Zaradi rezultatov, kakršni so pač bili, se je takoj po njihovi objavi začel vseevropski proces minimiziranja škode. Razvil se je medijski spin, ko so se ne le politiki, ampak tudi bruseljski think tanki in vsakovrstni analitiki (jasno, vsi tako ali drugače vpeti v institucionalni in finančni sistem EU kot najboljše od vseh možnih svetov) tolažili, da rezultati za demokratično Evropo sploh niso tako slabi, da se napovedi o velikem porastu evroskeptikov in evrofobov (k sreči) niso uresničile in da bosta »skrajna levica« in »skrajna desnica« zaradi programskih razlik v novem EP brez efektivne politične moči. Kot da bi bili za evropsko idejo miru, sožitja in blagostanja vseh socialnih slojev enako nevarni grški in španski kritiki neoliberalnega kapitalizma, švedski zeleni, britanski evroskeptiki in nemški, grški, madžarski fašisti oziroma francoski ksenofobi. Kot da bi bili vsi ti enako zunaj ali enako znotraj demokratičnega loka. In kot da dejstvo, da so si te heterogene grupacije v EP izborile skoraj četrtino sedežev, ne bi že samo po sebi pomenilo najhujšega poraza etabliranih strank ne glede na to, ali se bodo »zoprni« v prihodnosti znali in zmogli utrditi tudi v državah članicah. Predvolilno počezno izključevanje vseh, ki si o EU drznejo razmišljati drugače, se je torej nadaljevalo in bo – če etablirane stranke ne bodo dojele, kaj se jim je zgodilo – trajalo do naslednjih volitev, ko bo rezultat zanje še slabši.

A tukaj ne gre samo za uzurpacijo pravice do razlage »svetega teksta«, gre tudi za nam v Sloveniji znano prakso omalovaževanja političnih novincev, ki za EPP in S&D, SDS in SD pomenijo politično konkurenco. Naneslo je, da so bile tokratne evropske volitve ne le v Sloveniji, ampak tudi v marsikateri drugi članici prve volitve po nastopu protestniških gibanj širom EU, ti novinci so nastali sredi njih ali zaradi njih, volilna udeležba pa je neposredno povezana z možnostmi volilca, da na volilnem lističu najde sebi primerno izbiro. Volilna udeležba na evropskih volitvah sicer v Sloveniji nikoli ni bila visoka (vsakič dobrih 28 odstotkov), pa vendar za 14 odstotkov nižja volilna udeležba od tiste leta 2009 napoveduje tudi višjo volilno abstinenco na parlamentarnih volitvah – če na njih ne bo nastopila tudi za volilce prepričljiva alternativa. Utemeljeni dvom o legitimnosti izbrancev v evropski parlament se bo v tem primeru razširil na dvom o legitimnosti domačega zakonodajalca. Naravni interes strank zato ne bi smel biti omalovaževanje novincev, ampak – kakorkoli se to že nenavadno sliši – zagotovitev pogojev, da kolikor toliko enakovredno sodelujejo v politični tekmi.

Je pa še druga pot – uzakonitev volilne obveznosti. O tej poti smo v Objektivu pisali pred natanko letom dni. Že tedaj (po vstajniškem gibanju) je bilo očitno, da se politični sistem sooča s krizo legitimnosti. Ustavnik dr. Andraž Teršek je takratno diskusijo zaključil s kreativnim predlogom: ne volilna obveznost kar počez, ampak razširitev možnosti izbire volilcev na volilnih lističih tako, da bi volilci imeli možnost glasovati, da ne želijo izbrati »nikogar od ponujenih«, da za določeno stranko zagotovo ne bi glasovali in temu podobno. Volitve bi tako bile tudi referendum o privlačnosti sistema, ki je od nedelje naprej »v akciji« s 76-odstotnim popustom.