Po več kot desetletju intenzivnega razvoja se ljubljanski Elaphe uvršča med najzanimivejša podjetja na področju kolesnega pogona za električna vozila (in-wheel motorji). Z razvojem skušajo prehitevati potrebe na trgu, kar pogosto pomeni, da morajo za konkretno aplikacijo znanja čakati na naročnika. Toda morebiti so dočakali kar strateškega partnerja. Za nakup deleža v Elapheju se zanima kitajska družba Zhejiang Asia-Pacific Mechanical & Electronic.

»Trenutno gre le za podpis interesa za začetek konkretnih pogajanj o morebitnem sodelovanju,« je previden Gorazd Lampič, direktor podjetja Elaphe. V sodelovanju s Kitajci vidi zanimivo priložnost, ki jo namerava preučiti v luči različnih razvojnih scenarijev.

Kaj lahko prinesejo Kitajci?

Po oceni Lampiča je kitajski partner primerna izbira, tako zaradi hitro rastočega trga, velike naklonjenost naprednim oblikam električnih pogonov, kot tudi manjše birokracije ter večje naklonjenosti inovacijam.

Sodeč po objavi na hongkonški borzi naj bi Kitajci za 20-odstotni delež slovenskega podjetja ponudili približno 10 milijonov evrov. Takšna sredstva ne pomenijo, da si bodo lastniki podjetja Elaphe, med katerimi je s 37,8-odstotnim deležem največji Lampič, nemudoma kupili avtomobile prestižnih znamk, temveč zgolj priložnost za večja vlaganja, hitrejši razvoj in nove proizvodne možnosti. »Zgodba o uspehu ni dobiti denar, temveč z njim narediti nekaj, kar ljudem koristi, kar ljudje na koncu dejansko uporabljajo in na osnovi česar lahko gradimo prihodnost,« ocenjuje Lampič.

Elaphe je v razmeroma dolgi zgodovini svoj razvoj financiral večinoma z lastnimi sredstvi. Zgodba se je začela leta 1988 s fizikom Andrejem Detelo, ki je bil eden od pionirjev pri razvoju in-wheel električnih motorjev. V 90. letih je na račun svojih prototipov požel kar nekaj mednarodnih nagrad za inovacije. Leta 2003 je Detela združil moči z Lampičem, s katerim sta ustvarila prvi motor elaphe, tri leta zatem pa sta ustanovila istoimensko podjetje, Elaphe pogonske tehnologije, in se preselila v ljubljanski tehnološki park. Doslej je Elaphe razvil več generacij in-wheel motorjev, ki se lahko uporabljajo tako za kolesa kot skuterje, terenska vozila z gosenicami ali električne avtomobile.

Od leta 2006 so prihodki podjetja zrasli s 6200 evrov na nekaj več kot 1,2 milijona evrov lani. Čisti dobiček je po več letih gibanja v višini nekaj tisoč evrov leta 2013 presegel 142.000 evrov, lani pa že 257.000 evrov. Ves je bil vložen v razvoj.

Ostaja pa veliko prostora za nadaljnjo rast, pri čemer lahko pomembno pomaga potencialni vlagatelj iz Kitajske, saj ne gre za finančni sklad, temveč za proizvajalca avtomobilskih komponent, kar nedvomno odpira možnost strateškega povezovanja. Kitajci želijo z Elaphejem ustanoviti skupno družbo (joint venture), v kateri bi imeli vsaj 51-odstotni lastniški delež. Sedež družbe naj bi bil na Kitajskem, kjer bi potekala proizvodnja kolesnih motorjev.

Potencialni partner vreden 1,6 milijarde evrov

Na Kitajsko so se doslej zgrnili praktično vsi velikani avtomobilske industrije, kar jasno priča o svetli prihodnosti enega največjih trgov na svetu. Čeprav ima nafta kot gorivo izredne lastnosti, je vsako leto bolj pestro dogajanje na trgu električnih vozil in posledično električnih motorjev.

Odhod na vzhod bi nedvomno pomenil veliko priložnost za Elaphe, ki posluje predvsem tujino. Da je presegel domač trg, je že pred časom dokazal Zhejiang Asia-Pacific Mechanical & Electronic. Leta 2006 ustanovljen velikan je prvo leto ustvaril 95 milijonov evrov prihodkov, danes pa se ti na letni ravni gibljejo v okolici pol milijarde evrov. Čisti dobiček je lani dosegel 26 milijonov evrov, medtem ko je povprečna rast dobička iz poslovanja v zadnjih treh letih skoraj 40-odstotna. Družba s sedežem v devetmilijonskem kitajskem mestu Hangzhou je bila na hongkonški borzi včeraj vredna 1,6 milijarde evrov.