Slovenski nacionalni prevoznik je v prvih devetih mesecih letos prepeljal za 13 odstotkov več potnikov kot v enakem obdobju lani, vendar se družba še vedno sooča z negativnim poslovanjem. Kakšno je bilo, natančno ni znano, saj vodstvo nacionalnega prevoznika tega ne razkriva, ker da je družba v postopku prodaje. Slovenski državni holding (SDH) in Družba za upravljanje terjatev bank (DUTB) sta že prejela več ponudb za nakup 91,58-odstotnega deleža slovenskega letalskega prevoznika. Ob tem se postavlja vprašanje, ali bo prevoznika dokapitaliziral kar morebitni kupec. Če bo Adria dokapitalizirana, se bo kapital družbe s 3,4 milijona povečal na 11,5 milijona evrov. Neuradno je slišati, da se za nakup nacionalnega letalskega prevoznika zanimajo finančni skladi in ne večje letalske družbe (kot sta na primer Lufthansa ali Air France). O tem, kdo je morebitni kupec, po naših informacijah ni seznanjeno niti vodstvo Adrie, ki ne sodeluje pri pogajanjih o prodaji.

Adria lahko zimo preživi le z zunanjim financiranjem

Ekonomist Maks Tajnikar, sicer nekdanji nadzornik Adrie Airways, pravi, da družba zelo težko posluje pozitivno. »Pri nespremenjenem poslovnem modelu se prej ali slej pojavlja izguba iz poslovanja in tako se pojavi potreba po dokapitalizaciji. Adria ima vsako leto refinanciranje zimske sezone. To pomeni, da ji v zimskem času zaradi manjšega števila letov pade promet. Tako se postavi vprašanje, kako pridobiti likvidnostna sredstva. Če hoče Adria Airways zimo preživeti, potem potrebuje zunanje financiranje, saj sama ne more zagotoviti dovolj likvidnih sredstev,« pravi Tajnikar. Adria je sicer po njegovih besedah vedno poslovala na robu rentabilnosti.

Na vprašanje, ali je nujno, da družbo vnovič dokapitaliziramo, saj je država do zdaj že vložila okoli 50 milijonov evrov, pa Tajnikar odgovarja, da je večina sredstev iz dokapitalizacije šla za pokrivanje računovodske luknje. »Revizijska hiša je namreč zahtevala razvrednotenje letal, kar je bila čista neumnost. Letala, ki so bila prej vredna 30 milijonov evrov, so nenadoma postala vredna šest milijonov evrov,« pravi. Prav tako je bila dokapitalizacija s strani države opredeljena kot državna pomoč in takrat je bila podana zahteva po razvrednotenju premoženja. »Od vseh silnih milijonov, ki jih je Adria dobila, je v družbi ostalo le deset milijonov, vse ostalo je šlo v banke. Adria od tega ni imela nič in je le pokrivala računovodstvo luknjo,« pravi Tajnikar. Prav zato je jeseni leta 2011 Tajnikar tudi odstopil s položaja prvega nadzornika družbe, saj se ni strinjal s takšnim načinom reševanja Adrie Airways. »Denar davkoplačevalcev je šel v banke in ne v Adrio. Naš letalski prevoznik pravzaprav nikoli ni bil resno dokapitaliziran,« zatrjuje Tajnikar. Z osmimi milijoni evrov dokapitalizacije bo sicer rešena likvidnost družbe med zimskim obdobjem, potem pa bo vse odvisno od tega, kakšna bo dejanska sezona in kakšno bo poslovanje Adrie v prihodnjih letih. »Dokapitalizacija je pravzaprav premoščanje časa do izbire novega lastnika družbe,« še meni Maks Tajnikar.

Gantar: Brez Adrie izginemo z zemljevida

V čem je smisel obdržati nacionalnega letalskega prevoznika, če je vselej posloval na robu rentabilnosti? Matjaž Gantar, predsednik upravnega odbora KD Group in eden od Adriinih zunanjih pilotov, meni, da moramo slovenskega nacionalnega prevoznika vsekakor obdržati. »Samo poglejte, katere letalske družbe pristajajo na Brniku, in boste takoj ugotovili, da jih je zelo malo oziroma jih skoraj ni. Že tako smo bogu za hrbtom in že danes je težko kamor koli odpotovati z brniškega letališča,« pravi Gantar. Dodaja, da se bo kupec zagotovo našel, vprašanje je le, kakšnega lastnika bo Adria Airways tudi dobila. »Adria Airways ni pomembna le za prebivalce in gospodarstvenike, ampak tudi za tiste, ki bi želeli obiskati Slovenijo. Brez Adrie bomo še dodatno izginili s svetovnega zemljevida,« poudarja Gantar. Za primerjavo postavlja zagrebško letališče, kjer pristajajo in vzletajo pomembne tuje velike in manjše letalske družbe. »Ko bodo na brniškem letališču navzoče številne tuje letalske družbe, potem lahko Adrio mirno prodamo. Dokler tega ni, potem prodaja ni pametna, saj bo škoda večja od koristi,« še meni Matjaž Gantar.