Dobri dve leti po razkritju afere, v kateri je Volkswagen priznal, da je v več kot osem milijonov dizelskih avtomobilov namestil napravo za prirejanje delovanja motorja med merjenjem izpustov, se slovenskim potrošnikom vendarle odpira pot do tožbe. V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so oblikovali kampanjo PreVWara, katere cilj je združiti prevarane potrošnike in izterjati odškodnino na sodišču.

Celotno akcijo koordinira Evropska potrošniška organizacija BEUC, poleg ZPS pa v njej trenutno sodelujejo še potrošniške organizacije iz Švice, Litve in Slovaške. Možnost sodelovanja preverjajo tudi v nekaterih drugih državah, kjer kolektivne tožbe (še) niso možne. »ZPS sama ne bi mogla izpeljati tako zahtevne aktivnosti, kot je tožba koncerna Volkswagen, zato smo dlje časa iskali način in poti, kako poiskati pravico za prevarane potrošnike in sprožiti postopke proti goljufivemu ravnanju,« so nam pojasnili v ZPS.

Kampanjo bo financiral sklad tveganega kapitala Burford German Funding LLC, ki je ZPS postavil pogoj, da v dobrem mesecu dni od začetka kampanje zbere tisoč prijav lastnikov avtomobilov, ki ustrezajo vsem pogojem za nadaljevanje postopka. V ZPS so temu pogoju zadostili in doslej zbrali že slabih 4000 prijav slovenskih oškodovancev. »Trenutno poteka druga faza kampanje, v kateri smo poleg zbiranja prijav na ZPS že začeli preverjati popolnost dokumentacije, ki jo bodo pred dokončno vložitvijo tožbe strokovno pregledali še pravniki. To fazo bomo predvidoma zaključili v začetku prihodnjega leta,« so nam povedali v ZPS.

Največ 35 odstotkov odškodnine za plačilo stroškov

Sodelovanje v akciji lahko oškodovancem prinese le koristi, so poudarili v ZPS. Tudi če bo postopek neuspešen, prijavitelji po njihovih besedah ne bodo imeli nobenih stroškov. »Kupci avtomobilov s prijavo ne prevzemajo nobenega tveganja zase ali za svoje vozilo. Sodelujočim ne bo treba poravnati nobenih stroškov odvetnikov, sodnih taks in podobno, če bodo zahtevki zavrnjeni,« so dejali v ZPS.

V tožbi bodo zahtevali povrnitev stroškov nakupa avtomobila. Če bo postopek uspešen, bodo potrošnikom nakazali najmanj 65 odstotkov zneska prisojene ali s poravnavo dogovorjene odškodnine, s preostankom pa plačali stroške kampanje, odvetnike in stroške sodišč. Kolikšen izkupiček od tožbe bo imela ZPS? »ZPS bo od financerja kampanje dobila pokrivanje vseh stroškov ZPS, povezanih s pripravo, vodenjem in trženjskimi aktivnostmi,« so odgovorili v nacionalni potrošniški organizaciji.

Tožbo proti Volkswagnu bodo v imenu slovenskih potrošnikov vložili pred nemškim sodiščem v Braunschweigu. Oškodovance bo zastopala nemška podružnica ameriške odvetniške pisarne Hausfeld, ki je proti Volkswagnu že uspešno nastopila v ZDA. Tam so njihovi odvetniki dosegli izplačilo odškodnine lastnikom v višini do 10.000 ameriških dolarjev.

Pri nas je sicer po neuradnih podatkih okoli 45.000 avtomobilov z neustreznim dizelskim motorjem. V ZPS prijave oškodovanih lastnikov vozil znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen sicer še zbirajo, vendar oškodovance pozivajo, naj se čim prej pridružijo kampanji.