V egiptovski veji IS so včeraj še enkrat ponovili, da so odgovorni za strmoglavljenje letala, sčasoma pa naj bi svetu tudi razkrili, kako jim je to uspelo, poroča tiskovna agencija Reuters. Egiptovske in ruske oblasti so sicer že na dan tragedije zavrnile možnost terorističnega napada oziroma sestrelitev letala z orožjem IS. Egiptovski minister za civilno letalstvo Hasam Kamal je danes ponovil, da hipoteza strmoglavljenja letala z bombo ne temelji na dokazih. »Nič ne obstaja, kar bi potrdilo te domneve,« je bil jasen.

Polete v Britanijo začasno ustavili

Obstaja velika verjetnost, da je rusko letalo v soboto strmoglavilo zaradi eksplozivnega sredstva na krovu, je danes sporočila britanska vlada. »Dokler preiskava ne bo končana, ne moremo z gotovostjo trditi, zakaj je letalo strmoglavilo,« so v izjavi za javnost sporočili iz kabineta premierja Davida Camerona.

Dokler britanski strokovnjaki za letalstvo ne bodo v Egiptu podali mnenja o varnostnih razmerah na letališču, so polete iz Šarm el Šejka na Otok preventivno ustavili. Velika Britanija sicer trenutno pripravlja izredne ukrepe za evakuacijo britanskih turistov iz Šarm el Šejka, napovedali pa so tudi preučitev varnostnih ukrepov na tamkajšnjem letališču. Trenutno je tam kakih 20.000 Britancev.

(Foto: Reuters)

V Egiptu in Rusiji nad »špekulacijami« niso navdušeni

Izjave visokih predstavnikov britanske vlade niso bile dobro sprejete v egiptovskem političnem vrhu. Egiptovski zunanji minister Sameh Shoukry je bil presenečen: »Preiskava bo razjasnila, kaj se je zgodilo. Nihče ne bi smel prehitro delati zaključkov, ki lahko imajo hude posledice zlasti na turizem, od katerega pri nas živi veliko ljudi.«

Po poročanju britanskega Guardiana je nad obnašanjem Velike Britanije in izjav njenih predstavnikov ogorčen tudi ruski politik Konstantin Kosačov. Britanijo je namreč obtožil, da z ustavitvijo poletov v Šarm el Šejk pritiskajo na Rusijo zaradi njene vojaške prisotnosti v Siriji. »Geopolitični upor proti Rusiji zaradi Sirije se nadaljuje,« je povedal pred novinarji. »Bogokletno kot se to sliši, ni jih malo, ki bi to katastrofo – brez kakršnihkoli dokazov – najraje pripisali maščevanju džihadistov,« je bil oster. Rusija na prošnjo sirskega predsednika Bašarja al Asada od 30. septembra izvaja letalske napade v Siriji.

»Kakršnokoli razlago tega, kaj se je zgodilo, in vzrokov za to lahko nudi le preiskava in ta zaenkrat še ni sporočila ničesar,« je novinarjem v Moskvi dejal tiskovni predstavnik Kremlja Dmitrij Peskov. »Če obstajajo druge resne informacije, upamo, da jih bodo tisti, ki z njimi razpolagajo, predložili preiskavi,« je še dejal in dodal, da sicer ne izključuje nobene možnosti.

Da je strmoglavljenje povzročila eksplozija, se strinjajo tudi v Egiptu, a zaenkrat še ne vedo, ali je ta povezana z bombo ali gorivom, je za Reuters povedal neimenovani egiptovski vir, ki sodeluje pri preiskavi črnih skrinjic. »Trenutno preiskujemo pesek s kraja strmoglavljenja, da bi ugotovili, ali je bila na krovu bomba,« je zaključil.

Ena črna skrinjica delno poškodovana

Egiptovski strokovnjaki so danes že pregledali vsebino črnih skrinjic letala, so pa v egiptovskem ministrstvu za civilno letalstvo v izjavi za javnost zapisali, da je črna skrinjica, v kateri so posnetki pilotske kabine, delno poškodovana, zato tudi traja dlje, da dobijo posnetke, potrebne za analizo.

