Prodaja izdelkov za ustvarjalne hobije je specifična in zato tudi ne čudi podatek, da imajo v prostorih trgovine tudi učilnico, kjer potekajo različne delavnice in izobraževanje kupcev, v trgovini organizirajo redne razstave kupcev pod znamko ustvarjalec meseca in različne druge prireditve. Podjetje Rayher Adria je januarja letos odprlo svojo drugo poslovalnico v Kopru (planet Tuš), v Murski Soboti pa je februarja odprla vrata njihova franšizna trgovina. Omeniti moramo še njihovi partnerski trgovini v Novem mestu in Lescah.

Predavanja in delavnice potekajo tudi v Kopru in Murski Soboti, kar govori o posebni skrbi za kupce in pristopu do prodaje. Kakor koli že, dejstvo je, da različnim podjetjem in posameznikom prek številnih delavnic in izobraževanj s pomočjo krožkov oziroma ustvarjalnih skupin in bogatejše ponudbe pomagajo na likovnem področju doseči dvig kulture ustvarjanja pri vse večjem številu tovrstnih hobi navdušencev. Če pogledamo na ustvarjalne umetniške hobije malo širše, lahko rečemo, da se z njimi ukvarja izjemno veliko ljudi. Direktorica podjetja Rayher Adria in naša sogovornica Silva Brodar se s to trgovsko zelo specifično dejavnostjo ukvarja že šest let in tako pravi, da je 'trend maker' na tem področju Amerika, od koder prihaja tudi večina izdelkov in idej.

»Ameriški trg je za vse ustvarjalce po vsem svetu najpomembnejši. Če to projiciramo v Slovenijo, lahko ugotovimo, da je ta vpliv prišel tudi k nam. Tudi zaradi dostopnosti idej in materialov prek spleta. Današnji ustvarjalni kupec je vsako leto zahtevnejši in vse materiale in ideje, ki so hit v Ameriki, pričakuje tudi na slovenskih policah. Tako na naših prodajnih policah poleg izdelkov blagovne znamke Rayher ponujamo tudi izdelke svetovnih, se pravi ameriških proizvajalcev. In imamo izjemno bogato ponudbo različnih materialov in idejnih rešitev.«

Ustvarjalnost je gibalo razvoja

Ljubiteljsko likovno ustvarjanje je bilo vrsto let zapostavljeno. Vzrok tega je bila slaba ponudba ustvarjalnih izdelkov od barv naprej, poleg tega pa je bilo dolga leto ustvarjanje bolj rezervirano za posamezne umetnike, ne pa tudi za množice.

»Se strinjam. Pred 15 ali 20 leti je bil slovenski trg izjemno slabo oskrbljen z različnimi barvami in slikarskimi izdelki, drugih ustvarjalnih izdelkov pa prav tako ni bilo. Enostavno jih ni bilo mogoče dobiti, poleg tega pa so bili tudi dragi. Danes so ti materiali dostopni vsem, tudi po ceni. Me pa zelo veseli, kar je pomembno tudi za mlade, da generacija sedanjih učiteljev v učnem procesu vlaga veliko energije v spodbujanje ustvarjalnosti otrok. Kakršne koli. Ustvarjalnost ni rezervirana le za likovno ustvarjanje, na katero se najprej pomisli. Ustvarjalnost potrebuješ v vsaki dejavnosti, poklicu, ki ga opravljaš. Ustvarjalnost je doma tudi v matematiki, fiziki in drugih vedah. In če se mladega človeka usmeri v eno izmed ustvarjalnih dejavnosti in se mu da možnost, da razvije sebe in svoje možgane na tak način, je to zagotovo pozitivno za vse vidike življenja. Ustvarjalnost najdete tudi pri številnih zdravilnih terapijah in učinki ustvarjalnosti so danes bistveno bolj priznani kot včasih.«

Ob tem je zanimivo, da so na primer v osnovnih šolah pred leti zmanjšali število ur likovnega pouka, to pa kot da ni vplivalo na razvoj ljubiteljskega ustvarjanja ali pa celo je, vendar v nasprotni smeri.

»Ustvarjanja ne smemo omejiti le na likovni pouk. Dejansko se danes ustvarjanju posveča več pozornosti. Danes imajo učenci različne bazarje in številne dogodke, pri katerih morajo vključiti vse potenciale ustvarjanja. Likovnega, oblikovalnega, igralskega, glasbenega in številne druge. In na tem področju se je ogromno naredilo, tako da morajo biti otroci danes bistveno bolj ustvarjalni kot pred leti, ko je bil v šolah neki zabetoniran program. Ta širina razmišljanja se potem pokaže tudi na področju likovne ustvarjalne tehnike. In to je tisto, kar se danes močno opazi. Meni osebno in našemu podjetju pa je pomembno to, da kupce izobražujemo in spodbujamo njihovo ustvarjalnost. Izjemno odmevne in zasedene so naše redne četrtkove brezplačne delavnice in predstavitve. V ustvarjanju je veliko pozitivnih učinkov, ker pa je na voljo ogromno materialov in tehnik ustvarjanja, je predpogoj za prodajo tudi dobro seznanjanje kupcev z materiali in tehnikami ter novostmi. In očitno so te delavnice nekaj, kar naši kupci sprejemajo odprtih rok.«

Vlagamo v kupce

Z različnimi delavnicami in izobraževanjem na likovnem področju je različnim ljudem, ki so v tem videli tržno nišo in hkrati osebno poklicanost, uspelo doseči dvig kulture ustvarjanja z nivoja izbrancev na nivo ne ravno množičnosti, skoraj gotovo pa danes več ljudi likovno ustvarja, kot jih igra na primer tenis.

