Na izboru obrtnika leta je med šestimi nominiranci Anton Erznožnik, direktor družinskega podjetja Lesko iz Žirov. Za ustanovitev svojega podjetja, ki se ukvarja z izdelavo oken in vhodnih vrat, se je odločil v začetku devetdesetih let, prihodnje leto pa naj bi vodenje podjetja že prenesel na svoja sinova. Podjetje trenutno zaposluje 20 ljudi, letos pa naj bi ustvarili dobra dva milijona evrov prihodkov. Glavni atribut podjetja, ki izvozi polovico proizvodnje, je inovativno okno woody, proizvodnja pa je opremljena s sodobno strojno in programsko opremo.

»Kdor ne bo sledil industriji 4.0, bo propadel. To velja prav za vse vrste industrije. Digitalizacija ne bo zaobšla nikogar,« je prepričan Erznožnik, ki je ustvaril podjetje, kjer so odprti za nove smele ideje in nenavadne rešitve.

Talente poiščejo v šolah in izurijo sami

Tudi v podjetju Lesko skušajo medse pridobiti mlade strokovnjake in kadrovanje jim pomeni velik izziv. Zato talentom sledijo že v šoli, »obrusijo«, kot slikovito pove Erznožnik, pa se zaposleni pri njih skozi leta. Združujejo tradicionalna mojstrska znanja obdelave najzahtevnejših lesenih oken s sodobno opremo, saj verjamejo v kombinacijo tradicij in sodobnosti, v dopolnjevanje starejše in mlajše generacije, torej v sodelovanje med bogastvom izkušenj in zagnano prodornostjo mladih.

Najbolj potrebujejo lesarje z visokošolsko izobrazbo, saj okna izdelujejo z najsodobnejšo generacijo CNC-naprav z novo generacijo rezil za visokokakovostno obdelavo lesa. Nedavno pa so zaposlili tudi arhitekta. Trenutno iščejo tudi tehničnega komercialista in monterja. Prizadevajo si, da sodelavce zaposlijo za nedoločen čas.

Erznožnik bi se tudi danes odločil za samostojno podjetniško pot, ki je sicer trda in nepredvidljiva, z rastjo in zaposlovanjem pa je tudi odgovornost za zaposlene velika. Podjetje raste organsko, razvojna sredstva pa zagotavljajo pretežno iz lastnih virov. Na državo se nočejo zanašati. »Če nam že ne morejo pripogniti kakšne veje, naj nam občine in država vsaj ne nagajajo,« pravi Erznožnik.

Stavijo na dolgoročno sodelovanje

Drugi nominiranec za naziv obrtnik leta prihaja z Mute. Med nominiranci za naziv obrtnik leta je namreč tudi Bojan Breznik, direktor podjetja O. P. S. Breznik, ki je specializirano za izdelovanje orodij za brizganje plastičnih mas in izdelkov iz plastičnih mas. Podjetje, ki ga je Breznik ustanovil leta 1991, zaposluje 19 sodelavcev, izvozi pa okoli 95 odstotkov, največ za evropsko avtomobilsko industrijo. Letos bodo ustvarili nekaj manj kot 2,5 milijona evrov prihodkov.

Njihove stranke so zahtevni kupci, za katere izdelujejo kompleksne izdelke z višjo dodano vrednostjo. Breznik konkurenčno prednost svojega podjetja vidi v izjemni fleksibilnosti in sposobnosti zadostiti potrebam naročnika v zelo kratkem času, krasi jih tudi natančna in kakovostna izdelava, saj se toleranca pri njih giblje v stotinkah milimetrov. Na leto izdelajo petnajst milijonov kosov avtomobilskih delov za prvo vgradnjo, izdelujejo pa tudi različne optične dele, ki se uporabljajo v proizvodnji LED-svetil.

Podjetje se je nedavno preselilo v nove prostore, v bližnji prihodnosti pa bodo nove naložbe usmerjali predvsem v avtomatizacijo proizvodnje. Naslednje leto imajo proizvodnjo že razprodano, prav tako direktorja ne skrbi za naprej, saj pogodbe s partnerji po navadi sklenejo za najmanj pet let.

Zgraditi želijo logistično-skladiščni kompleks

Pogled Aleksandra Bizjaka, direktorja jeseniškega družinskega prevozniškega podjetja, ki letos zaokroža 80-letnico delovanja, je tudi usmerjen predvsem v prihodnost. Podjetje Aleksander Bizjak prevozi je specializirano za prevoze hitro pokvarljivega blaga, od sadja in zelenjave do cvetja in izdelkov farmacevtske industrije. Podjetje zaposluje skoraj sto voznikov, ki zagotavljajo storitve vse dni v letu, naročnikom pa svojo zanesljivost kažejo tudi z možnostjo vpogleda tako v lokacijo tovornjaka z njihovim tovorom kot temperaturnimi razmerami med prevozom tovora na celotni poti.

Z informacijskim partnerjem pa pripravljajo sistem, ki bo naročniku zagotavljal tudi nadzor nad povratno embalažo, prejem računa takoj po opravljeni storitvi… Na tem področju so v Sloveniji pionirji, podoben sistem ima le nekaj podjetij v Evropi. Dejavnost prevozov dopolnjujejo s podjetjem Sigr, ki skrbi za podporne dejavnosti, kot so vzdrževanje in servis vozil, skladiščenje in logistika transporta, ter zaposluje 20 ljudi. »Taka organiziranost je nujna, če želimo preživeti. Konkurenca je izjemna, še posebno zaradi prevoznikov iz Romunije, Bolgarije, Srbije in BiH, zato ves čas iščemo rešitve, s katerimi zagotavljamo višjo dodano vrednost našim storitvam,« poudarja Aleksander Bizjak.

V družinskem podjetju delata tudi oba njegova sinova, ki že prevzemata ključne naloge. Pred časom so se zaradi zahtevnega delovnika šoferjev v mednarodnem prometu soočali z visoko fluktuacijo, zato so se lani reorganizirali in sestavili dvojne posadke, ki jih v večji meri sestavljajo vozniki, ki so v sorodu, bodisi mož in žena, bratje ali starši in otroci. Taki pari so se izkazali za najbolj motivirane in zavzete.

»Res je, da je dinamika prevozov težje predvidljiva, vendar je odhodov voznikov sedaj manj,« poudarja Bizjak. Voznike tudi ves čas izobražujejo, kar zahteva tudi uvajanje novih tehnologij. Že nekaj let imajo v načrtu postavitev novega kompleksnega logistično-skladiščnega centra, njegova vrednost pa je ocenjena na sedem milijonov evrov. Njegova postavitev bi zagotovila najmanj 40 novih delovnih mest.

Podjetje sicer večino svojih storitev opravi v mednarodnem transportu, na razdalji med Izraelom in severozahodno Evropo. Lani so ustvarili 10,5 milijona evrov prihodkov.