»To je težek projekt za Ljubljano, kajti ne gre le za nove oblike betoniranja cestišča, tlakovce ali drevesa, ampak predvsem za drugačen način življenja na Slovenski cesti po njeni obnovi,« je na gradbišču, kjer delavci KPL ravno končujejo vlivanje betona na prihodnje zoženo vozišče, povedal ljubljanski župan Zoran Janković.

S tem je prekinil dvomesečni post dajanja informacij glede prenove Slovenske ceste. Zdaj je tudi uradno: po prenovi njenega osrednjega dela bodo na njem uvedli območje omejene hitrosti oziroma cono 30. Taksiji (razen ekoloških vozil) po prenovi na ta del Slovenske ceste ne bodo imeli več dostopa, medtem ko bodo avtobusi vozili kot doslej. Omejili bodo tudi dostavo, ki bo mogoča le med 6. in 10. uro.

Nihče ni upal staviti diplome

Da skupnega prometnega prostora (angleško shared space), kjer so pešci, kolesarji in vozila enakopravni uporabniki cestišča, za zdaj ne bo, se je župan odločil po tehtnem premisleku. Odločilni so bili avtobusi, ki po tem delu Slovenske ceste po Jankovićevih besedah vozijo vsako minuto. »Večina sodelavcev me je želela prepričati, da bi takoj uvedli 'shared space', zato sem jih vprašal, kdo upa staviti svojo diplomo in jo vrniti, če sistem ne bo funkcioniral. Nihče ni dvignil roke,« je dejal in dodal, da se o tej prometni ureditvi sicer lepo bere, nekaj povsem drugega pa je v praksi.

A zgodba s skupnim prometnim prostorom zanj vendarle ni končana. »Verjamem v 'shared space', vendar ne še danes. Ta cesta je v bistvu pripravljena za skupni prometni prostor. Pločnik je od vozišča ločen le z robnikom višine dva centimetra in pol. Če se bomo znali vsi skupaj obnašati, bo sedanja prometna ureditev le vmesna faza. Tudi na Dunaju so prometne spremembe uvajali postopoma. Pri nas gre celo hitreje, a ne smemo se prenagliti. Dajmo času čas,« je dejal.

Taksisti so šokirani

Z novim prometnim režimom na osrednjem delu Slovenske ceste pa bržkone ne bodo zadovoljni taksisti, saj bodo po prenovi lahko tam vozili le še njihovi ekološko ozaveščeni kolegi. Po Jankovićevih besedah so se za izločitev taksijev iz osrednjega dela Slovenske ceste odločili, ker ti ne upoštevajo pravil igre, še posebno ne v večernih urah. »Namesto da bi čakali v garaži – in to brezplačno! – ali na Šubičevi cesti, stojijo pri semaforju pri izvozu iz garažne hiše in povzročajo nered. Zdaj bomo temu naredili konec. Če bo taksist zapeljal na osrednji del Slovenske ceste, ga bo zabeležila kamera in bo kaznovan,« je pojasnil Janković in dodal, da bo ukrep hkrati spodbuda taksistom, da se bodo v čim večjem številu odločali za ekološka vozila. Na vprašanje, ali ne bodo s tem prikrajšani tudi uporabniki, za katere je osrednja pošta glavna destinacija, je župan odvrnil s protivprašanjem: »Ali smo res prišli tako daleč, da ne moremo prepešačiti 40 metrov?«

Direktor največjega ljubljanskega taksi podjetja Enco Metro je bil nad novico presenečen. »Prvič slišim. Tega nam na občini niso povedali, čeprav je zmenjeno, da nas o vsem obveščajo,« je odvrnil in se vprašal, zakaj potemtakem sploh plačujejo letne takse. »Čeprav je zgodba z nalepkami protiustavna, jih plačujemo, ker nam je bilo obljubljeno, da bomo lahko z njimi vozili po rumenih pasovih, vključno s celotno Slovensko cesto. Ne vem še, kaj bomo naredili, treba bo premisliti,« je dodal šef podjetja Metro.

Odprtje vendarle ob prazniku Ljubljane

Prenovljeni osrednji del Slovenske ceste, kjer so že postavili robnike in zasadili večino dreves – skupno bo drevored krasilo 63 malih jesenov –, bodo po besedah župana slovesno odprli na dan mesta Ljubljane, torej 9. maja, ko bo Evropa proslavila tudi 70 let zmage nad nacifašizmom. Trenutno delavci KPL končujejo vlivanje betona na osnovno plast asfalta prihodnjega vozišča, položili pa bodo še 16.000 kvadratnih metrov tlakovcev.

Vodja mestnega oddelka za gospodarske dejavnosti in promet David Polutnik je povedal, da bodo na 450-metrskem odseku postavili še štiri avtobusna postajališča, z zoženjem vozišča pa bodo pridobili bistveno večje površine za kolesarje in pešce. Slednji se bodo pri prehajanju čez cesto na izhodu iz Čopove ulice morali zanašati na očesni stik z vozniki avtobusov, saj bodo zdajšnji semafor odstranili. Bodo pa po Polutnikovih besedah za vsak primer pustili semaforsko kanalizacijo, če se bo izkazalo, da nastajajo preveliki zastoji v javnem potniškem prometu.