Povprečen tehno nevednež bi se ob tem vprašal: »Pie kdo?« A vsakemu, ki vsaj malo sledi trendovskim novicam, je jasno, da je PewDiePie največja zvezda in zaslužkar youtuba, njegova slava pa gre ob bok filmskim zvezdnikom. Ali je nemara celo večja. Njegovi posnetki imajo na youtubu 14,7 milijarde ogledov, njegov kanal ima 53 milijonov abonentov, vsak njegov nov posnetek si še pred koncem prvega dne objave ogleda štiri milijone ljudi. Sedemindvajsetletni mladenič je s svojimi posnetki zaslužil desetine milijonov – samo lani je po podatkih Forbesa zaslužil 15 milijonov dolarjev. Svojo prepoznavnost je sprva gradil na zabavnem komentiranju video igric, v zadnjih letih pa na provokacijah in na nepredvidljivosti, z zabavnimi posnetki, ki sežejo od praktičnih šal do vrhunskih skečev. In nekje vmes so še neokusne šale, kot ta, ki ga je stala sponzorskih pogodb z Disneyjem oziroma njihovo digitalno divizijo Maker Studios, ki skrbi za medmrežne zvezdnike. Podporo Švedu je odpovedal tudi youtube. Kar pa ne pomeni, da bo Kjellberg obubožal: še vedno bo dobro služil z oglasi, objavljenimi na njegovih straneh, le da ga youtube ne bo več privilegiral, kot ga je doslej.

Youtube namreč svoje zlate kokoši primerno nagrajuje z bolje plačanimi oglasi prek servisa Google Preferred, kjer si oglaševalci za svoje oglase lahko izbirajo najbolj ogledane posnetke, avtorji teh pa posledično več zaslužijo. Google Preferred je rezerviran le za zgornjih pet odstotkov najbolj gledanih youtubarjev.

Publika Kjellbergovih posnetkov so njegovi vrstniki, letniki dvajset plus, celo njegova mama je priznala, da ne razume, kaj se publiki njenega sina na posnetkih zdi tako zabavno. Zanimivo pa je, da je fant že lani decembra prišel navzkriž z youtubom, ko je trdil, da mu kot največjemu zaslužkarju youtuba ne omogočajo dovolj privilegijev. Takrat je zagrozil, da bo svoj kanal izbrisal, za kar je kasneje trdil, da je bila le šala. Od tedaj pa je objavil nekaj nacističnih provokacij, denimo Hitlerjev govor, svastike, predvajal je nacistično himno, kar je vse proti pravilom youtuba. Oglaševalci se pač ne želijo reklamirati ob svastiki.

Klan Kardashian in obiski v Beli hiši

Toda PewDiePie je le vrh spletne estrade, ki se razteza prek youtuba do instagrama, twitterja in facebooka. Družbeni mediji so omogočili, da vsakdo lahko postane slaven. Ugotoviti je le treba, kako. Kim Kardashian je denimo dobro unovčila svojo slavo iz resničnostnih šovov in jo že pozlatila na instagramu, twitterju in facebooku, kjer fotografije o njenem življenju navdihujejo celo roparje. Kim še zdaleč ni edina članica klana Kardashian, ki je del spletne estrade. Tu sta še njeni sesti Kourtney in Khloe, polsestri Kendall in Kylie Jenner, ki sta s spletno slavo prišli do statusa vrhunskih manekenk, mož Kanye West, ki je bolj kot reper znan kot tviteraš kova Donald Trump, ter seveda očim Bruce oziroma zdaj Caitlyn Jenner, najbolj znan olimpijski deseteroborec, ki je postal ženska.

