Ne bi se strinjala s policistom v civilu, ki je na novem zagrebškem letališču minulo sredo rohnel nad mano, da Slovenci nikoli ne napišemo nič lepega o Hrvatih in Hrvaški. Policist se je odločil, da bo pred menoj obranil varnostnika, češ da bom njegove izjave izkrivila v slovenske laži, pomirila ga ni niti napoved, da gre za dobronamerno pripoved o njihovi zadnji pridobitvi. Varnostnik se je ob slovensko-hrvaškem incidentu vidno v zadregi prestopal z leve na desno, po letališču pa je odmevalo. Lagala bi, če bi zapisala, da Letališče Franja Tuđmana ali nova vrata Hrvaške, kot ga je opisal premier Andrej Plenković, niso impresivna. Sploh v primerjavi s tistim, kar je Zagreb kot letališče ponujal prej. »Staro letališče je bilo kot avtobusna postaja,« mi je dejal eden od hrvaških potnikov, nad novim pa je navdušen. »To je urejeno, funkcionalno, veliko,« je našteval, še lepše besede zanj pa je imela gospa iz Siska, ki je čakala na svojega sina. »Stara sem 61 let in sem prvič na letališču. Fenomenalno je. Ostala sem brez besed.«

Brez razgledne terase, a z ogromnim parkiriščem

No, nekaj besed je vseeno našla, predvsem pohvalnih, le teraso pogreša, s katere bi lahko gledala vzlete in pristanke letal. Tega novo letališče, ki je narejeno po načrtih hrvaških arhitektov Branka Kincla in Velimirja Neidhardta, nima. Potožila pa je tudi nad cenami. »To, da sem prišla po sina, me bo stalo kakih 100 kun.« Nekaj manj kot 50 kun je tisti dan odštela za dve uri parkiranja, še slabih 40 pa je šlo za majhno plastenko vode in kavo. Kava jo je stala 21 kun, torej slabe tri evre, voda pa 18, kar je dobra dva evra in pol. A če je že draga ura parkiranja, kar je zgodba vseh parkirišč na letališčih, je mogoče vsaj brezplačno desetminutno parkiranje oziroma to, da potnika odložiš tik pred vrati in greš, ne da bi zapravil eno samo kuno. Plus pa je tudi to, da težav s parkiranjem na ogromnem parkirišču tik pred letališko zgradbo zagotovo ne bo imel nihče. Ima namreč kar 1100 parkirnih prostorov. Do letališča pa lahko pridete tudi z avtobusom, ki vozi iz središča Zagreba, in to le za nekaj kun.

Hrvati pri gradnji letališča, ki je zaradi valovite strehe vidno že od daleč, niso bili skromni. Stala je 331 milijonov evrov, kar nekaj evrov oziroma kun pa je verjetno šlo tudi v na novo asfaltirane ceste, živo rdeče pobarvane pločnike, sveže posejano travo in signalizacijo, ki vodi do Letališča Franja Tuđmana. Za Slovence je menda najlažje, če se peljejo proti Buzinu, potem pa malo levo, malo desno in naravnost do parkirišča. Samo na neposodobljene navigacije se ne zanašajte preveč, da ne boste pristali na avtocesti proti Budimpešti.

Dvakrat več gostinskih objektov in prostor za molitev

Ogromne dvorane terminala, ki se razprostira na 65.000 kvadratnih metrih, razdeljenih v štiri nadstropja, med katerimi sta dve namenjeni prihodom, dve pa odhodom, delujejo prazno, skoraj zapuščeno. Logično, potnikov je enako število, letališče pa bistveno večje, a kot je napovedal natakar v kavarni, ki je na starem letališkem terminalu delal 16 let, se bo vse spremenilo v turistični sezoni. »Takrat bo razlika velika,« je dejal. Novo letališče je Zagreb vsekakor potreboval, je dodal. Lastniki Letališča Franja Tuđmana so država, ki ima v lasti 55-odstotni delež, mesto Zagreb (35 odstotkov) ter Zagrebška županija in mesto Velika Gorica, ki imata vsak po petodstotni delež. Koncesijo za upravljanje pa je za naslednjih 30 let dobil francoski konzorcij Zagreb Airport International Company (ZAIC), ki ga sestavljajo družbe Aeroports de Paris Management, Bouygues Batiment International, TAV Airports, Viadukt, Marguerite Fund in IFC. Gre za največji infrastrukturni projekt na Hrvaškem v zadnjih desetih letih, gradili pa so ga tri leta.

Za zdaj lahko sprejme do pet milijonov potnikov na leto, v prihodnosti pa naj bi jih tudi do osem milijonov. Teh pet ali osem milijonov ljudi se bo po novem lahko okrepčalo v desetih gostinskih objektih, kar je še enkrat toliko, kot jih je bilo na starem letališču. Dva sta v zgornjem nadstropju, dva v spodnjem, drugi pa v mednarodnem prostoru. Pogrešali smo zunanje prostore kavarne, kjer smo se krepčali nazadnje, a smo se hitro pomirili. Ena od zgornjih kavarn ima veliko teraso, v pritličju pa bodo mize in stole pred vhodom v poslopje še postavili. Pri odhodih je 30 pultov za prijavo potnikov, poleg okrepčevalnic tudi nekaj trgovin, predvsem trafik, pa informacijsko središče, prostor za molitev in previjalnica. Potniki, ki letijo iz Zagreba, bodo v letala prvič vstopali z mostov, ki iz letališke zgradbe vodijo neposredno do letala. Torej, same lepe besede o lepi njihovi. Policista z začetka je skrbelo popolnoma po nepotrebnem.