Dobrih trideset let od nastanka prvega modela robustnega mopeda, ki ga je razvil Toni Rifelj, po katerem je dobil tudi ime, se proizvodnja motornega kolesa tori vrača v Slovenijo. Njegovo proizvodnjo in razvoj je v sodelovanju z njegovim konstruktorjem v celoti prevzelo podjetje Črešnik iz Spodnje Senice pri Medvodah.

Odkupili so blagovne znamke in blagovne zaščite zanje, legendarni moped pa tehnično in oblikovno še nekoliko »obrusili«. S prvimi 120 toriji so že opremili makedonske poštarje, kmalu naj bi jih 800 dostavili v Srbijo, prvi pogovori tečejo z Madžari in Ukrajinci. Menda naj ne bi bili povsem ravnodušni do njega niti na Pošti Slovenije.

Iskali so nišni produkt

Rifelj, ki je pred leti nekaj časa torija proizvajal tudi s tajvanskim partnerjem, verjame v dolgoročni razvoj torija, saj ga je sedaj zaupal slovenskemu družinskemu podjetju, ki si je tako zagotovilo nov nišni produkt in razširilo dosedanjo ponudbo svojih storitev. »Tak način delovanja nas spremlja že ves čas, saj sem prepričan, da se v razvoju in iskanju novega ne smeš ustaviti. Tori je zgleden primer, da se da tudi v Sloveniji sodelovati z domačimi razvojniki in dobavitelji, na trgu dosegati konkurenčne cene in graditi lastne blagovne znamke,« je odločitev o prevzemu in oživitvi proizvodnje torija poudaril Zoran Črešnik, ki je ustanovil Avto hišo Črešnik.

S torijem, ki v Evropi kot tovrstno motorno kolo nima konkurence, tudi niso konkurenca skuterjem. Gre namreč za bolj delovno motorno kolo, za katerega večino sestavnih delov dobijo od slovenskih dobaviteljev, nanj pa je mogoče namestiti različno opremo in ga uporabljati vse leto.

Robustnež za podeželje in urbana središča

Primeren je tako za vožnjo po neravnih terenih kot tudi za opravljanje dejavnosti. Pripravljajo nov model mopeda s samodejnim menjalnikom, ki bo bolj primeren za mlajše voznike, za krajše mestne vožnje in tudi nostalgike, ki se še vedno radi spominjajo starih retro mopedov tori.

Prvi prototip torija za serijsko proizvodnjo je Rifelj izdelal leta 1983. Z zobatim jermenom je bil tedaj absolutna novost, vendar pa je bila njegova proizvodnja predraga. Montaža mopedov pa je nato v Gornjem Gradu stekla leta 1985. Do tedaj je mopede izdeloval samo Tomos, zanje pa je bila čakalna doba celo pol leta. »Želel sem narediti motor za v avto, da ga lahko enostavno vzameš s seboj,« pojasnjuje Toni Rifelj.

Tori je kmalu dobil naslednike, kot so tori as, tori cross, tori enduro in meri 4, ki so jih na trgih nekdanje Jugoslavije, EU in ZDA prodali več kot 35.000. Rifelj je izdelal tudi model tori super tom, ki ga je leta 2001 prodal Tomosu, kjer so ga izdelovali med letoma 2001 in 2005. Proizvodnja je leta 2005 zamrla, leta 2009 pa jo se skušal obuditi s tajvanskim partnerjem, kar pa se ni obneslo.

»Imeti moraš cenovno zanimiv produkt za večji obseg proizvodnje, ki ti zagotavlja denar za nadaljnji razvoj. To ti omogoča, da se lahko igraš naprej in razviješ tudi dražje motorje,« je pojasnil Rifelj, ki je na primer že leta 1975 izdelal zložljivo motorno kolo in ga prodal v Beograd.

Dober odziv trga bi omogočil uresničitev načrtov, ki jih goji lastnik podjetja Črešnik Boštjan Vidovič, in sicer da bi čim prej postavili močno proizvodnjo in močan razvoj. »Do leta 2020 smo v tem obsegu proizvodnje še lahko na sedanji lokaciji, kasneje pa bo treba najverjetneje iskati večje in primernejše prostore,« napoveduje Vidovič.