S strokovnim sodelavcem v prispevku obravnavamo pravilno pripravo stroja ob začetku in koncu sezone, predvsem pa vas že na začetku spodbujamo – ni še prepozno!

Temeljito čiščenje in primerno shranjevanje

stighl1.jpg

Začnimo najprej pri izključno letnih strojih, kar kosilnice in kose zagotovo so. Zanje bi lahko rekli, da so praktično pol leta izpostavljene neuporabi, kar lahko spomladi povzroči marsikatero preglavico. Ustrezno skladiščenje je nekaj, za kar lahko poskrbi vsak uporabnik, saj veliko pomeni že suh in čist prostor. Po zadnji košnji moramo stroj očistiti še bolj temeljito, kot bi ga morali po vsaki uporabi. Z noža ali kosilne glave odstranimo vso travo, pri čemer pomaga, če podvozje kosilnice pred košnjo namažemo s sredstvom, ki odbija vodo. Pršilo sicer ne bo preprečilo trave na nožu in obodu kosilnice, se pa ta ne bo zasušila in po košnji jo bomo lahko preprosto obrisali. Prvi vžig sezone je težaven za vsak motorni stroj. Hladen motor, dolga neuporaba in staro gorivo.

Staranju ni izpostavljena le mešanica bencina in olja za dvotaktne motorje, temveč kakovost izgublja tudi čisti bencin iz štiritaktnih motorjev, kakršne po navadi najdemo v vrtnih kosilnicah. »Staranje goriva lahko preprečimo z aditivi v obliki prahu ali tekočine,« razlaga Ervin Lotrič iz Stihlovega servisa v Kranju, vendar opozarja, da gre za alternativo, ki naj bi jo uporabljali le v nujnih primerih: »Gorivu s topnimi dodatki ohranimo kakovost dalj časa, vendar se sam bolj nagibam k svežemu gorivu. Dodatki naj bodo namenjeni predvsem zagonu ob začetku sezone. Naj opozorim, da to velja zgolj za štiritaktne motorje, pri dvotaktnih motorjih na mešanico goriva in olja pa ne smemo nikoli uporabljati mešanice, starejše od dveh mesecev.«

Skrb za motorne žage

stihl3.jpg

Motorne žage profesionalnih uporabnikov ne poznajo počitka. Delo na obratih za razrez lesa in podiranje dreves potekata vse leto, kar pa ne velja za večino lastnikov žag, ki jih potrebujejo za urejanje okolice doma in občasno delo v gozdu. Za žage, ki se ne uporabljajo redno, še posebno velja navodilo, da nikoli ne smemo uporabljati stare mešanice goriva. Na to smo najbolj pozorni v hladnih mesecih, ko žago po navadi najmanj uporabljamo, čeprav bi morali na starost goriva paziti vse leto.

Olje in bencin se meša v razmerju 1:50, kar pomeni da en deciliter olja vmešamo v pet litrov bencina. Ta količina mešanice mora biti porabljena v največ dveh mesecih, kar pa ob občasni uporabi ni mogoče, zato na obiskanem Stihlovem servisu strankam ponujajo majhne merilne valje, na katerih so označene količine olja in bencina za pripravo od enega do petih litrov mešanice. »Redko kdo si pripravlja pet litrov goriva, če že, pa ga ne porabi v dveh mesecih. Preveč uporabnikov kar zanemari računanje razmerja za en liter goriva, temveč dodajajo olje kar 'na približno'.

Pomoč z menzurami reši oba problema – pripravimo si zahtevano količino goriva s pravilnim razmerjem,« razlaga Ervin Lotrič. Pojasni nam, da je pri motornih žagah najbolj pomembna redna skrb, kar pomeni čiščenje po vsaki uporabi in pravilno brušenje verige. Po vsakem žaganju moramo odstraniti stranski pokrov in s krtačo očistiti žaganje in lesni prah. Pri tem je priporočljivo odstraniti meč, očistiti vse utore in kanale, prav tako pa pred brušenjem očistiti še verigo. Staro verigo najprej razmastimo v kakšnem starem gorivu, nato pa jo vpnemo v primež in jo z žičnato krtačo vzdolž očistimo po vsej dolžini. Na koncu jo očistimo še s svežim gorivom, šele nato pa pride na vrsto pila, ki je z rokami ne smemo nikoli prijemati po delu, ki brusi.

Neugoden pH rok lahko namreč povzroči rjavenje, zato Lotrič izrecno prepoveduje prijemanje pile s prsti. Žago z mečem vpnemo v primež, nato pa s šablono in okroglo pilo zbrusimo vse leve in desne zobe, šele nato se lotimo globinskih zob s ploščato pilo, pri čemer spet uporabljamo šablono.

Berite navodila

stihl2.jpg

»Največje povpraševanje po pregledih in servisih je februarja in marca, ko vsi pomislijo na prihajajočo pomlad. Uporabnikom svetujem, da stroje na svoj servis odpeljejo prej, še sredi zime. Takrat si lahko serviserji zares vzamemo veliko časa za vsako napravo in se ji popolnoma posvetimo,« svetujejo na servisu Stihl, nato pa skrb za žago, kosilnico ali motorno koso strnejo v logičen nasvet: »Skrbite za čistočo stroja, z njim delajte skrbno, predvsem pa preberite in upoštevajte navodila za vzdrževanje, ki ste jih prejeli ob stroju. Preberite jih dvakrat.«