Od lanskega junija, ko so se v mestu ljubezni pojavili prvi izposojevalci električnih skirojev, Pariz doživlja izjemen porast teh posebnih prevoznih sredstev. Po ulicah šviga že več 15.000 električnih skirojev, njihovo število naj bi do konca leta zraslo na kar 40.000. Množičnost teh motoriziranih dvokolesnikov je povzročila precej nezadovoljstva med pešci, ki se počutijo ogrožene in izrinjene z javnih površin. Ker so uradne statistike razkrile še občuten porast nesreč, v katerih so bili udeleženi uporabniki električnih skirojev, je vlada zdaj potegnila zakonodajno zavoro.

»Naš glavni cilj je, da bi pešci nehali podrsavati ob stene,« je smisel novega dekreta dnevniku Le Parisien utemeljila Elisabeth Borne, ministrica za promet v kabinetu premierja Emmanuela Macrona. Francija s septembrom uvaja prepoved vožnje z električnimi skiroji po pločnikih.

Prehiter in stihijski razvoj

Ministrica pozdravlja dejstvo, da so električni skiroji doživeli tolikšno priljubljenost, saj so izboljšali mobilnost na okolju prijazen način. A država mora misliti tudi na druge prometne udeležence. »Razvoj je bil zelo hiter in nekoliko stihijski. Tega nismo pričakovali, zavladal je zakon džungle. Res je tudi, da smo zaznali porast nesreč in nelagodja na pločnikih,« je dejala Bornova. Le Parisien je mesec poprej poročal o prometni nesreči v središču Pariza, v kateri je voznik električnega skiroja na pločniku trčil v sedemletnega dečka. »Ali čakamo na to, da bo kdo umrl?« se je javno spraševala njegova mati.

Od septembra bo v Franciji dopustna vožnja zgolj po cestiščih in kolesarskih poteh, pešci zato ne bodo več v strahu, da jih bo kdo povozil, je prepričana ministrica. Dodala je še, da se tudi ponudniki električnih skirojev zavzemajo za primere dobre prakse in za natančno razjasnitev, kje in pod kakšnimi pogoji je vožnja dovoljena. In kje ne.

Vsakdo, ki ga bodo po uvedbi novega zakonskega določila ujeli z električnim skirojem na pločniku, bo moral plačati 135 evrov kazni. Nekaznovana ostaja vožnja z običajnimi skiroji in rolkami, če hitrost vožnje ne presega hitrosti pešcev. V Franciji se je po pločnikih danes dopustno voziti z najvišjo hitrostjo 6 kilometrov na uro, na kolesarskih stezah pa 25 kilometrov na uro.

Minuli teden so v ZDA objavili dolgo pričakovano študijo Centra za zdravstveno varstvo in preventivo (CDC), ki deluje pod okriljem zdravstvenega urada teksaškega mesta Austin. Avtorji so analizirali 190 nesreč z električnimi skiroji, ki so jih našteli v dvomesečnem obdobju in v katerih se je kakšen udeleženec poškodoval. Pri vsaki drugi nesreči so uporabniki električnih skirojev utrpeli poškodbe glave, v polovici primerov so bile poškodbe hude. Med ponesrečenci je zgolj eden nosil čelado. Dobra polovica nesreč se je zgodila na cesti, tretjina na pločniku.

Nevarna krstna vožnja z električnim skirojem

Pregled statistik razkriva tudi visok odstotek nesreč med začetniki. Kar tretjina se jih je namreč ponesrečila že na krstni vožnji z električnim skirojem, skoraj dve tretjini poškodovanih pa je padlo že pred deseto vožnjo. Avtorji študije zato ocenjujejo, da bi večina uporabnikov električnih skirojev potrebovala predhodno šolanje, zato da v prometu ne bi ogrožali sebe in drugih.

Najem električnih skirojev, ki so ga pred letom in pol zagnali v Silicijevi dolini, je eden najhitreje rastočih transportnih trendov na svetu. V to panogo vstopajo tudi veliki avtomobilski giganti, Daimler v Lizboni že izposoja skiroje pod blagovno znamko Hive, na nemški trg naj bi v kratkem testno vstopil še Volkswagen, poroča Handelsblatt.

Nemčija, ki enako kot Slovenija trenutno prepoveduje vsakršno uporabo elektrificiranih posebnih prometnih sredstev v javnem prometu, je prejšnji mesec spremenila zakon. Dodala je pravico vožnje z lahki električnimi prevoznimi sredstvi po pločnikih, vendar le s takšnimi, ki ne presežejo hitrosti 12 kilometrov na uro. Do 25 kilometrov na uro bo dopustna vožnja na kolesarskih stezah. Nošenje čelade ne bo obvezno, skiroje bo treba registrirati in plačati zavarovanje.

Z novim zakonskim določilom mora 17. maja soglašati še državni svet. Nekatere zvezne dežele in večina anketiranih državljanov nasprotujejo predvideni zakonski rešitvi. Električni skiroji niso tarča kritike zgolj v Franciji in Nemčiji, poroča Spiegel Online. Po hudi prometni nesreči so v Peruju prepovedali njihovo uporabo na pločnikih in območjih za pešce.