»Bo kar držalo in to tudi v naši trgovini podpiramo. Najprej zato, ker smo veseli, da si ljudje vzamejo čas za ustvarjanje. Drugi razlog je to, da se s tem širi poznavanje ustvarjalnosti in želje, da ljudje nekaj sami ustvarijo. Tretji razlog pa je tudi ekonomski, kar pomeni, da nekateri ustvarjalci lahko s to dejavnostjo tudi zaslužijo. Dejansko so skoraj polprofesionalci, ki jih podpiramo tudi mi. Tako vsak mesec pod sloganom ustvarjalec meseca predstavimo enega izmed prijavljenih kupcev. Damo mu možnost prodajne razstave in potem ves mesec mi prodajamo njegove stvaritve. Na tak način skušamo povečati prepoznavnost njegove blagovne znamke, njegovega dela. Naše stranke vlagajo v naše izdelke, mi kot trgovina pa vlagamo v svoje kupce.«

Danes se z ustvarjanjem ukvarja veliko ljudi, trg umetniških izdelkov, ki so resnici na ljubo tudi izpod rok nekaterih likovno nešolanih ljudi, na izjemno visokem nivoju, pa nekako ne zaživi. Zakaj?

»To je po svoje res. Pogosto gre tudi za podcenjevanje dela amaterskih umetnikov v stilu saj to bi znal narediti tudi jaz. Marsikdo pa ne ve, koliko ur je bilo vloženih najprej v učenje določene tehnike in potem izdelavo določenega izdelka. Tretja stvar pa je neprepoznavanje določenih umetnikov. Akademskih ali ljubiteljskih. Nekdo je lahko izjemen slikar, se pa njegove slike ne bodo prodajale, ker še nima imena. In to je tisto, pri čemer mi želimo prispevati pri delu naših ustvarjalcev. Da jim ponudimo možnost, da sami ustvarijo svojo blagovno znamko. Nekaterim je to že uspelo, tudi z našo pomočjo. Zelo sem vesela, da pri vseh prodajnih razstavah veliko del prodamo tudi tujcem in ne le domačim kupcem. Te slike ali drugi umetniški izdelki so tudi del turistične ponudbe našega mesta, naša izložba, v kateri predstavljamo umetnika meseca, pa resnično pritegne marsikoga.«

Uporabili ste izraz dobre cene. Kaj to pomeni in ali ne bi bil primernejši izraz poštena cena?

»Poštena ali dobra cena? Veste, kaj jaz vidim pod izrazom dobra cena? Poleg tega, da ustvarjalec v ceni pokrije materialne stroške in porabljene ure, dobi tudi nekaj denarja kot priznanje za svojo blagovno znamko. Svoje ime. Kar je v likovni umetnosti običajno. Žal pa številni ljubiteljski umetniki ne pokrivajo niti materialnih stroškov in dela porabljenih ur, kaj šele, da bi razmišljali o priznanju za blagovno znamko.«

Talent je treba negovati

Plačilo tudi za talent?

»Vsak ima svoj talent, in če ga nekdo razvija in vanj vlaga, je pošteno, da to zaračuna tudi ob prodaji svojega izdelka. Ni pa dovolj le talent, tukaj so vedno prisotne tudi ure in ure učenja in študija. Vaja dela mojstra in pri vseh stvareh je pomembno, da človek pozna osnove. Pri likovnem ali kiparskem ustvarjanju, pri vodenju podjetja ali poučevanju. Povsod. Ko človek osvoji osnove, začne sprejemati, dobivati tudi druge vplive in ugotovi svoje potenciale.«

Vrniva se na trgovsko področje. V ponudbi imate več kot 18.000 izdelkov. V bistvu je poseben problem tudi organizacija na vaših prodajnih policah, da sploh kaj najdemo.

»To je prava mala znanost. Najprej moramo svojo pozornost usmeriti na kupce, ki pridejo v trgovino prvič in ne vedo, kako naj si organizirajo nakup. Naloga trgovca je, da kupcu pomaga, ga usmerja in mu svetuje. Tudi zaradi lažjega pregleda imamo trgovino razdeljeno po sklopih. Na primer vse, kar je za ustvarjanja nakita, je na enem koncu, vse za likovno na drugem, material za izdelavo mozaikov spet drugje in tako naprej. Ko kupec nekako bolj spozna trgovino, se v njej že bolje znajde, spoznava materiale, trgovec pa ga mora še vedno usmerjati, mu svetovati, predstavljati ali ga le opozarjati na določene posebnosti in novosti. Zato se zaposleni stalno izobražujemo tudi glede različnih postavitev, seveda pa moraš optimalno poznati različne izdelke, njihov namen in uporabo.

Tehnik v ustvarjanju je ogromno in ves čas prihajajo novi materiali. Kupci jih zahtevajo, mi pa jih moramo čim prej nabaviti in jih čim prej predstaviti širši publiki. In zato toliko denarja in energije v našem podjetju vlagamo v izobraževanje kupcev, da jim lahko povemo, kaj vse in kako ter s čim lahko nekaj ustvarijo.

Veseli me, da ustvarjanju posveča svoj prosti čas vse več ljudi obeh spolov. Področje ljubiteljskega ustvarjanja ni rezervirano samo za en spol, ampak je namenjeno vsem. Umetnost, predvsem pa ustvarjanje, je v vseh nas... Pri Rayherju pomagamo ljudem pri tem, da skozi ustvarjanje posvetijo čas sami sebi. Zelo pomembno je, da se ukvarjamo s športom in rekreacijo, vprašanje pa je, ali ni pogosto celo pomembneje, da imamo nekaj za dušo in si vzamemo nekaj ur na teden za ustvarjanje, kot radi rečemo, zase. Ne tako, kot hočejo drugi, ampak enostavno tako, kot to hoče vsak posameznik, tako kot je všeč vsakomur posebej.«