Podjetje Elaphe pogonske tehnologije je v zadnjih fazah priprav na velikoserijsko proizvodnjo kolesnih elektromotorjev, za katere so specializirani. V podjetju skrbijo za prav vse faze razvoja in izdelave ter testiranj, zato so v njihovem laboratoriju in delavnicah ves čas tudi avtomobili, bodisi s preurejenim sistemom na električni pogon, hibridi ali le pogonski sistemi. Do sedaj so razvili in izdelali že več kot petnajst različnih tipov kolesnih elektromotorjev.

Nedavno so bili izbrani v skupino 50 evropskih malih in srednje velikih podjetij, ki bodo skupaj prejela 73 milijonov evrov za komercializacijo svojih izdelkov. Za Elaphe to pomeni, da bodo 1,5 milijona evrov prihodnji dve leti, kolikor traja projekt Prodrive, ki poteka v sklopu Obzorja 2020, vložili za certificiranje in dokončno industrializacijo motorja, ki ga izdelovalci in snovalci v avtomobilski industriji potrebujejo za razvoj novih konceptov vozil.

Pospešeno za kitajski trg

Elaphe, ki je član Tehnološkega parka Ljubljana, praktično že vse svoje prihodke ustvarja v neposrednem sodelovanju z industrijo v Evropi, ZDA in Aziji. Vpet je v evropsko avtomobilsko industrijo, igral pa bo tudi pomembno vlogo v Aziji. Nekateri ključni kadri podjetja Elaphe se te dni prav nič ne pripravljajo na bližajoče se praznike, saj je del ekipe na Kitajskem, od koder prihaja Zhejiang Aisa – Pacific Mechanical & Electrical Co., ki je od začetka letošnjega leta, po 10-milijonski dokapitalizaciji podjetja, njihov partner z 20-odstotnim deležem. Elaphe za potrebe kitajskega trga s tem pomembnim lokalnim akterjem pospešeno pripravlja proizvodnjo električnih motorjev.

Jedro ekipe Elaphe, ki jo vodi direktor Gorazd Lampič, se je v preteklosti kalilo tudi v Silicijevi dolini, kjer so pridobili pomembno poslovno znanje in izkušnje. V Evropi pa Elaphe v družbi pomembnih razvojnih ustanov, kot so Volvo, Fraunhoferejevi inštituti in druga podjetja ter institucije, igra pomembno vlogo tudi pri razvoju električnih pogonskih sistemov. Lani so končali dva triletna evropska projekta v okviru sedmega okvirnega programa (FP7), letos nadaljujejo projekta v sklopu Obzorja 2020 v partnerstvu z Brembom, Peugeotom, PSA, Magno/Samsungom, Continentalom, Infineonom in drugimi.

Poleg delovanja v tujini je za Elaphe pomembna tudi vpetost v lokalni raziskovalni prostor ter med domače podizvajalce, predvsem kovinskopredelovalno industrijo. V ta namen so skupaj s fakulteto za strojništvo spodbudili zasnovo konzorcija, v okviru katerega se več domačih partnerjev povezuje na področju razvoja naprednih hibridnih sistemov ter intenzivnih testiranj. Gre za projekt z akronimom Hibritev, za katerega pričakujejo podporo EU v okviru pametne specializacije Slovenije.

Motor za širok spekter vozil

Pri projektu Prodrive pa so evropsko komisijo prepričali, da imajo sami dovolj zmogljivosti za izvedbo celotnega projekta. Z električnim motorjem L1500 ciljajo na trg vozil višjega cenovnega razreda. Začenjajo torej ključno fazo za komercializacijo. Pred njimi je postopek certificiranja komponent, izdatnega testiranja in priprave procesov za avtomatizirano in vitko proizvodnjo.

»Industrializirali bomo motor, ki bo lahko čim bolj univerzalen in bo lahko po zmogljivostih in velikosti pokril širok spekter vozil. Skupaj z dobavitelji bomo pripravili tudi podroben proizvodni načrt. Testiranje je razdeljeno v več faz in poteka tako pri nas kot pri partnerjih, kot so na primer Frauhoferejevi inštituti LBL in ENAS, podjetje Ideas & Motion ter BRC. Preizkušanje poteka tudi v nekaj naših avtomobilih, ki smo jih v preteklosti razvili za ta namen,« je pojasnil Luka Ambrožič, vodja globalnih strank v družbi Elaphe.

Med njimi so vseterensko vozilo za oskrbo smučišč, Chebela – prvi slovenski električni avtomobil s kolesnimi elektromotorji, ki so ga naredili skupaj z Opremo Ravne že leta 2010, dvokolesniki, pri katerih so naredili motorji že več deset tisoč kilometrov.

Postavljajo pilotno proizvodnjo

Jedrni razvoj poteka v Sloveniji, nekatere dele razvoja, ki niso nujno neposredno povezani s kolesnimi motorji, pa imajo tudi v tujini. »Mednarodno sodelovanje gradimo postopno, ker je tako tudi najbolj učinkovito. Želimo si odločno, a zmerno rast, tako da lahko nove člane ekipe čim bolje vpeljemo na zanimiva nova področja,« pojasnjuje Ambrožič. Pilotno proizvodnjo linijo že postavljajo v njihovih prostorih v industrijski coni Šiška, kjer poteka tudi ključni del razvoja proizvodnih procesov.

»Lokacija velikoserijske proizvodnje bo odvisna od gospodarskih dejavnikov in potreb strank. Zanimivih je več lokacij,« je pojasnil Ambrožič. Vendar pa jih zaradi pogodb o zaupnosti poslovnih informacij ne razkriva. Nov motor bo v veliki količini na voljo v začetku leta 2019, kdo se že zanima zanje, pa Ambrožič ne pove.

Po nekaterih ocenah naj bi v petih letih po koncu projekta industrializacija njihovih kolesnih elektromotorjev omogočila odprtje najmanj 300 novih delovnih mest. »Takoj ko bomo vzpostavili serijsko proizvodnjo, želimo izdelati več kot tri tisoč motorjev na leto, dolgoročno pa proizvodne procese načrtujemo za proizvodnjo sto tisoč enot na leto,« napoveduje Ambrožič.