Z včerajšnjim podpisom pogodbe podjetje TAM-Europe ni več samo najemnik proizvodnega kompleksa propadle Tovarne vozil Maribor (TVM), v katerih je ponovno obudilo proizvodnjo avtobusov. Od zdaj je uradno lastnik tovarne, v kateri so pred petimi leti obudili proizvodnjo avtobusov.

Več let je vodstvo TAM-Europe (prej Durabus) napovedovalo odkup premoženja iz stečajne mase TVM, vendar nato na nobeni dražbi ni oddalo ustrezne zavezujoče ponudbe. Čakanje na čim nižjo kupnino se jim ni obrestovalo. Julija lani je priložnost izkoristila največja upnica – DUTB – in je po izklicni ceni 3,5 milijona evrov postala lastnica 2,2 hektarjev poslopij, 3,5 hektarja obsegajočega pripadajočega zemljišča in opreme.

Vodstvo TAM-Europe je lažje našlo skupen jezik z vodstvom slabe banke kot s stečajno upraviteljico TVM Aljo Markovič Čas. Že marca lani je bilo znano, da so Kitajci oddali zadovoljivo nezavezujočo ponudbo in da bo DUTB to premoženje v Poslovni coni Tezno prodalo njim. Za koliko, je še vedno skrivnost. Bryan Zhao, direktor TAM-Europe, je včeraj razkril zgolj toliko, da so plačali manj od informativne izhodiščne cene, ki jo je DUTB postavil pri šestih milijonih evrov. »Je pa bila cena višja od tiste, ki smo jo prvotno pričakovali,« je dodal.

Plačali manj kot šest milijonov evrov

»Prodajo smo izpeljali po zastavljenem postopku, z zbiranjem nezavezujočih ponudb,« je razložil Boris Vončina iz DUTB. Po njegovih besedah so prejeli dve ponudbi za nakup premoženja nekdanje TVM. Boljša je bila kitajska. »V pogodbi smo se dogovorili, da je cena poslovna skrivnost,« je povedal Vončina.

Nakup tovarniškega kompleksa naj bi zaznamoval konec prve faze prestrukturiranja podjetja, ki je že dve leti v poslovni krizi. Leta 2015 so celotni prihodki TAM-Europe padli z 20,8 na 18 milijonov evrov, podjetje, ki je v posredni lasti državnega kitajskega veleindustrialca CHTC, je poslovno leto sklenilo s kar 3,2 milijona evrov izgube. V rdečih številkah je ostalo tudi lani, kako globoko, pa ni znano, ker poslovnega poročila še zmeraj ni objavilo in obstaja samo neuradni podatek, da prihodki niso presegli 14 milijonov evrov. Število zaposlenih so zmanjšali kar za četrtino in ta čas znaša približno 150 ljudi. Podjetje je moral zapustiti njen dolgoletni direktor, Avstrijec Holger Postl, njegov položaj od takrat zaseda Kitajec Zhao.

Po besedah Zhaa se je poslovanje letos izboljšalo, število zaposlenih pa spet narašča. Zaradi odpisa starih zalog je bilo prvo trimesečje še negativno, od takrat pa ne več, trdi. Konec leta načrtujejo dobiček, število prodanih avtobusov pa naj bi z lanskih 60 poraslo na več kot 100 vozil, s čimer naj bi celotni prihodki znova presegli 20 milijonov evrov.

Električni avtobus na testiranju v dubajski puščavi

Vodstvo in lastniki TAM-Europe so se marca lani odločili, da ne bodo podpisali pogodbe za dodelitev dvomilijonske državne denarne spodbude. Pogoji v pogodbi, ki jo je pripravilo in že podpisalo ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, so bili namreč zanje nesprejemljivi. Zagotovljena finančna spodbuda je ostala v proračunu, izvedba projekta izdelave električnega avtobusa na inovativno polnjenje, ki naj bi zagotovil dodatnih sto delovnih mest, pa je od takrat tekla počasneje od prvotnih napovedi.

Inovativen električni avtobus z blagovno znamko TAM-Europe so v zadnjih mesecih testirali na območju Maribora, kjer so dosegli zavidljive rezultate, zdaj pa je vozilo na testiranju v Dubaju, v bistveno težjih okoljskih razmerah, kjer poletne temperature redno presegajo 40 stopinj Celzija. »Zaradi tega klimatska naprava porabi bistveno več energije,« je razložil Zhao. Po njegovih besedah je TAM-Europe pred nedavnim vendarle pridobil tudi kitajski državni certifikat, ki jim bo omogočal prodajo letaliških avtobusov v Ljudski republiki. Letos načrtujejo izvoz do petih vozil.