Klan Kardashian je slaven pač samo zato, ker obstaja, medtem ko so drugi princi in princese spletne estrade slavni zato, ker so dejansko kaj storili. Kaj? Objavljali so se na spletu. Recimo Joy Cho, oblikovalka, ki je zaslovela s svojimi objavami na pinterestu, kjer je na prvem mestu po številu sledilcev. Splet ji je pomagal do take slave, da je lani celo oblikovala velikonočni pirh Bele hiše. Prav tako je v Belo hišo prišla Lele Pons, 19-letna Venezuelka, ki je največja zvezda platforme vine, kjer njene šestsekundne posnetke predvajajo tudi po osemmilijardkrat, njena slava pa je pljusknila tudi na instagram, kjer ji sledi 13 milijonov ljudi. In kaj objavlja? Praktične šale na račun svoje družine in prijateljev. A velja za pozitivno osebnost, zato jo je Michelle Obama povabila v Belo hišo kot ambasadorko projekta »Izobrazba za vse otroke«. Lele je tako priljubljena, da služi s pogodbami za oglaševanje izdelkov Coca-Cole, HP-ja in Starbucksa ob njenih posnetkih.

Odštekane babice, aktivisti LGBT, manekenke in recenzenti igrač

Seznam področij, na katerih delujejo spletni estradniki, pa je še bolj raznolik. Laci Green denimo deli nasvete o spolnosti in velja za milenijsko Dr. Ruth. Šestindvajsetletni mormonki sledi 122 milijonov ljudi. Anonimna Brazilka DisneyCollectorBR recenzira Disneyjeve igrače, vsak posnetek pa si ogleda dva milijona ljudi. Do zdaj je s tem zaslužila 12,2 milijona dolarjev. Recenzije igrač so očitno dobičkonosne, saj je med najbolje plačanimi spletnimi osebnostmi tudi anonimni BluCollection, ki prav tako ocenjuje igrače. Kot otrokom prijazen kanal zasluži okoli pet milijonov dolarjev na leto. TheFineBros sta tridesetletna brata Benny in Rafi Fine, ki od leta 2004 na youtubu producirata komedijo React, s katero zaslužita okoli osem milijonov dolarjev na leto. Skydoesminecraft je psevdonim Adama Dahlberga, ki je specializiran za Minecraft. Njegovi posnetki o tej video igri in kockah imajo dve milijardi ogledov, na leto zasluži malo manj kot šest milijonov dolarjev. Pojavil se je celo v videu Lady Gaga. Poleg spletnih manekenk so priljubljene tudi spletne gurujke fitnesa. Avstralka Kayla Itsines je denimo s pomočjo navodil, kako vaditi, da dobite popolno bikini postavo, in svojih posnetkov izklesanega telesa ustvarila pravi fitnes imperij, vreden okoli osem milijonov dolarjev. Med najbolje plačanimi youtubarji je bil lani tudi Tyler Oakley, ki je pet milijonov dolarjev zaslužil z aktivizmom LGBT, obeta pa se mu tudi televizijska nadaljevanka.

A če mislite, da so spletni zvezdniki le iz generacij Y in Z, se motite. Med njimi je tudi 87-letna Helen Van Winkle ali Baddiewinkle, ki je ultimativna modna blogerka in objavlja svoje fotografije v odštekanih pisanih oblačilih, s čimer naj bi preganjala depresijo, odkar je postala vdova. Njenemu računu na twitterju sledi tudi zvezda iz realnega sveta Miley Cyrus, vabijo pa jo tudi na snemanja oglaševalskih kampanj.

Slava ni nujno vezana na angleško govoreče države. Taher Shah iz Pakistana je poslovnež, ki v prostem času poje v urduju, svoje posnetke pa objavlja na youtubu. Čeprav je oblečen v vijolični kopalni plašč in ima na glavi diadem, je postal youtubov zvezdnik. Ali pa prav zaradi tega ...

Kako pravzaprav služijo?

