V Sloveniji se mudi 85 častnih konzulov naše države, ki gospodarstvenikom predstavljajo pomembno vez sklepanja poslov v tujini z lokalnimi poslovneži. Slovenska diplomacija je mrežo častnih konzulov, ki niso zaposleni uslužbenci Slovenije, svoje delo pa opravljajo brez plačila, v preteklih letih močno okrepila. Njihovo število je s 75 leta 2011 naraslo na 123.

Ena izmed njih je ameriška podjetnica slovenskega rodu Petra Bračko Mitchell, ki je častna konzulka postala pred dvema letoma. Dela v zvezni državi Pensilvaniji, kjer vodi svetovalno podjetje Catalyst Connection, s katerim je tamkajšnjemu proizvodnemu sektorju z nasveti upravljanja in tehnično pomočjo pomagala vzpostaviti nova delovna mesta in povečati njihovo rast. V Mariboru rojena podjetnica, ki se je s starši pozneje preselila v ZDA, je pred leti začutila željo, da bi bila bolj povezana s svojo domovino. »Moj prijatelj je bil častni konzul in mislila sem si, da bi to delo lahko opravljala tudi sama,« pripoveduje. Predstavnikom slovenske države je predstavila svojo željo in na kratkem predstavitvenem pogovoru prepričala tudi zunanjega ministra Karla Erjavca. Nato je poslala uradno prošnjo, slovenska vlada in ameriški State Department pa sta jo po dve leti trajajočem postopku odobrila. »Pomemben del mojih aktivnosti je bil, da sem Slovenijo najprej postavila na zemljevid v Pittsburghu,« pripoveduje.

Blagovna menjava med ZDA in Slovenijo vztrajno narašča. Lani je znašala 823 milijonov evrov, ob čemer je imela Slovenija 161 milijonov evrov presežka. Pensilvanija ne sodi med pomembnejše cilje slovenskega izvoza v ZDA. Tako obstaja še precej priložnosti za Slovenijo, da poveča blagovno menjavo, ocenjuje Bračko-Mitchllova, konkretno s Pensilvanijo predvsem na področju napredne proizvodnje in energetike. Multinacionalka Shell bo tam namreč vložila v šest milijard dolarjev vreden obrat za predelavo zemeljskega plina iz peščenjakov. Industrija, proizvodnja in storitve v Pensilvaniji se bodo tako v naslednjih letih vrtele predvsem okoli te industrijske panoge.

Naši podjetniki težko razumejo velikost trga v ZDA

Na Bračko-Mitchllovo, eno izmed dvanajstih častnih konzulov Slovenije v ZDA, se ne obrne veliko slovenskih poslovnežev. Če je na začetku njenega dela še vladal precejšen interes, trenutno tesneje sodeluje z dvema slovenskima podjetjema. Slovenski poslovneži, ki želijo prodreti na ameriški trg, morajo po njeni oceni predvsem dobro preveriti trg glede konkurenčnih proizvodov, nato pa s potencialnimi poslovnimi partnerji vzpostaviti osebni stik. »Podjetniki težko razumejo, kako velik je ameriški trg in kako velika konkurenca vlada. Proizvod, s katerim želite prodreti na ameriški trg, mora biti edinstven – glede inovativnosti, cene ali storitve,« še pravi.