Sposobnosti za košnjo po nagnjenem terenu pri robotskih kosilnicah praviloma niso slabe. Nizko težišče in občutljiv električni pogon predstavljata kombinacijo, ki omogoči košnjo bregov, ki tudi pri delu z vrtno kosilnico predstavljajo izziv, če niso celo onkraj varnih pogojev za delo. Težave na klancu so pri robotskih kosilnicah največkrat povezane z obračanjem, saj tam kolesa izgubijo nekaj oprijema. Ker se na kritičnih točkah klanca robotski kosilnici to dogaja redno, tam trava izgine in razkrije se zemlja. 435X AWD je bil izdelan tudi za boljšo učinkovitost na zmernih klancih, v resnici pa je popolnoma sposoben premagati tudi klance, na katerih je otežena celo hoja.

Prenovljen videz in funkcionalnost

Husqvarna Automower AWD je na pogled zelo futuristična naprava. Sprednji del robota, ki v podvozju skriva kosišče, ima dve pogonski kolesi z ostrim profilom ter je z nekakšno premično ročico povezan z zadnjim delom, kjer je mesto za zadnji pogonski kolesi, ki sta popolna novost. Njuna os je gibljiva, zato se zadnji konec kosilnice bolje prilagaja terenu. Kosilnica je precej velika, dolga je skoraj en meter in in široka pol metra. Ima kar agresiven videz v primerjavi s prejšnjimi robotskimi kosilnicami, ki so imele bolj kompaktno podobo z malo detajli. 435X AWD ima spremenjeno ohišje, ki ima več podrobnosti, ostrih robov in pokrove koles s kontrastnimi oranžnimi ploskvami.

Dovolj zahteven teren je težko poiskati

Kosilnico smo preizkušali na velikem sklenjenem območju z malo ovirami in skupno površino v bližini navedenih kapacitet. Husqvarna za robotsko kosilnico s štirikolesnim pogonom priporoča travnike s površino do 3500 m2, čeprav se na terenu pokaže, da imajo roboti v primeru homogenih površin brez številnih ovir lahko še precej rezerve. Osnovni travnik na testnem področju je imel enakomeren nagib z lepo utrjeno površino, na eni strani pa je potekala še pot s spodnjega na zgornji nivo. Prehod je bil opremljen z vodilno žico, ki povezuje polnilno postajo in najbolj oddaljeno točko na terenu. Žica, ki je tako kot vodilna žica območja vkopana kakšnih deset centimetrov v zemljo, je orientacija za kosilnico, saj se po tej liniji robot lahko odpravi neposredno na najbolj oddaljene točke travnika.

Telefon zamenjuje posege v kosilnico

Naprednejši modeli robotskih kosilnic omogočajo nadzor prek mobilne aplikacije, kjer nastavljamo časovnik, varnostne parametre, nadziramo načine vožnje in košnje. Automower AWD v bistvu zanemarja možnosti za nastavljanje na kosilnici. Uporabnika usmerja v mobilno aplikacijo, kar omogoča udobnejšo uporabo ne glede na vreme ali lokacijo. Na kosilnici lahko nastavimo višino košnje, kosilnico lahko pošljemo na polnjenje ali košnjo, to pa je bolj ali manj vse, kar ponuja poenostavljen uporabniški vmesnik. Zaradi varnosti lahko kosilnico v primeru zastoja med košnjo zaženemo zgolj s pritiskom na gumb na kosilnici, sicer pa se lahko vseh nastavitev lotimo iz udobja, kjer koli ga že najdemo. Pri povezavi v načinu bluetooth moramo biti od kosilnice oddaljeni največ deset metrov, pri povezavi prek vgrajenega GSM-modula pa ni nobenih omejitev. Z usmeritvijo na aplikacijo je Husqvarna poenostavila programsko opremo na kosilnici ter naredila morebitne pripombe glede slabe vidljivosti zaslona v močnem soncu razmeroma nepomembne. Nadzor nad funkcijami prek telefona je enostaven, iskanje posameznih nastavitev prav tako. Z uporabo aplikacije Connect je olajšan prvi stik s kosilnico, saj se košnja prenese v virtualni svet mobilne aplikacije, ki jo upravljamo intuitivno in brez navodil. Pri nakupu nove kosilnice je dovolj, da po inštalaciji zanke vodilne žice kosilnico ročno odložimo v polnilno postajo, vse, kar sledi, pa lahko opravimo s telefonom v roki.

