Če gre verjeti meteorologom, bodo temperature v prihodnjih dneh tudi v nižinah padle pod ledišče, kar nakazuje, da zima ni več daleč – s tem pa tudi ne dan, ko bo treba letne pnevmatike na avtomobilih zamenjati z zimskimi. Za to imamo lastniki avtomobilov sicer čas do 15. novembra, torej še dva tedna, po tem datumu pa bodo na osebnih vozilih obvezne zimske pnevmatike na vseh kolesih.

Da bi zadostili črki zakona, so v tem času dovolj tudi letne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige ali verigam enakovredni pripomočki za pogonska kolesa, pri čemer morajo biti kanali dezena pnevmatik, ki štejejo v zimsko opremo, globoki najmanj tri milimetre. Izjema je le promet na priobalnem območju, pod katerega prištevamo del slovenskega ozemlja, ki ga omejujejo obala, meja z Italijo, meja s Hrvaško, ter nekaj cest, ki niso vključene v to območje (odseki mejni prehod Osp–Črni Kal, Črni Kal–Aver, Aver–Gračišče in Gračišče–mejni prehod Brezovica pri Gradinu). Za zimsko opremo vozil na tem območju štejejo tudi samo letne pnevmatike z globino glavnih kanalov dezena najmanj tri milimetre.

Kazen za voznika, čigar motorno ali priklopno vozilo pozimi ali v zimskih razmerah nima ustrezne zimske opreme, znaša 40 evrov, voznika, čigar vozilo nima predpisane opreme v prometu in se zaradi tega ustavi na cesti ali ovira promet, pa se kaznuje z globo 500 evrov in 5 kazenskimi točkami. Slednje se večkrat zgodi tudi zaradi tega, ker odlašamo, da bi na kolesa nataknili verige, za kar so pogoji sicer izpolnjeni takrat, ko je na vozišču toliko snega, da pnevmatika med vožnjo ne pride v stik s površino vozišča in za pnevmatiko ostaja snežena sled.

Polovico krajša zavorna pot

A četudi boste s primerno ohranjenimi letnimi pnevmatikami in verigami v prtljažniku zakonsko na varni strani, je, kar se varnosti tiče, pozimi smotrneje uporabljati zimske pnevmatike. In to ne nujno samo v zakonsko določenem obdobju med 15. novembrom in 15. marcem, temveč po potrebi že prej in še dlje. Kot opozarja trener varne vožnje pri Centru Blagomix iz Logatca Samo Rep, zimski čas namreč ne pomeni, da je vozišče zasneženo, temveč da so temperature blizu ledišča, ko se že zaradi svoje sestave pnevmatike obnašajo različno. »Preprosto rečeno – letna pnevmatika je trša, saj z njo vozimo v poletnem času, ko doseže temperatura asfalta tudi do 60 stopinj Celzija. To pomeni, da se letna pnevmatika manj obrablja na vroči podlagi, pri nizkih temperaturah pa postane še bolj trda. Že v času, ko imamo temperature med 10 in 15 stopinjami, se zaradi mehkobe zimska pnevmatika obnaša veliko bolje, še posebej, če je vozišče mokro. Na poligonu, na katerem preizkušamo zavorno pot, opažamo, da se vozilo z zimskimi pnevmatikami ustavi točno enkrat prej kot vozilo z letnimi. Vozilo z zimskimi pnevmatikami ima pozimi torej enkrat krajšo zavorno pot, prav tako pa je pri manevrih bolje vodljivo. Letne pnevmatike so v zimskem času zato nevarne za vožnjo,« pravi Rep in dodaja, da ni pomembna samo vrsta pnevmatike, temveč tudi primeren tlak. Tega po njegovem mnenju vozniki preredko preverjamo, morali bi ga vsaj enkrat na mesec.

