Direktorja podjetja GEM motors dr. Simona Mandlja smo pred dnevi ujeli ravno med pisanjem pojasnila gospodarskemu ministru Zdravku Počivalšku o pogojih za pridobitev razvojnih sredstev. Ti pogoji so namreč za mlada razvojna podjetja, ki na trgu še niso začela ustvarjati večmilijonskih prihodkov, v sklopu slovenskih razpisov še vedno izključujoči. »Od leta 2012 se nismo mogli prijaviti še na noben slovenski razpis za pridobitev razvojnega denarja, saj sploh ne izpolnjujemo pogojev,« pojasnjuje Mandelj, ki vodi podjetje, specializirano za izdelavo elektromotorjev za lahka električna vozila, kot so motocikli, tricikli in lažja gospodarska vozila. Tako razvoj električnih motorjev financirajo predvsem s komercialnimi projekti na trgu in z evropskimi razvojnimi sredstvi.

O tem problemu, s katerim se še zdaleč ne ukvarja samo to mlado kamniško podjetje, ki zaposluje 15 ljudi in ustvarja trenutno milijon evrov bruto prihodov na leto, se je Mandelj s Počivalškom pogovarjal že pred mesecem dni. Podjetje sicer ves razvoj, v katerega trenutno letno vloži okoli milijon evrov, še vedno financira z lastnim denarjem in ni odvisno od slovenskih razvojnih spodbud, a Mandelj bo vztrajal pri pojasnjevanju ministrstvu, kako razpise narediti primerne tudi za razvojno usmerjena mlada podjetja.

Iščejo strateškega partnerja

Podjetje išče strateškega partnerja. Trenutno se poleg prodaje financirajo samo z denarjem iz evropskih razvojnih projektov in denarjem lastnikov, kar pa je za res odločen prodor, kot si ga želijo, premalo. Bank se izogibajo, saj so njihovi pogoji nerazumni. GEM motors naj bi po načrtih v prihodnjih petih letih v razvoj vložil najmanj 10 milijonov evrov, da bo lahko dosegel zastavljene cilje.

Podjetje je pred kratkim z indijskim podjetjem Napino Auto & Electronics sklenilo partnersko pogodbo. Kamniško podjetje bo zanj razvilo nov elektromotor, ki omogoča dodatni pogon pri klasičnih motorjih z notranjim izgorevanjem. Motor bodo vgrajevali v motocikle in tricikle, omogočal pa bo hibridno izvedbo pogona, s čimer bodo pripomogli k zmanjšanju onesnaženja zraka. Indijska država se je namreč odločila, da si bo odločno prizadevala za zmanjšanje izpušnih plinov. Po zastavljeni strategiji bo do leta 2030 večina prometa potekala na električni pogon. Vrednost pogodbe znaša skoraj milijon evrov. Prototipe bodo končali letos, serijska proizvodnja pa bi lahko stekla v začetku leta 2019. V petih letih naj bi po Mandljevih predvidevanjih prodali okoli milijon vozil na leto. 

E-mobilnost vredna dve milijardi evrov

Med strateške trge GEM motors šteje tudi Kitajsko. Nanjo se bodo pospešeno začeli usmerjati prihodnje leto. Preboj na evropski trg pa je za GEM motors ključen in se nanj prednostno usmerjajo, kot razvojni partner bodo nekaj poslov letos že izpeljali. V Sloveniji sicer GEM motors nima neposredne konkurence. Elaphe, ki je prav tako pomemben razvojni partner avtomobilske industrije na področju e-mobilnosti, dela v drugem segmentu. Celoten potencial ciljnega trga je trenutno ocenjen na okoli dve milijardi evrov.

V Sloveniji je e-mobilnost še vedno v povojih. Po Mandljevih ocenah naj bi skupaj s hibridnimi vozili trenutno vozilo po naših cestah 500 do 600 električnih vozil. V Sloveniji podjetje še nima pomembnega tržnega deleža, sodeluje pa v prijavljenem projektu elektromobilnosti Ljubljane, v sklopu katerega bodo predvidoma do konca letošnjega leta javni vozni park, ki deluje na podlagi delitvene ekonomije, obogatili še z desetimi njihovimi skuterji.

»Naš cilj je proizvajalcem električnih vozil zagotoviti preprost, učinkovit in inovativen pogon prihodnosti. Rešitev, ki smo jo razvili, je tehnološko tako napredna, da je vsaj nekaj let pred drugimi,« je prepričan dr. Mandelj. Seveda pa mora njihovo rešitev potrditi predvsem trg. Ker bo večina proizvodnje za evropske partnerje potekala v Sloveniji, se bo podjetje do poletja preselilo v vsaj dvakrat večje prostore; potrebujejo jih za proizvodnjo, testiranje in laboratorij.

Po načrtih naj bi GEM motors leta 2020 ustvarjal od 20 do 30 milijonov evrov prihodkov, saj trenutno letno ustvarja dva- do trikratno rast. Podjetje je že globalno, večji projekt imajo v Peruju, kjer s partnerjem EcoEnergy razvijajo električni tricikel za prevoz potnikov. Podpisano imajo tudi razvojno pogodbo s partnerjem v Indoneziji, za projekt, ki se je začel letos.