Senzorji preprečujejo obrabo

Testirani Automower ni poseben zgolj zaradi štirikolesnega pogona, saj tudi z drugimi novostmi potrjuje, da gre za samostojen model. Precej izboljšana je zaščita kosilnice pred obrabo. V ta namen so stranice okrepljene z gumijastimi ščitniki, na katerih veje in robniki pustijo manj sledi. Na sprednji strani kosilnice so senzorji, ki optično zaznajo oviro in tik pred njo občutno zmanjšajo hitrost, tako da se je kosilnica zgolj dotakne, preden se vzvratno umakne in zamenja smer. Ohišje, ki je pri navadnih robotskih kosilnicah razmeroma hitro videti precej obrabljeno, je tokrat bolj zaščiteno. Prednost drugačnega načina srečevanja z ovirami je tudi zvok, saj so zdaj trki skoraj neslišni. Med delom je slišati le še enakomerno brnenje kosilnice in zvok rezila, ki odreže travo. Kljub štirikolesnemu pogonu ima zvok motorja podobno glasnost kot pri drugih robotskih kosilnicah, nekoliko višja je poraba elektrike. Automower 435X porabi med delom 30 W električne energije, različica s štirikolesnim pogonom pa 40 W.

Kolesa rabijo tudi pamet

Vsekolesni pogon kosilnice Husqvarna 435X AWD je njen glavni adut, a na terenu se takšna kosilnica ne znajde brez ustrezne programske podpore. Računalnik v notranjosti robota nadzira vse vidike košnje – časovna obdobja, obrate, smer, zaznava trke, položaj in napake. Od programske opreme v robotski kosilnici je odvisno, kako zanesljivo bo našla pot do polnilne postaje, če bo redno kosila celoten teren, in kako se bo obnašala v bolj kompleksni postavitvi. Na ravnini razlike med robotskimi kosilnicami višjega, srednjega in nižjega razreda pogosto izhajajo iz razlik v njihovi programski opremi. Imajo boljše sposobnosti za analizo košnje večjih površin, za reševanje težav v problematičnih predelih in podobno. V Automowerju 435X AWD je v pomoč pri nagnetenih prehodih, ostrih kotih in ovirah robotu v podporo vgrajeni GPS-modul, tako da kosilnica v izračune vključi tudi koordinate. Robot torej nenehno preračunava prevoženo pot, obrate, čas košnje in glede na rezultate prilagaja svoj delovni cikel. Tako se sčasoma »nauči« košnje, ki je na danem terenu optimalna, kar je po nekaj tednih samostojne košnje opazno kot učinkovitejše gibanje po težavnih predelih.

Zmogljivosti robotov se bodo večale

Husqvarna Automower 435X AWD je v marsikaterem pogledu naprava, ki premika meje zmogljivosti avtonomnih naprav za košnjo. Terenska predstava je osupljiva, klanci ki jih premaguje, pa dajejo vtis, da se je naklon zelo približal meji, ki jo sploh še dovoljuje gravitacija. 35° naklona je precej več od najbolj strmih cest in povsem mimo udobnega, če ne celo varnega dela pri uporabi motorne kose. To je enako 70-odstotnemu naklonu, kar pomeni, da se teren za vsak meter v vodoravni smeri dvigne za 70 centimetrov. V strojnem smislu opažamo, da je robotska kosilnica blizu popolnosti. Husqvarnini inženirji bodo v prihodnjih letih zagotovo predstavili še kakšno presenetljivo novost, a največji potencial za razvoj predstavlja programska oprema. Z novimi tehnologijami, razvojem robotike in nenazadnje povratnimi informacijami s terena bo programska oprema robotskih kosilnic vse bolj dovršena. O dejanskih zmogljivostih robotskih kosilnic v prihajajočih letih je nemogoče ugibati, a glede na svetovni razvoj avtonomnih naprav in pomen, ki ga Husqvarna daje temu segmentu, so pričakovanja velika.

Jošt Bukovec