V bitki za talente so delodajalci danes vse bolj prisiljeni v oblikovanje celih paketov ugodnosti, s katerim privabijo in tudi zadržijo svoje zaposlene. A zaposleni imajo kljub razmahu startupovske kulture, ki vključuje brezplačno kavo in prigrizke, vreče za sedenje, mize za namizni tenis ali ročni nogomet, še vedno raje urejeno zdravstveno zavarovanje, plačan dopust in bolniški dopust, stimulacijo za dobro opravljeno delo in načrt za upokojitev, je pokazala raziskava, ki jo je med zaposlenimi v ZDA opravila raziskovalna hiša Fractl.

Poleg urejenega zdravstvenega zavarovanja, ki delodajalce stane največ, zaposleni onkraj luže najbolj cenijo fleksibilni delovni čas, možnost dela od doma in več prostega časa, ki ga lahko porabijo za počitnice. »Ljudje cenijo ugodnosti, ki jim pomagajo uravnovesiti tehtnico med delom in zasebnim življenjem,« ugotavljajo avtorji raziskave, ki se zato ne čudijo, da omenjene ugodnosti več pomenijo ženskam. Ekonomisti, vključno s Claudio Goldin z univerze Harvard, se strinjajo, da fleksibilni delovni čas prispeva k zmanjšanju razlike v plačah med spoloma.

Neomejen dopust za srečo in nižje stroške

Podjetji Netflix in LinkedIn sta bili med prvimi, ki so uvedla možnost neomejenega koriščenja plačanega dopusta. Če je ugodnost izpeljana pravilno, neomejeno število dni dopusta zaposlenim pomaga ohranjati ravnovesje med delom in zasebnim življenjem ter napolniti baterije brez slabe vesti, ob vsem tem pa imajo zaposleni občutek, da jim delodajalec zaupa. S tem postanejo srečnejši, bolj zavzeti in lojalni zaposleni, hkrati pa imajo delodajalci z njimi tudi manj administrativnih stroškov in stroškov zaradi bolniškega staleža, dodajajo v Fractlu, kjer so »fleksibilni prosti čas« pred dvema letoma uvedli tudi sami in zaposlenim omogočili, da si sami določijo čas, ko morajo napolniti baterije.

Samopostrežni bar zato pri njih ne odtehta pri odločitvi med dvema različno plačanima službama. So pa zaposleni, ki si lahko med delom privoščijo brezplačno kavo, sadje ali krekerje, merljivo srečnejši od tistih, ki teh ugodnosti nimajo, pojasnjujejo v Fractlu. Brezplačni prigrizki so namreč za ljudi znamenje, da je delodajalcu mar za njihovo zdravje in srečo ter da je z njimi celo radodaren.

Tudi pri nas bistveno delovno okolje

Kako za ugodnosti svojih zaposlenih skrbijo slovenski delodajalci, ki radi delijo svoje dobre prakse? V Steklarni Hrastnik so denimo v zadnjih letih največ vlagali prav v zadovoljstvo delavcev. To je vključevalo aktivnosti za druženje, sproščanje in skrb za zdravje pa tudi vedno nova izobraževanja. Letos so denimo samo v prvi polovici leta vložili skoraj 1,6 milijona evrov v izboljšanje delovnih razmer, kot sta ergonomska ureditev delovnih mest v proizvodnji in izobraževanje zaposlenih v proizvodnji o pravilnem načinu dela. Zavedajo se namreč, da bodo le tako še lahko privabili ljudi za štiriizmensko delo v proizvodnji.

Da je za zaposlene najpomembnejše, da radi opravljajo svoje delo, da se na delovnem mestu dobro počutijo in da se imajo priložnost razvijati, se strinjajo tudi v Optiwebu. »Večkrat se nam je že potrdilo, da je motivacija veliko pomembnejša kot pa izkušnje, ki jih ima oseba. Poleg tega imajo naši sodelavci pri svojem delu veliko svobode in si lahko delo prilagodijo tako, kot njim najbolj ustreza,« je fleksibilnost, ki jo omogočajo v podjetju, opisala Urška Stanovnik, v Optiwebu odgovorna prav za srečo zaposlenih. Dodala je, da zagotovo k zadovoljstvu zaposlenih pripomorejo tudi prostori, ki jih sodelavci opremijo po svojih željah, in dobro založena kuhinja, čeprav sreče zaposlenih ne merijo, pač pa merijo njihovo zavzetost.

Kava in biljard da, a za talente občutno premalo

Veliko odzivov zaposlenih o njihovem počutju dobijo tudi enkrat na leto na kavi z direktorjem. Z njim se pogovorijo o tem, kako se počutijo v podjetju, o njihovi trenutni vlogi in kakšne so njihove želje in cilji. V podjetju zato vedo, da denar ni sredstvo, ki bi jim prineslo motivirane in zavzete zaposlene, sploh ne na dolgi rok. »Želja po denarni nagradi je zagotovo odvisna tudi od življenjskega obdobja, v katerem je človek. Ko zaposleni enkrat zasluži dovolj za lagodno življenje, pridejo bolj v ospredje druge bonitete, ki jih lahko delodajalec ponudi,« je prepričana Stanovnikova. Zagotovo med te ugodnosti sodijo tudi brezplačna hrana, vreče za sedenje, mize za biljard in podobno, se strinja, a za mlade in motivirane zaposlene v njihovem primeru to še zdaleč ni dovolj, saj imajo običajno raje delavnice za karierno in osebno rast.

Podobne vrednote imajo tudi zaposleni v Cetisu, je povedala Vesna Reich, vodja kadrovsko-splošne službe. Organizacijsko klimo in zadovoljstvo zaposlenih merijo že 15 let, a vsako leto znova skupaj z zaposlenimi razmišljajo, kaj vse bi lahko izboljšali, in potem te ukrepe tudi sprejmejo. »Ne moremo mimo dejstva, da je denarno nagrajevanje 'higienik' in eden pomembnih motivatorjev, sploh zato, ker so slovenske plače zelo obremenjene s prispevki, nikakor pa ni edini motivator. /…/ Veliko zaposlenih si želi dodatnega znanja, izobraževanj. V procese izobraževanja in usposabljanja je bilo zato v letu 2016 v različnih oblikah izobraževanja in izpopolnjevanja vključenih kar 95,68 odstotka oziroma 266 zaposlenih. Povečujemo tudi obseg internih izobraževanj in prenos znanja med zaposlenimi,« je o stvareh, ki zaposlenim veliko pomenijo, dejala Reichova.

Ob tem organizirajo še številne športne in družabne dogodke, za katere zaposleni pravijo, da jih povezujejo in zelo pozitivno vplivajo na njihovo zavzetost in počutje v podjetju, veliko pozornosti pa namenijo tudi podpori pri družinskemu življenju zaposlenih. »Zaposleni, ki je zadovoljen doma, bo tudi pri delu uspešnejši. Cenimo veliko pripadnost zaposlenih, ki pri nekaterih sega že v več generacij. Verjetno je tudi to eden od razlogov za zelo nizko fluktuacijo,« je prepričana Reichova, ki dodaja, da k zadovoljstvu zaposlenih prispeva tudi zdravo delovno okolje z nedavno uvedenim fleksibilnejšim delovnim časom, kjer je mogoče.