trenutne razmere so zaprle marsikateri prodajni kanal. Marketing lahko pomaga prodaji z raziskovanjem in vzpostavitvijo novih kanalov, skozi katere bo podjetje stabiliziralo svoje poslovanje in ohranilo položaj na trgu,« vrednost marketinga utemelji Kavranova. Časi, ki se sicer zdijo težavni, so lahko tudi časi priložnosti, sploh za podjetja z značilnostmi gazel. »Zastavljamo si drzno ambicijo, da bomo čez nekaj let imeli novo kategorijo slovenskih podjetij, ki so postala multinacionalke,« z optimizmom v prihodnost gleda Andrej Božič, predsednik upravnega odbora Zbornice osrednjeslovenske regije pri GZS.