Domel je eden vodilnih evropskih razvojnih dobaviteljev električnih motorjev za sesalnike, enosmernih motorjev, elektronsko komutiranih motorjev in sestavnih delov. Lastniki Domela so zaposleni, ki so pred šestnajstimi leti preprečili sovražni prevzem ameriške korporacije Ametec. Prodaja Domela se je v zadnjih treh letih povečevala po 3,4-odstotni stopnji, kar 90 odstotkov izdelkov prodajo na tujih trgih, največ v Nemčiji, na Madžarskem in v Romuniji.

Polovico prodaje predstavljajo sesalne enote, s katerimi dosega Domel 15-odstotni svetovni tržni delež in celo 60-odstotni tržni delež v Evropi. Kako jim uspeva ohranjati tako visoke tržne deleže? »Z vsemi večjimi kupci delamo pri več projektih za nove vrste sesalnikov in nove platforme, pa tudi pri projektih za pocenitve,« je pojasnila Jožica Rejec, predsednica uprave Domel Holdinga.

Z več kot 500 predlogi za inovacije so prihranili okoli pol milijona evrov, v zadnjih treh letih pa so na račun inovacij ustvarili 146 novih delovnih mest

Za inovacije zaposlene nagradijo

Na vprašanje, na kakšen način so prihranili pol milijona evrov na račun inovacij, Jožica Rejec odgovarja: »Prihranek pol milijona evrov je iz predlogov izboljšav minulih dveh let, saj obračunamo prihranek po enem letu od uvedene izboljšave v delovanje. Pri ustvarjanju novih delovnih mest pa gre za razvojne inovacije novih različic obstoječih izdelkov in novih družin motorjev za obstoječe in nove kupce.« Glede na predvideno uporabnost predlogov zaposlene nagradijo v višini do 50 evrov. Pri predlogih za večjo gospodarsko uporabnost imajo v družbi komisijo in pravilnik za določanje nagrad. Lani so za okoli 400.000 evrov prihrankov izplačali 40.000 evrov nagrad.

Visokospecializirani kakovostni izdelki so plod lastnega znanja, saj imajo pri agenciji za raziskovalno dejavnost registriranih kar pet razvojno-raziskovalnih skupin, sodelujejo pa tudi s strateškimi partnerji, fakultetami in raziskovalnimi inštituti. Kako spodbujajo zaposlene, da iščejo ideje za razvoj novih izdelkov? »V Domelu imamo moto, da inovativnost načrtujemo. Vsaka generacija novih izdelkov vsebuje manj materiala in ima boljši izkoristek, kar pomeni, da ima manjšo porabo električne energije. Zaposleni v razvoju se zavedajo, da samo konkurenčne inovativne rešitve zagotavljajo rast in napredek,« je pojasnila Rejčeva. V Domelu skrbijo tudi za bodoči kader. Štipendirajo okoli 60 dijakov, študentov in podiplomskih študentov na leto, najpogostejše smeri pa so strojne, elektrosmeri in mehatronika.

Kitajci nenehno za petami

Domel v Sloveniji zaposluje 1054 ljudi, skupaj s proizvodnjo na Kitajskem pa 1147. »Lani smo iz proizvodnje v Sloveniji in na Kitajskem prodali za 106 milijonov evrov izdelkov in storitev. V primerjavi z letom 2014 gre za 14-odstotno rast. Lani smo ustvarili 7 milijonov evrov dobička,« je povedala Rejčeva. Rasli bodo tudi letos, saj naj bi obseg prodaje povečali za 7 odstotkov. Dodatno zaposlujejo tako v proizvodnji kot tudi strokovne sodelavce, predvsem tehnologe, konstruktorje, programerje. Na novo bodo letos zaposlili okoli 30 ljudi.

Glede konkurence na trgu pa je Rejčeva povedala: »Kitajci nam vztrajno sledijo, zato prihajamo vsakih nekaj let na trg z novo družino, ki je še bolj inovativna in konkurenčna. Druga konkurenca v tržnih nišah, kjer nastopamo, pa so globalna podjetja.« Na vprašanje, kaj bi morala storiti država za ohranjanje delovnih mest in spodbujanje podjetij k prodaji na tujem, pa prva dama Domela na kratko odgovarja: »Manjše obdavčitve stroškov dela, manjše obdavčitve stimulacij za najboljše, izplačila na podlagi rezultatov in čim manj eksperimentalnih sprememb.«

Z inovacijami do novih delovnih mest.