Na letalu, ki je na polotoku Sinaj strmoglavilo v soboto, je bilo 224 potnikov in članov posadke, nesreče pa ni preživel nihče. Še isti dan so se pojavila namigovanja o različnih možnih vzrokih strmoglavljenja – človeška, tehnična ali mehanska napaka, nihče pa tudi ni mogel izključiti možnosti terorističnega napada. Egiptovska veja džihadistične skupine Islamska država (IS) je namreč zelo hitro po strmoglavljenju letala prevzela odgovornost za tragedijo, a so te navedbe tako v Egiptu kot v Rusiji hitro zavrnili kot skorajda neverjetne. Letalo je ob začetku padanja namreč letelo na višini 9000 metrov, kar naj bi bilo odločno previsoko in nedosegljivo za kakršnokoli orožje IS.

»Letalo ni moglo kar raztpasti v zraku«

»Trenutno obravnavamo dve različici: da je bilo na letalu nekaj podtaknjenega, ali pa je bila kriva tehnična napaka. A letalo ni moglo kar razpasti v zraku – nekaj je moralo povzročiti eksplozijo. Malo možnosti je, da je bila raketa, saj ni nikjer nikakršnih znakov za to,« Reuters citira neimenovan vir iz ruske agencije za civilno letalstvo.

(Foto: Reuters)

Tempirana bomba

Da je letalo najverjetneje razpadlo že v zraku, je kazalo že samo prizorišče nesreče, saj so bile razbitine razmetane na skoraj 20 kvadratnih kilometrih (preiskavo so danes razširili na 40 kvadratnih kilometrov). Rep letala so preiskovalci našli kar pet kilometrov stran od ostalih razbitin, so danes poročali ruski mediji. »To mi pove, da je rep odpadel še pred eksplozijo in ognjem, ki je zajel celotno letalo,« je za CNN povedala analitičarka v letalstvu Mary Schiavo. Rep tega letala je bil poškodovan že v nesreči leta 2001, ko je med pristankom v Kairu oplazil pristajalno stezo. Schiavova pravi, da bi lahko takrat prišlo do kakšne napake pri popravilu, kar bi lahko povzročilo sobotno tragedijo. Kot je povedala za CNN, je nekoč preiskovala strmoglavljenje letala, ki se je pripetilo ravno zaradi slabo popravljenega repa – in to 20 let kasneje. »Slabo popravilo je kot tempirana bomba. Enkrat, ko je poškodba na letalu, tam ostane za vedno,« je opozorila.

Predstavnik letalske družbe Kogalimavia, lastnice letala, je potrdil poškodbo repa, a dodal, da so ga leta 2013 celotnega pregledali, ob tem pa so bili zlasti pozorni na morebitne razpoke. Od takrat pa da naj ne bi preteklo toliko časa, da bi se naredila razpoka take velikosti, da bi lahko predstavljala vzrok strmoglavljenja.

Ameriški vojaški satelit je v zadnjih trenutkih pred strmoglavljenjem zaznal močan toplotni val na letalu, je poročal časnik New York Times. Moč eksplozije, da jo je zaznal satelit, je tako povišala možnosti za to, da jo je povzročila nastavljena naprava, čeprav mehanične napake vendarle še vedno ne morejo izločiti, je za časnik razmišljal predstavnik ameriške vojske.

Sledi eksplozije iščejo tudi na truplih

Skrivnosti skušajo priti do dna tudi strokovnjaki, ki pregledujejo trupla 224 ljudi na krovu. Trupla so glede na poškodbe razdelili v dve kategoriji: poškodbe, ki jih povzroči padec, ter poškodbe, ki se skladajo z eksplozijo. Tudi ti pa zaenkrat o verjetnem vzroku strmoglavljenja še ne morejo govoriti. Je pa ruska tiskovna agencija Tass poročala, da strokovnjaki pri pregledu trupel niso našli poškodb, skladnih z eksplozijo. Večina trupel naj bila dokaj nepoškodovanih. »A to še vedno ne pomeni, da eksplozije ni bilo,« je za CNN izjavil analitik za varnost David Soucie. »Da se v trupu letala naredi luknja, ni treba, da je eksplozija velika,« je povedal.

Letalo je na poti iz Šarm el Šejka strmoglavilo v soboto zjutraj, 23 minut po vzletu. Med potniki je bilo 211 ruskih državljanov in trije ukrajinski, med drugim več deset otrok. V Sankt Peterburgu so za več dni razglasili žalovanje, številni pa so na letališče, na katerem bi letalo moralo pristati, nosili rože in igrače ter se tako poklonili žrtvam. Doslej so jih identificirali 33.