»Odločitev Daimlerja, da začasno preusmeri pošiljke avtomobilov v nemško pristanišče, se je nanašala na avtomobile, proizvedene v tovarni na Madžarskem. To je le en od proizvodnih obratov, od koder avtomobili potujejo do Kopra. Od železniških prevoznikov smo zdaj dobili zagotovila, da bosta v prihodnje dovoz tovora v Luko Koper in potrebne kapacitete za izpeljavo posla nemotena. Pri blagovnih tokovih iz drugih proizvodnih obratov po Evropi težav za zdaj nismo zaznali,« so nas z najnovejšim stanjem seznanili v Luki Koper. Pozitivno jih navdaja tudi sporočilo Mercedesa, ki po štirih mesecih sodelovanja z Luko Koper ocenjuje, da je Koper s svojo lego in zmogljivostmi idealen za izvoz avtomobilov v Azijo.

A preden ne bo drugega tira, si v Luki Koper ne bodo oddahnili. Daimler ni bil edini, ki jih je obvestil, da tovor preusmerja. V januarju in februarju so zaradi zastojev na železnici dobili pisna obvestila tudi od drugih poslovnih partnerjev o preusmeritvah različnih tovorov, kot so celuloza, papir in zabojniki, v druga jadranska in severnoevropska pristanišča. Od razmer, predvsem novih zamud in zastojev na slovenskih tirih, je deloma odvisen tudi njihov morebitni novi posel – prevoz avtomobilov z Daljnega vzhoda v Evropo.

Vsa škoda se bo pokazala v prihodnjih mesecih

Škode zaradi izpadov v železniškem prometu še ne morejo oceniti. Vse posledice bodo jasne čez nekaj mesecev, nekatere pa so že očitne. Nepotrebne stroške jim predstavljajo čakajoča delovna sila, operativno-organizacijske težave in zastoji, zadrževanje tovora v skladiščih in zato višji stroški skladiščenja ter nepravočasna odprema tovora prejemnikom. A v Luki vendarle verjamejo, da so vsi vpleteni v ta neprijetni zaplet naredili vse, da do odpovedi ne bo več prihajalo. »Vsi vpleteni se maksimalno trudimo, da izpolnimo pričakovanja stranke, saj se zavedamo, da druge priložnosti enostavno ne bomo imeli,« pravi predsednik uprave Luke Koper Dragomir Matić.

V podobno spravljivem duhu odgovarjajo tudi na Slovenskih železnicah, kjer so krivdo za Daimlerjevo odpoved zavrnili. Pojasnjujejo, da so v razmerah izjemno povečane pretočnosti proge Divača–Koper, večmilijonskih del na drugih železniških odsekih, nepričakovanih dogodkov in zaprtju avstrijskih mejnih prehodov svoje delo opravili zgledno. Krivdo pripisujejo prevozniku, avstrijski družbi Rail Cargo Carrier, ki da se ni pravočasno odzvala na napovedana vzdrževalna dela na slovenskih tirih. A dejstvo je, da bi bila njena pot do Kopra lažja, če bi dela na progi uskladili s pomembno pošiljko. Novo zaporo na omenjenem tiru Slovenske železnice napovedujejo predvidoma za velikonočne praznike.

Najbolj obremenjena proga v najslabšem stanju

Proga med Divačo in Koprom je najbolj obremenjena, v najslabšem stanju in brez alternative. »To je edini odsek v Sloveniji, na katerem tovor iz pristanišča nima druge alternative. Če se kar koli zgodi na tem odseku, je pristanišče odrezano od sveta. Med tem ko imajo vlaki od Divače naprej na voljo več alternativnih poti,« pravi Sebastjan Šik iz Luke Koper. Za alternativo – drugi tir – so v Luki zdaj skupaj stopili zaposleni. »Več kot 90 odstotkov od okrog 1000 zaposlenih je že podpisalo peticijo, s katero od države zahtevamo takojšen začetek gradnje drugega tira in preprečitev razprodaje edinega slovenskega tovornega pristanišča. Skupaj z drugimi podporniki smo že blizu 10.000 podpisom,« pravi član sindikata žerjavistov pomorskih dejavnost Mehrudin Vuković. Prepričan je, da je njihova akcija naredila premik naprej, saj imajo prihodnji teden v Luki napovedan obisk državnih predstavnikov.

Dogovorijo naj se za zaprtimi vrati

Pri zbiranju so se zaposlenim pridružili tudi primorski poslanci. »Drugi tir bi moral biti zgrajen že pred številnimi leti ali desetletjem,« je prepričana poslanka SMC z Obale Lilijana Kozlovič. »Želim si, da bi ministrstvo, Slovenske železnice in Luka Koper vsa odprta vprašanja enkrat rešili za zaprtimi vrati, se dogovorili o rešitvah in to tudi vsi spoštovali,« pravi.

Na gospodarskem ministrstvu odgovarjajo, da drugi tir ostaja prioriteta te vlade. Na infrastrukturnem ministrstvu pa za letos napovedujejo začetek gradnje izvlečnega tira, nekakšnega nastavka za drugi tir. Za slednjega so že vložili vlogo za pridobitev enotnega gradbenega dovoljenja, na mednarodnem javnem razpisu pa bodo poiskali strokovnjake, ki naj bi racionalizirali in optimizirali projekt, za katerega še nihče ne ve, koliko natanko naj bi stal.