Ker je zlatenje s pravim zlatom drago, delo pa precizno, smo se odločili, da vam prikažemo enostavnejšo tehniko, to je zlatenje z metalnimi lističi, tako imenovano metaliziranje. Ker so metalni lističi razmeroma poceni, so primerni za zlatenje za začetnike, še posebno, če gre za dekorativno pozlato.

Tehnologijo zlatenja so poznali že Egipčani

Zlatenje z zlatimi lističi ni nova tehnologija. Poznali so jo že Egipčani, Grki, Rimljani, izhaja pa pravzaprav iz Indije. Že v antiki so uporabljali več načinov zlatenja – polaganje zlatih lističev, potapljanje predmetov v raztaljeno zlato, zlatenje v ognju, poznali pa so že tudi lažno pozlato.

pozlate2.jpg

Kaj so metalni lističi

Metalni lističi so imitacija pravega zlata, narejeni so iz tolčene medenine oziroma zlitine bakra in cinka. Kupimo jih lahko v vseh trgovinah s hobi materialom in specializiranih trgovinah za restavratorstvo. Izbiramo lahko med več barvnimi odtenki zlate, srebrne in bakrene barve. Pakirani so v paketkih velikosti 140 krat 140 mm. So relativno poceni in zlatenje z njimi je dokaj enostavno. Z lističi lahko zlatimo vse trde podlage iz lesa, porcelana, keramike, stekla, kovine, mavca, modelirnih mas, papirja, plastike itd., za mehkejše podlage pa niso primerni, ker razpokajo. Za vezivo uporabljamo posebna lepila, ki jih po navadi kupimo skupaj z lističi. Potrebujemo tudi materiale za pripravo površine, če pa želimo, da se vidi struktura, ali če ni potrebe po preciznosti, gre tudi brez tega. Zaščitimo s šelakom oziroma lakom za pozlate.

pozlate3.jpg

Zlatenje ogledala z metalnimi lističi

1. Okvir ogledala najprej premažemo z zaščitnim lakom ali šelakom. Če bomo zlatili leseni okvir ali okvir za sliko, pa je treba les najprej fino obrusiti in potem šele prelakirati z zaščitnim lakom. Če je posušena lakirana površina še hrapava, jo ponovno obrusimo s finim brusnim papirjem in še enkrat prelakiramo s tankim slojem šelaka.
2. Ko se dobro posuši, nanesemo s tršim ploščatim čopičem enakomerno tanek sloj posebnega lepila za zlate lističe. Lepilo je bele barve, ko se posuši, je brezbarvno. Takoj ko nanos končamo, čopič speremo z vodo.
3. Po 15 minutah, ko lepilo spremeni barvo, začnemo nanašati lističe. Metalni listič pritisnemo na površino z roko ali mehkim čopičem.
4. Lističi se sušijo vsaj 2–3 ure, nato jih zgladimo s čopičem in še z roko ter mehko krpico. Pri glajenju s čopičem delamo krožne gibe in odstranimo odvečne delce, ki se prekrivajo.
5. Pustimo, da se površina dobro posuši (vsaj24 ur). Popravimo nepravilnosti. Če se nam kje listič ni prijel, ponovno nanesemo lepilo in nato še zlate lističe (po 15 minutah) ter zopet zgladimo.
6. Za konec pozlato zaščitimo s šelakom ali medijem za pozlate, da zaščitimo lističe pred oksidacijo in vlago.
7. Če želimo doseči starinski videz, lahko patiniramo z rjavo pasto za čevlje. Nanos takoj obrišemo z mehko krpo. Tako bo temna barva paste ostala le v vdolbinah.

pozlate1.jpg

Dekoracija z zlato patino

Prikazujemo še eno »pozlatitev« z zlato patino. Sonček iz stiropora premažemo s temno rjavo akrilno barvo. Ko se barva posuši, s prsti nanesemo zlato patino v pasti. Ker globine s prsti ne dosežemo, ostane površina v globini temne barve, zato ima predmet starinski videz.

Zlatenje z zlatimi lističi

Na osnovo iz trdega materiala nanašamo zelo tanke lističe iz pravega zlata. Ti so po navadi pakirani v lističih velikosti 80 krat 80 mm ali v stekleničkah, čistine 8–24 karatov. Tehnika je zahtevna in natančna; izvajati jo je treba po natančno določenih postopkih, ki pa se med seboj razlikujejo glede na podlago, na katero zlatimo, in po zaželenem končnem videzu. Postopek zlatenja sestoji iz priprave površine, grundiranja – zapiranja por in priprave gladke površine, brušenja grundiranih površin, polimentiranja – nanosa vezivnega sloja pred zlatenjem, nanosa zlatih lističev in poliranja zlate površine z ahatom.

Z uporabo moderne tehnologije postaja sloj pozlate vedno bolj tanek, zlatenje pa lažje in manj zamudno, kar vpliva tudi na ceno pozlačenega izdelka.

Več lahko preberete v knjigi Maje Matilde Remic Hobi ustvarjanje, ki je izšla pri Litteri Picti.