SNG Opera in balet Ljubljana je kot koproducent predstavitve prihajajoče generacije skladateljev ponudil velik oder, za partnerski projekt treh umetniških fakultet pa so angažirali okoli 60 študentov. Igral bo orkester akademije za glasbo, peli pa bodo skoraj vsi študentje solopetja taiste fakultete.

Pred nekaj leti so podoben večer komornih študentskih oper že imeli v Viteški dvorani Križank, takrat so uprizorili tri dela. Umetniške akademije so se v skupni projekt zdaj povezale že tretjič. Soustvarili so že baročno opero Orfej Claudia Monteverdija in poskrbeli za svetovno premiero opere Vojna in mir ameriškega skladatelja Larryja Coryella.

Dramaturgi kot libretisti

Zamisel o mini operah je sprožil profesor kompozicije na AG Dušan Bavdek. Želel je, da bi se med seboj povezali študenti kompozicije in študenti dramaturgije, prvi bi napisali glasbo, drugi librete. Ker so na AGRFT ravno lani na drugi stopnji vpeljali nov predmet dramske oblike in formati, pri katerem se učijo tudi pisanja opernih libretov, je ideja prišla kot nalašč. Študentje so se začeli dobivati na skupnih vajah, se najprej med seboj spoznavali in tipali ideje drug drugega, potem pa so med seboj ustvarili tandeme.

Mladi ustvarjalci so staknili glave in opere pisali dva semestra, vmes pa se udeležili še zanje zelo dragocene skladateljske delavnice na AG. Šest najboljših mini oper bodo zdaj uprizorili. »Zelo pomembno za mlade umetnike je, da že v študijskem procesu dobijo priložnosti povezovanja in da ideje lahko preverjajo v praksi. Dobro je, da njihovo delo doživi uprizoritev, s tem stopijo tudi v stik z gledalci,« meni izr. prof. mag. Žanina Mirčevska z AGRFT, ki je bdela nad ustvarjalnim procesom.

Režiserka Saška Rakef je dodala: »Opere so izvedbeno zelo različne, tako po glasbeni podobi kot vsebini: od dveh solistov pevcev in dveh plesalcev na odru do 14 solistov, zato so mizanscene, postavitve, vizualne podobe precej zahtevne.«

V sodobnem duhu

Mladi skladatelji so povedali, da se pri komponiranju niso naslanjali na ustaljene operne matrice ali ideje velikih opernih mojstrov preteklosti. Ubirali so svoje invencije in ustvarili glasbo, kot jo ta hip znajo in čutijo. Prvo opero Padli – fALleN sta spisala skladatelj Dominik Steklasa in libretist Sandi Jesenik, govori pa o Padlem, ki je zaslužen, da se na Zemlji znajde nova generacija ljudi, ki so sposobni odpuščati in so sočutni. K operi skladateljice Alenje Pivko KneževičBeli dež je libreto spisala Rakefova, govori pa o soočenju ženske ob smrti ljubega. V tretji operi Čas se skladatelj in avtor koncepta Simon Penšek ter dramaturginja in soavtorica Iza Strehar ob poeziji Stojana Kneževiča poigravata v polju zvočno-vizualnega eksperimenta, pri katerem se video podreja glasbenemu.

Skladatelj Iztok Kocen pa je glasbene ideje iskal med vrsticami novele Vladimirja Bartola Nesrečni ljubimec, zgodbo katere je potem libretistka Simona Pinter strnila na zahtevano dolžino. V imenu ljubezni libretistke Rakefove in skladatelja Leona Firšta pripoveduje novodobno zgodbo nekoč uspešnega podjetnika, ki zdaj skuša sinu pomagati do novega posla, večer pa bo sklenila opera Le Petit Café skladateljice Teje Merhar in libretista Jakoba Barba. To bo edina komična zgodba ta večer, govorila pa bo o spogledljivem mladeniču, kateremu se svet postavi na glavo, ko sreča skrivnostno mladenko.

Z mini operami bodo letos gostovali v Beogradu, morda pa bodo na obisk glasbene akademije Franza Liszta v Budimpešti prihodnje leto odšli ravno s tem projektom. Razmišljajo že tudi o novem skupnem projektu treh umetniških akademij – muzikalu.