Povprečni državljan Slovenije je avgusta prejel 1005 evrov plače, kar je le dobra dva evra več kot pred letom dni. Stagnacija plač je očitna: medtem ko se je povprečna neto plača med letoma 2005 in 2010 zvišala za okoli 240 evrov, se je v zadnjih petih povišala le za 45 evrov.

Hitrejša rast plač v večini drugih evropskih držav v zadnjih nekaj letih povzroča, da se zahodnim državam po višini plač ne približujemo, ampak se od njih celo oddaljujemo. Čeprav so slovenske plače še vedno precej višje kot v vzhodnoevropskih državah, so po drugi strani skoraj 2,5-krat nižje kot v Nemčiji in Avstriji ter kar trikrat nižje kot v Luksemburgu, na Švedskem, v Veliki Britaniji, na Nizozemskem in Danskem. Še višje so v dveh državah, ki ne marata v EU – na Norveškem prejme povprečni državljan vsak mesec slabih 4000, v Švici pa več kot 5000 evrov. A če višini plač postavimo ob bok pridnost oziroma intenzivnost dela, so podatki popolnoma drugačni. V tem je po raziskavi Eurofounda naša država v samem vrhu. Kaj je torej narobe?

Različna očala delodajalcev in sindikatov

Jože Smole, generalni sekretar Združenja delodajalcev Slovenije (ZDS), poudarja, da se Slovenija ne more in ne sme primerjati z razvitimi zahodnimi državami. »Tam so ekonomijo razvijali 200 let, pri nas jo šele dobrih dvajset. Tekmujemo lahko z Madžarsko, Poljsko, Češko, Slovaško..., ki ponujajo izdelke in storitve na naši ravni,« pravi Smole in dodaja, da imamo v Sloveniji v primerjavi z omenjenimi državami že zdaj previsoke stroške dela (torej previsoke bruto plače), s tem pa tudi manj možnosti, da pridemo do tujih naložb.

Dodatne razloge za slabšo konkurenčnost vidi v previsoki minimalni plači (ta znaša polovico povprečne bruto plače in je najvišja v EU) in v tem, da smo ena redkih držav brez socialne kapice, ki bi razbremenila najustvarjalnejše zaposlene. »S takšno uravnilovko demotiviramo najboljše delavce, ki bi morali biti nosilci razvoja.« Smole ima na zalogi precej pikrih, tudi kar zadeva naše makroekonomiste. »Njihova razmišljanja, da se mora Slovenija usmeriti v izdelke in storitve visoke dodane vrednosti, so pripomogla k temu, da nimamo več tekstilne industrije in da so postali industrijski poklici nezanimivi za mlade. Dodano vrednost se ustvarja postopoma, s spodbudami, s prijaznim poslovnim okoljem, ne pa z uničevanjem domnevno neperspektivnih panog,« je ogorčen Smole.

Sindikati imajo kot skoraj vedno popolnoma drugačen pogled. »Delavci več kot zadovoljivo opravljajo svoje delo, celo čez svoje zmožnosti. Problem je v menedžmentu, v tem, koliko ta vlaga v razvoj in promocijo svojih izdelkov, v prodor na tuje trge...« meni Goran Lukič iz Zveze svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS). Neprestano tarnanje nad stroški dela in mačehovskim odnosom države je po njegovem le izgovor za lastno nesposobnost. »Namesto da se ukvarjajo z državo, naj raje opravljajo svoje delo. Na Danskem in Norveškem imajo precej višje davke, a tudi precej boljša podjetja. Dokler bodo naši gospodarstveniki gledali le na računovodski vidik, bo plača zgolj strošek dela, ne pa plačilo in spodbuda. Na tak način bo čedalje nižja tudi motivacija zaposlenih,« opozarja Lukič.

Še nekaj desetletij v prostem teku

Po mnenju Maksa Tajnikarja z ljubljanske ekonomske fakultete je vzrok za velike plačne razlike med državami preprost – skriva se v višji ali nižji produktivnosti oziroma BDP na zaposlenega. »Slovenija na tem področju zaostaja. Razen v farmaciji nimamo v gospodarstvu nobenih paradnih konjev, ni visoko donosnih proizvodov, večinoma smo, tako kot na primer v avtomobilski industriji, le podizvajalci. Strošek dela je glede na ustvarjeno previsok,« pojasnjuje Tajnikar, ki napoveduje, da bomo v podobnem položaju ostali še vsaj nekaj desetletij.

Njegove ocene potrjuje tudi statistika. Produktivnost, ki je bila v primerjavi z razvitejšimi državami EU nizka že pred začetkom krize (leta 2008 je znašala 83 odstotkov evropskega povprečja), se je med krizo še znižala. Ponovna, a skromna rast, s katero smo lani znova ujeli predkrizno raven, po oceni Urada za makroekonomske analize in razvoj (Umar) izvira predvsem iz zmanjšanja števila zaposlenih in krčenja delovno intenzivnih panog, kot sta denimo tekstilna industrija ali gradbeništvo, in ne iz rasti dodane vrednosti. Ta je zaradi visoke zadolženosti podjetij, težav v bančnem sistemu in pomanjkanja tujih naložb še naprej skromna.

Višje plače po ocenah Umarja onemogoča tudi struktura slovenskega gospodarstva, v katerem kljub nekaterim obetavnejšim zasukom še naprej prevladujejo tehnološko manj zahtevni proizvodi. Nizka ostaja tudi konkurenčnost na znanju temelječih storitev – nižji delež izvoza v primerjavi z EU imajo predvsem računalniške pa tudi pravne, računovodske in davčne storitve ter razvojno-raziskovalne dejavnosti. Prav tako se povečuje zaostanek pri inovacijski aktivnosti.

Povprečna neto plača (v €)

Eurostat (za leto 2014)

PODATKI

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

Švica

5131

Norveška

3850

Luksemburg

3188

Švedska

2826

V. Britanija

2810

Nizozemska

2794

Danska

2752

Islandija

2635

Finska

2480

ZDA

2361

Avstrija

2320

Nemčija

2315

Irska

2284

Japonska

2269

Belgija

2233

Francija

2224

EU*

1837

Italija

1736

Španija

1679

Malta*

1406

Grčija

1262

Portugalska

1057

Slovenija

994

Estonija

833

Češka

726

Hrvaška*

711

Slovaška

665

Poljska

635

Latvija*

541

Madžarska

532

Litva*

496

Romunija*

346

*Podatki so za leto 2013

Bolgarija*

325