Po naših informacijah bo nadzorni svet Slovenskega državnega holdinga (SDH) že v sredo odločal o soglasju za dokapitalizacijo Adrie Airways. Kot smo izvedeli, naj bi bil predlog sklepa nadzornikov SDH oblikovan tako, da ne bodo soglašali z dokapitalizacijo družbe v višini od 6 do 8 milijonov evrov, če pred tem ne bo podpisana pogodba o prodaji. Neuradno smo izvedeli, da se za nakup 91,58–odstotnega državnega deleža v Adrii Airways zanima tuji sklad.

V Adrio Airways smo do zdaj vložili že 50 milijonov evrov davkoplačevalskega denarja.

Je dokapitalizacija sploh dopustna?

»Postavlja se vprašanje, ali ni dokapitalizacija Adrie državna pomoč, saj je v preteklosti to pomoč že dobila. Družba, ki prejme državno pomoč, namreč v prihodnjih desetih letih ne sme prejeti nove državne pomoči, razen z izrecnim soglasjem evropske komisije. V nasprotnem primeru to pomeni kršenje pravil enotnega evropskega trga,« opozarja ekonomist Matej Lahovnik. V Sloveniji smo že imeli takšne primere, eden najodmevnejših je bil begunjski Elan. Družba bi morala državno pomoč vrniti, saj je evropska komisija ugotovila, da je šlo za nedovoljeno državno pomoč. »Pred odločitvijo o dokapitalizaciji s strani državne institucije bi tako nadzorniki SDH morali imeti informacijo, ali je takšna pomoč sploh dopustna,« dodaja Lahovnik. V Adrii Airways so tudi manjšinski zasebni lastniki, in, če bi kateri od zasebnih lastnikov sodeloval pri dokapitalizaciji v sorazmernem deležu kot državne institucije, potem se šteje, da je družba prestala test zasebnega interesa in da ne gre za nedovoljeno državo pomoč.

V primeru, da zasebni lastniki ne želijo sodelovati pri dokapitalizaciji, pa je po Lahovnikovem mnenju velika verjetnost, da bomo doživeli enak zaključek kot pri Elanu. V Bruslju bodo zahtevali vrnitev državne pomoči, Adria teh sredstev ne bo imela in potem bomo v naglici prodajali letalsko družbo, del kupnine pa bo šel za vračanje te državne pomoči. Tako je bilo tudi v primeru Elana, saj je to pospešilo privatizacijo družbe, sicer bi šel v stečaj. »Če ne bo Adria prodana, ji najverjetneje grozi stečaj,« še pravi.

Adria Airways je lani po več letih izgube poslovala z 921.000 evri čistega dobička in 3 milijoni evrov dobička iz poslovanja. Kakšni so bili letošnji polletni in devetmesečni rezultati v družbi, ki jo vodi Mark Anžur, ne razkrivajo, češ da tega še ne morejo oceniti. Adria ima sicer v lasti le eno letalo, preostala pa najema. Čeprav se slovenski letalski prevoznik sooča s težavami, pa mu število potnikov raste. Tako je letošnjih v desetih mesecih v rednem prometu Adria prepeljala 15,1 odstotka več potnikov kot v enakem obdobju lani, v čarterskem prometu pa je število potnikov povečalo za 5,7 odstotka.