Slovenska zagonska podjetja, vključno s tistimi, ki imajo mednarodno ustanoviteljsko zasedbo, vsako leto zberejo več tveganega kapitala. Zagotovo je bilo lansko leto po 60 milijonih dolarjev vložka v letu 2014 spet rekordno, saj je samo Lyst, londonsko modno zagonsko podjetje, ki ga je pred šestimi leti ustanovil Slovenec Sebastjan Trepča, lani prejel nov vložek v višini 40 milijonov dolarjev.

V organizaciji Internet Week Slovenija, kjer imajo najboljši vpogled v slovensko skupnost zagonskih podjetij, bodo sicer pregled minulega leta slovenskih zagonskih podjetij pripravili prihodnji mesec, a mladi podjetniki so neustavljivi; prva milijonska naložba je prišla že v prvih dneh novega leta.

Mariborsko-dallaško zagonsko podjetje Reveel Technologies bo dva milijona dolarjev namenilo za širitev ekipe in učinkovito prodajo aplikacije reveel za prepoznavanje predmetov znotraj video vsebin in njihov mobilni nakup. S slednjo so prepričali že v začetku leta 2014, ko so bili tri mesece v pospeševalniku Tech Wildcatters v Dallasu. Ta jim je poleg 25 tisočakov dolarjev v zameno za 8-odstotni delež podjetja zagotovil tudi neposredni dostop do podjetij s seznama korporacij na lestvici Fortune 500 s sedežem v Dallasu.

Aljaž Andrejaš, direktor in soustanovitelj Reveela, ki že eno leto živi med Silicijevo dolino, Dallasom in Mariborom, kjer bo tudi v prihodnje ostal Reveelov razvojni oddelek, se te dni seli v San Francisco. »Tako bomo imeli lažji dostop do potencialnih kupcev in tesnejši stik z našim vlagateljem. Pospešili bomo prodajo našega produkta, ki je še najprimernejši za velik ameriški trg. Slovenski je premajhen in na področju e-nakupovanja premalo razvit, zato naše aplikacije na njem nismo niti testirali,« je pojasnil Andrejaš.

Aplikacija reveel uporabniku omogoča, da z mobilnim telefonom posname želeni izdelek z video vsebine, bodisi na televiziji, youtube posnetku, oglasu ali v reviji, in pridobi o njem dodatne informacije. V nadaljnjem koraku, ki je zanimiv tako za tiskane in elektronske medije, še bolj pa za proizvajalce izdelkov, se lahko odloči za njihov nakup. Reveel se bo s prodajo osredotočil na segment B2B, kot so oglaševalske agencije in elektronski mediji, njihova naloga pa je, da za aplikacijo navdušijo svoje uporabnike.

»Spreminjamo televizijo in oglaševanje. Odpiramo nove možnosti kupovanja izdelkov in spoznavanja novih blagovnih znamk,« je prepričan Andrejaš. Trženje bodo izdatno pospešili. Prvo pogodbo je z njimi že podpisalo podjetje Realtree, pogovarjajo se tudi z največjo neodvisno oglaševalsko agencijo Richards group, ki dela z blagovnimi znamkami, kot so Chick-fil-A, GameStop in drugimi.

»V današnjem globalnem svetu je za hitro rast in za rast pred konkurenco, ki se lahko mimogrede pojavi, potreben svež kapital, zato novo naložbo pričakujemo in potrebujemo v roku 16 mesecev,« napoveduje Andrejaš, ki bo poskrbel za okrepitev prodajne ekipe v ZDA, trenutno pa širijo ekipo v Mariboru.

Reveel je sicer stalni član Tovarne podjemov, mariborskega podjetniškega pospeševalnika, devetčlansko ekipo pa želijo čim prej povečati na 20. Zato pospešeno iščejo razvijalce aplikacije za operacijske sisteme iOS in android ter front-end in back-end razvijalce. Letos želijo pridobili vsaj dve nacionalni televiziji v ZDA in da bi lahko ljudje uporabljali aplikacijo na vseh vsebinah teh televizij, obeta se jim tudi sodelovanje z nekaterimi večjimi podjetji iz Dallasa in drugod.

Ne selijo se zgolj zato, ker si to lahko privoščijo

»Če se že vložki, ki zajemajo nekaj sto tisočakov, pogosto zdijo nepredstavljive vsote, si je odgovoriti na vprašanje, za kaj tako mlada podjetja porabijo milijonske naložbe, še toliko težje, vendar vlagatelji zelo jasno vedo, zakaj in v koga vlagajo,« pravi Boštjan Bregar, direktor podjetja 4th Office, ki je od jeseni 2014 zbral že več kot šest milijonov dolarjev tveganega kapitala tujih skladov in zasebnih vlagateljev.