Zlata pravila so po Repovem mnenju tudi, da so vse štiri pnevmatike istega proizvajalca, da imajo vsaj štiri milimetre globine profila in da niso starejše od štirih let. »Če že preračunavate, kje imeti pnevmatike z globljim profilom, naj bodo te vselej na zadnji osi! Pomembna je tudi starost pnevmatik – te naj ne bodo starejše od štirih let. Če boste uporabljali zimske pnevmatike samo v hladnem obdobju, bodo torej lahko zdržale nekaj sezon, če pa tudi v poletnem času, pa se bodo obrabljale veliko hitreje,« še dodaja Samo Rep.

Celoletne so kompromis

Seveda pa v zimskih razmerah tudi zimska pnevmatika ne bo pomagala, če ne bo dovolj kakovostna. Pri nakupu so nam lahko v pomoč tako številni vsakoletni testi (letošnje teste AMZS objavljamo na spletni strani) kot nasvet vulkanizerja, nikakor pa naj pri izdelkih, ki tako močno vplivajo na varnost na cesti, ne bo merilo cena. V Evropi je na primer v zadnjih letih moč opaziti vedno več cenenih pnevmatik predvsem azijskih proizvajalcev, ki na trgu ustvarjajo velike cenovne pritiske. »Priznani testi zmogljivosti pnevmatik pa vedno znova dokazujejo, da se cenejše pnevmatike po kakovosti ne morejo primerjati z uveljavljenimi znamkami. V povezavi s slednjim bi želel opozoriti na dejstvo, da je na primer zavorna pot na mokri podlagi pri nekaterih pnevmatikah lahko kar za več kot 20 metrov daljša kot pri drugih, kar povečuje verjetnost za nezgodo in s tem nastanek materialne škode. Še pomembneje pa je, da zmanjšuje tudi varnost voznika in sopotnikov,« nam je na to temo povedal Jože Stružnik, generalni direktor prodaje pri Goodyear Dunlop Sava Tires.

Je pa poleg slabih in dobrih ter letnih in zimskih treba omeniti še ene pnevmatike – celoletne. Te so po Stružnikovih besedah razumen kompromis med zmogljivostmi letnih in zimskih ter hkrati sprejemljiva možnost za območja z zmernim zimskim vremenom. »Celoletne pnevmatike bi priporočal voznikom, ki vozijo na območjih z milimi zimami, na primer na priobalnem pasu, niso izpostavljeni skrajnim zimskim razmeram, letno prevozijo malo kilometrov ter želijo uporabljati isti komplet pnevmatik vse leto,« je še dodal Stružnik.

Pomembna ustrezna hramba

Nenehno opozarjanje na pomembnost letnemu času ustreznih pnevmatik se sicer pri uporabnikih očitno pozna. Kot pravi Andrej Bogataj, vodja komerciale pri Avtocentru Špan, se namreč slovenske voznice in vozniki prednosti kakovostnih zimskih pnevmatik zavedajo vedno bolj, na ceno pa se ozira manjši delež. »Večina voznikov pravočasno poskrbi za zamenjavo, pa tudi na primer povpraševanja po obnovljenih potniških pnevmatikah skoraj ni več. Žal pa se seveda še vedno najdejo tudi takšni, ki čakajo na prvi sneg in s tem na vse tegobe, s katerimi se soočajo ob tem, kot so zastoji, kazni, čakalne vrste…« razloži Bogataj in opozori še na eno pomembno stvar – pravilno hrambo pnevmatik, ko te niso v uporabi.

Za slednje se najbolje poskrbi tako, da jih v hrambi pustite pri vulkanizerju. »Prednost tovrstne hrambe je v tem, da so pnevmatike hranjene v primernih prostorih, namenjenih izključno temu. Tako se podaljša uporabna doba pnevmatik, strankam pa se ni treba ubadati z vprašanji, kam shraniti sezonski komplet,« pravi Bogataj in dodaja, da morajo v primeru, ko se stranke vseeno odločijo za shranjevanje pnevmatik doma, te hraniti v temnem prostoru, v katerem ni vpliva UV-žarkov in niso izpostavljene neposrednim virom toplote ter kemičnim snovem, ki lahko vplivajo na zmes, iz katere so izdelane.