Spletna estrada je torej postala legitimen del zvezdništva. A če je pri igralcih dokaj jasno, kako služijo, je pri spletnih zvezdnikih to še vedno precej netransparentno. Seveda, če vas ne zastopa Disney. Toda za pozornost oglaševalcev in zaslužek na spletu je najprej treba pridobiti klike, za kar pa niso dovolj le lepo oblikovana zadnjica in našobljene ustnice, kar počne večina mladih hočem-biti-spletna-zvezdnica deklet. Eva Chen, modna urednica instagrama, je lani za The Independent dejala, da sta za uspeh modnega instagramovega računa potrebni angažiranost in avtentičnost, pomembno pa je tudi, da objave nagovarjajo slehernika. K temu je treba dodati, da nekako ne gre brez formule šok-pozornost-slava. Kajti najprej je treba vzbuditi pozornost spletne javnosti, kar se najlažje naredi s škandalom ali neverjetno neumnostjo. Šokiranje za pridobitev pozornosti seveda ni izum spleta, a početje nečesa popolnoma nepričakovanega na medmrežju pomaga. In pri tem ni nujno, da je dejanje dobro, lahko je tudi res neumno, celo odvratno, pa bo vzbudilo pozornost. Če je ta bedarija le posneta, kajti nihče več ne želi brati zgodbe o dogodku, temveč si ga ogledati na posnetku. Kar se tiče bedarij na medmrežju – to vsak dan prinese novo. Ta teden je bil recimo odmeven podvig ruske spletne starlete Viktorie Odintcove, ki se je za instagram slikala tako, da je visela z dubajskega nebotičnika, pri čemer jo je varoval le moški, ki jo je držal za roko. Čeprav je pristala v mnogih medijih, so bili komentarji ob njeni sliki vse prej kot pozitivni: »To je slab vzgled mladini. Bog ti je dal lepoto, očitno pa te je pozabil blagosloviti s pametjo.«

Ko se vzbudi pozornost, jo je treba negovati, kar pomeni vsakodnevno objavljanje novic, najbolje v istih časovnih okvirih, da se ljudje navadijo. Kendall Jenner, ki je lani novembra za dva dni nehala objavljati fotografije na instagramu, je bila šokirana, ko so jo že po nekaj urah vsi spraševali, zakaj nič ne objavi. O njenem spletnem molku je poročal celo CNN. Kendall je tedaj dejala, da si je želela spočiti od spleta, saj je nenehno razmišljala le o svojem profilu na instagramu. Brez njega je zdržala cela dva dni.

Tudi zaradi posla. Kajti ko je publika enkrat zagotovljena, pridejo oglaševalci. Bodisi v obliki oglasov na straneh bodisi kot staro dobro umeščanje artiklov v objavljeno vsebino. Kar je denimo še posebej očitno pri modnih blogerkah in zvezdnicah. Spletne manekenke po tarifah za umeščanje artiklov presegajo klasične manekenke in vse več modnih znamk se primarno odloča za take spletne kampanje. To, da Kylie Jenner na katerem od svojih posnetkov nosi neko blagovno znamko, je vredno tudi do 300.000 dolarjev, veliko več, kot če to na oskarjih naredi kakšna hollywoodska igralka.

Seveda pa ni vse oglaševanje glamurozno. Yousef Erakat, ki je lani na youtubu s posnetki praktičnih šal zaslužil 1,5 milijona dolarjev, je reklamiral toaletni papir. Lily Singh, modna vlogerka, je velik del svojih sedmih milijonov dolarjev pridelala z reklamiranjem šmink. Dvojec Smosh pa je del svojih sedmih milijonov dolarjev, zasluženih ob posnetkih praktičnih šal, dobil z reklamiranjem britvic.

Toda preden odpoveste dnevno službo, da bi obogateli kot del spletne estrade, le opozorilo: to je tek na dolge proge, predvsem pa je problem v tem, da vsako minuto na youtube naložijo za okoli sto ur posnetkov, zato je velika verjetnost, da bodo vaše genialnosti ostale popolnoma neopažene, brez klikov, brez oglasov, brez cvenka in brez spletne slave.