»Vzemimo naš primer: ciljamo na uporabnike elektronske pošte. Trdno verjamemo, da imamo odgovor na enega od najstarejših izzivov v komuniciranju, in sicer kako dolgoletno ukoreninjen vzorec dela z elektronsko pošto nadgraditi z nečim, kar je učinkovitejše in posledično ne obremenjuje toliko življenja uporabnikov. Če imamo prav in bomo v resnici naredili prelomnico v tej komunikaciji, bomo v trenutku zanimivi za štiri milijarde uporabnikov. Naša naložba bo v trenutku videti poceni in zelo majhna,« milijonske naložbe poskusi pojasniti Bregar.

V njihovem podjetju so polovico sredstev prejeli v skladih tveganega kapitala, drugo polovico so jim za okrepitev in pomladitev ekipe v Ljubljani in Londonu namenili zasebni vlagatelji. To pomeni, da so za izboljšanje produkta aplikacije 4th Office lahko zaposlili ljudi na vseh pomembnih področjih poslovanja, od razvoja do marketinga, pojasnjuje sogovornik iz Četrte pisarne, ki zdaj šteje 30 ljudi.

Poleg tega so se preselili v nove prostore v Tehnološkem parku Ljubljana, pri čemer ni šlo samo za to, da je ekipa prerasla prejšnje prostore, temveč selitev po njihovem mnenju pomeni tudi simbolični konec nekega obdobja in začetek novega poglavja, ko je ekipa 4th Office vstopila v odločilno obdobje preboja na mednarodni trg.

»V naši prejšnji pisarni, kjer smo bili med seboj ločeni v več manjših prostorov, se je pretok idej prevečkrat izgubil med množico zidov. Ker se v zagonskih podjetjih stvari spreminjajo iz dneva v dan in ker nove ideje neprestano izpodrivajo stare, sta neposredni stik in komunikacija v timu ključni, da celotna ekipa deluje in ustvarja v isto smer. V marketingu smo včasih za nenadne spremembe, načrte in ideje razvijalcev izvedeli z zamikom in obratno, naši načrti in vizije so marsikdaj predolgo ostajali za zidovi naše mini pisarne. Pregrade med prostori so ustvarjale nepotrebne komunikacijske šume, zaradi katerih sta včasih trpeli učinkovitost in realizacija,« porabo dela naložbe za selitev v nove prostore utemeljujejo v podjetju 4th Office.

Pomembna je prava višina vložka

Pri tem vlagatelji določen znesek vrednotijo zelo različno, odgovori Bregar, ko ga povprašamo o zahtevah in vplivu vlagatelja na porabo njegovega denarja. »Dobri vlagatelji niso postali uspešni po naključju. Dobro vedo, kam vlagati. Za vlagatelje je naposled pomembnejše kot znesek vprašanje, kam oziroma v koga vlagajo. Znesek je na začetku primarno odvisen od tega, na kateri stopnji razvoja se nahaja podjetje oziroma produkt in v manjši meri kje in kako veliki so trgi, ki jih podjetje naslavlja,« pravi. Ob tem dodaja, da številka, ki jo v Sloveniji dojemamo kot visok znesek, lahko s stališča produkta, ki naslavlja globalni trg, predstavlja relativno majhen znesek. »Za vlagatelja so ključni velikost ciljnega trga, ideja, produkt in predanost ter prepričanje ekipe, da je na pravi poti ob pravem času,« pove o izkušnjah z njihovimi vlagatelji.

Nočejo jih pahniti v cono udobja

Eden od njih mu je tako odkrito povedal, da je najtežja naloga vlagateljev najti znesek naložbe, saj ta ne sme biti previsok, ker s tem nehote ekipo pahnejo v cono ugodja, še huje pa je, če je znesek prenizek, ker se s tem ekipi objektivno ne da prave priložnosti uspeti. V tem primeru se potem sprašujejo, zakaj so sploh karkoli vložili, je še Bregarju zaupal vlagatelj.

Zato tudi ni jasnega in enoznačnega odgovora, kaj vse vlagatelji pričakujejo v zameno za svoj denar, dodaja podjetnik. »Vse je odvisno od faze, v kateri je podjetje, kateri trg naslavlja in posledično kakšna je velikost trga, ki definira potencial rasti. Prav visoka rast, ki znaša več odstotkov tedensko, lahko dvigne vrednost podjetja v neslutene višave,« pravi Bregar in dodaja, da je na koncu veliko odvisno tudi od sposobnosti pogajanja podjetnika in števila vlagateljev, ki se zanimajo za podjetje. Več kot je zanimanja, višja je izhodiščna višina naložbe.