V Stari vasi pri Krškem bodo v prihodnjih letih prenovili nekdanje vojaško črpališče letalskega goriva za potrebe letališča v Cerkljah ob Krki. Danes povsem zapuščeno zemljišče je v 71-odstotni lasti ministrstva Republike Slovenije za obrambo (MORS), 21-odstotna solastnica pa je Termoelektrarna Brestanica. Včeraj sta tako minister Matej Tonin in prvi mož termoelektrarne Tomislav Malgaj v Brestanici podpisala sporazum o sodelovanju pri naložbi, ki je del druge faze obnove cerkljanskega letališča, s katero rešujejo predvsem vprašanje oskrbe z letalskim gorivom.

Najprej z vlakom, nato po cesti

»Z naložbami v prvi fazi smo prišli do urejenega in z vsemi potrebnimi aparaturami opremljenega letališča. V drugi fazi pa je črpališče Stara vas ena ključnih naložb za zagotovitev potrebnega goriva za vsa letala. Cerkljansko letališče naj bi bilo namenjeno tudi Natovim letalom za prečrpavanje oziroma dodatno dobavo goriva. Zato je ta zmogljivost za nas izjemno pomembna,« je dejal Tonin.

Črpališče v Stari vasi je bilo zgrajeno pred več desetletji za potrebe tedanje vojske oziroma države, zato je tehnologija popolnoma zastarela in jo bo treba temeljito obnoviti v skladu s standardi Nata. »Iskali smo partnerja, ki že ima tovrstno znanje, in tu smo se našli s TEB, ki bo pomagala predvsem z znanjem in osebjem, da bo črpališče ustrezno delovalo, ministrstvo pa bo poskrbelo, da črpališče postavimo na nov, višji nivo in ga potem tudi predamo v uporabo,« dodaja Tonin.

Gorivo za letala bo prispelo po železnici do črpališča v Stari vasi, nato pa s cisternami po cesti do 15 kilometrov oddaljenega letališča Cerklje. Ena od možnosti, o kateri so razmišljali na ministrstvu, je bil tudi kerozinovod, vendar so njihovi izračuni pokazali, da bi morali imeti v tem primeru res velikansko porabo goriva. Gradnja kerozinovoda bi bila torej popolnoma neekonomična, je povedal Tonin.

Denar zagotavlja zveza Nato

Po njegovih napovedih bi lahko nekdanje vojaško črpališče obnovili v štirih do šestih letih, kolikšna je vrednost naložbe, pa je ta trenutek še težko napovedati, pravi. »Prav gotovo bo to večmilijonska naložba. Natančneje bomo zadevo lahko ovrednotili v prihodnjih mesecih, ko bomo razmontirali staro opremo in jo odpeljali, ko bom videli, kako globoko je treba iti s prenovo in kako zadevo sploh izpeljati,« je povedal Tonin.

Kot je dejal Malgaj, v termoelektrarni že ves čas iščejo možnosti za nek zunanji vir prihodka, zato je podpis o sodelovanju pri vzdrževanju in obratovanju prihodnjega prečrpališča zanje pomemben dogodek. »Mi že imamo tovrstne izkušnje, saj smo v preteklosti za potrebe TEB kot tudi v nekdanji skupni državi že izvajali takšne manipulacije. Nekdanja vojska je iz črpališča v Stari vasi oskrbovala cerkljansko letališče in tudi mi smo tam imeli pretovor za naše plinske turbine.«

Obnova črpališča je pomemben del druge faze obnove cerkljanskega letališča, ki je vredna 33 milijonov evrov, od tega bo 31 milijonov zagotovila zveza Nato. V drugi fazi, katero začenjajo letos, zaključili pa naj bi jo leta 2027 ali 2028, načrtujejo izboljšanje sistema za polnjenje letal z gorivom na letališču, povečanje kapacitet za skladiščenje goriva zunaj letališča, gradnjo oziroma izboljšanje vojaških logističnih kapacitet, vzpostavili oziroma podaljšali bodo tudi cesto za dovoz goriva Zasap–Črešnjice.