Ni treba biti ravno pozoren opazovalec prometa, da ne bi v zadnjih tednih na cestah opazili veliko avtomobilov s strešnimi nosilci za smuči, strešnimi kovčki in podobnim. Čeprav je pomlad blizu, je rekreativna smučarska sezona pač še vedno v polnem zagonu. Še posebej tisti, ki se na smučanje odpravijo za vsaj nekaj dni in v družbi prijateljev ali družine, pa dobro vedo, da imajo lahko njihovi avtomobili še tako velike prtljažnike, a bo prostora v njih vseeno prej ali slej zmanjkalo. In v tem primeru je dodaten prostor na strehi še kako dobrodošel.

Če se na dopust odpravimo z avtomobilom, je zgodba zelo podobna tudi poleti, morda še ob prvomajskih praznikih in ob lepem vremenu med jesenskimi počitnicami. Vsa našteta so torej tista obdobja leta, ko številnim strešni nosilci ali kovčki za razne prostočasne rekvizite pridejo zelo prav, pri čemer imajo dve različni možnosti: nakup ali izposojo takšnih sistemov.

Nakup se povrne v desetih letih

Kaj od omenjenega se bolj splača, je seveda odvisno od pogostosti uporabe, pri čemer so mnenja, kje je meja, različna. »Izposojo bi priporočil tistim, ki strešnih nosilcev ne uporabljajo vsaj enkrat letno, torej za en dopust, nakup strešnih nosilcev in kovčkov pa tistim, ki jih uporabljajo vsaj dvakrat letno,« nam je tako na primer povedal Uroš Zupan iz Naklega, ki se v svojem podjetju z izdelavo strešnih nosilcev in nastavkov za kolesa in smuči ukvarja že trideset let, ob tem pa ponuja tudi pisano paleto strešnih kovčkov. Malce drugačen pogled nam je ponudil Jaka Plahutnik iz podjetja Izposoja, pri katerem ponujajo tako rekoč vse možne strešne sisteme in nosilce za vse možne rekvizite, od smuči, desk in koles, do kanujev in supov: »Nakup strešnega kovčka v primerjavi z enotedensko izposojo se povprečno povrne v desetih letih, vendar za poletni oddih na morju enkrat letno tudi ne kupimo celega apartmaja, temveč ga najamemo. Nakup strešne opreme bi seveda priporočil ljudem, ki prosti čas preživljajo resnično aktivno in lahko vsak teden smučajo in potujejo na različne izlete – seveda v primeru, da imajo manjše vozilo in kovček potrebujejo. Vsem ostalim pa priporočam izposojo strešne opreme, saj morajo poskrbeti le za to, kdaj ga potrebujejo za potovanje, za vse ostalo poskrbimo mi.«

O konkretnih cenah je predvsem v primeru nakupa govoriti zelo nehvaležno. Začne se že pri osnovnih nosilcih, ki so za številne tipe vozil različni, njihova cena pa je zelo odvisna od tega, kako kakovostni so, ali gre za originalne primerke iste avtomobilske znamke ali kakšnega izmed številnih drugih proizvajalcev. Zelo okvirno bi lahko rekli le, da stanejo od dobrih 50 pa do nekaj 100 evrov. Še večje so razlike pri kovčkih, ki odvisno od znamke in kakovosti izdelave stanejo od slabih 100 pa tudi do krepko čez 1000 evrov. Precej manj pa je nihanj pri izposoji. Plahutnik tako pravi, da pri njih izposoja kakovostnega strešnega prtljažnika za obdobje do desetih dni stane 25 evrov, samo strešnega kovčka 39, celotnega kompleta za 8 do 10 dni pa 59 evrov. »Ob tem je v ceni vsake izposoje že vključena montaža ob prevzemu in demontaža ob vračilu opreme. Omejitev za izposojo načeloma ni, razen če za določeno vozilo še nimamo strešnega prtljažnika na zalogi, saj avtomobilska industrija letno izdaja nove in nove modele vozil, za katere pa žal ni univerzalnega strešnega prtljažnika in moramo slediti trendom ter tržnim povpraševanjem po določenih modelih vozil,« je še dodal Jaka Plahutnik.

Se pa oba naša sogovornika strinjata glede tega, da je pogoj za nakup v vsakem primeru tudi ta, da imamo doma primeren prostor za shranjevanje strešnih sistemov, ob tem pa v zadnjih letih oba opažata enakomerno rast povpraševanja. »Kar pomeni, da se ponudba in možnost izposoje pri naši prodaji ne pozna, saj je cena osnovnega prtljažnika ugodna v primerjavi s stroški najema,« je še pripomnil Zupan.

Vožnja z njimi je drugačna

A naj si takšne ali drugačne strešne sisteme izposodimo ali jih kupimo, je v vsakem primeru treba upoštevati, da je vožnja z njimi drugačna kot brez njih. »Zaradi večje višine je avto na primer občutljivejši na bočni veter, kar moramo upoštevati pri vožnji čez mostove in na vetrnih območjih. Tovor na strehi ob tem poviša težišče avtomobila, kar vpliva na vozne lastnosti, zato je treba biti predvsem pri hitrem menjavanju smeri in ostrem zaviranju zelo pozoren. Vpliv na porabo goriva je medtem odvisen od aerodinamike tako vozila kot strešnega kovčka in seveda od hitrosti, s katero vozimo, vsekakor pa se bo poraba povečala,« je izpostavil Manuel Pungertnik, inštruktor varne vožnje in produktni vodja AMZS Šole vožnje, in dodal, da je ključna tudi pravilna namestitev strešnih sistemov. Svetoval je, da jih, ko niso v uporabi, čim prej snamemo: »Tudi na primer prazen kovček močno vpliva na našo vožnjo, z njim smo precej občutljivejši. In še to bi izpostavil: ko imamo na strehi kakršen koli tovor, velja biti zaradi večje višine vozila pozoren pri vožnji v garaže ali druge podvoze, da ne bomo pri uvozu negativno presenečeni.«

Seveda pa le s pravilno namestitvijo zadostimo tudi zakonskim pogojem, ki jih določa 74. člen Zakona o pravilih v cestnem prometu (ZPrCP). »Ta pravi, da morajo biti tovor in naprave, ki so namenjene za prevoz, nalaganje, razlaganje ali pritrditev tovora, na vozilu in v njem pritrjene in naložene ter pokrite tako, da ne predstavljajo nevarnosti ali ovire za druge udeležence v cestnem prometu. Ostala določila tega člena so tudi, da tovor in naprave ne zmanjšujejo stabilnosti vozila, da ne zmanjšuje preglednosti vozniku in da se tovor ali naprave ne razsipajo ali padajo z vozila,« so nam povedali na policiji in dodali, da je poleg navedenih določil treba upoštevati tudi navodila proizvajalcev nosilcev, posebej glede pritrjevanja na vozilo in obremenitve, saj je za to odgovoren voznik. Vse skupaj policisti ob nadzorih prometa tudi preverjajo, posebej pa ne vodijo evidence, koliko od tega je bilo kršitev nepravilnosti v povezavi s posameznimi vrstami nosilcev, kovčkov.