Virant: Vse, kar mi očitate, so v resnici dosežki, na katere sem ponosen

Na ministrstvu za notranje zadeve delamo na polno in problemov ne pometamo pod preprogo, je poudaril Virant. Ob tem je zanikal vse očitke, ki so jih v interpelaciji navedle SDS, SLS in NSi. Virant je tudi naštel ključne uspehe dosedanjega mandata. Po ministrovih besedah je interpelacija v celoti neutemeljena ter je zgolj nepotrebno tratenje časa in davkoplačevalskega denarja. Kot je dejal, bi veljalo čas in denar porabiti za bistveno pomembnejše zadeve, s katerimi se sooča država. »Vse, kar mi očitate, so v resnici dosežki, na katere sem ponosen,« je poudaril.

»Interpelacijo sem si očitno zaslužil z učinkovitim delom«

Virant je dejal, da bi si interpelacijo zaslužil ravno v primeru, če tega, kar mu očita opozicija, ne bi storil. Kot je dodal, si je interpelacijo SDS, SLS in NSi očitno zaslužil z učinkovitim delom. Po njegovih besedah odločitve, ki jih sprejema, vselej dobro premisli in jih sprejme v skladu s svojimi vrednotami.

Po ministrovih besedah odločitve, ki jih sprejema, vselej dobro premisli in jih sprejme v skladu s svojimi vrednotami, ki so pravna država, pravičnost, svoboda, strpnost, medsebojno spoštovanje, dialog in pametno, racionalno upravljanje države. Virant je med drugim izpostavil pozornost, ki jo namenja strokovni samostojnosti policije.

Uspešen boj proti gospodarskemu kriminalu in korupciji

Virant je poudaril, da je policija bistveno okrepila odkrivanje kaznivih dejanj na področju gospodarskega kriminala. Ob tem je še posebej izpostavil pomen boja proti gospodarskemu kriminalu in korupciji. Kot je pojasnil, so bila v prvih devetih mesecih letošnjega leta na področju gospodarskega kriminala uspešno preiskana kazniva dejanja, ki so skupaj povzročila 318 milijonov evrov škode.

Minister je med ključnimi uspehi prvih 286 dni mandata omenil tudi dogovor s sindikati javnega sektorja o končanju stavke in o ukrepih za prilagoditev plačne mase javnega sektorja realnim zmožnostim države, ureditev odškodninske sheme za izbrisane ter sprejetje zakona o političnih strankah in zakona o volilni in referendumski kampanji.

Čistimo nesnago iz preteklosti

Po Virantovih besedah so na ministrstvu pripravili številne projekte, ki jih bodo v kratkem poslali v politična in javna usklajevanja: »Prepovedati nameravamo pravnomočno obsojenim posameznikom, da bi delovali v politiki. Županom v manjših občinah nameravamo dati nepoklicen namesto poklicnega statusa. Omogočiti nameravamo odpoklic župana skladno s predlogi Komisije za preprečevanje korupcije.«

Kot je dejal minister, so tudi pripravili spremembe zakona o sistemu plač v javnem sektorju, in sicer v smeri poenostavitve in večje prožnosti plačnega sistema. Po njegovih besedah se aktualna vlada tudi stalno sooča s tem, »da mora čistiti nesnago iz preteklosti, da mora reševati težave, ki so nastale v preteklosti, da mora pokopavati okostnjake, ki stalno padajo iz omare«.

Virant je v nadaljevanju zagovora zavrnil očitek opozicije, da s svojim ministrovanjem ogroža sistem lokalne samouprave in skladnega regionalnega razvoja. Po njegovih besedah je tudi očitek o škodljivosti stavkovnega sporazuma in dogovora s sindikati o dodatnih ukrepih na področju plač in drugih stroškov dela v celoti neutemeljen. Za v celoti neupravičen je Virant označil tudi očitek predlagateljev interpelacije v zvezi z zakonom o odškodninski shemi za izbrisane.

Bratuškova: Proti ministru na podlagi osebnih zamer

Vlagateljem interpelacije je premierka očitala, da so interpelacijo vložili zaradi nje same in ne zaradi slabega dela ministra. »Ne morem mimo dejstva, da tokrat nastopate proti ministru predvsem na podlagi osebnih zamer, ki jih je iz vaših vrst čutiti že od samega izstopa Gregorja Viranta iz vaše vlade,« je dejala.

Predsednica vlade je komentirala tudi nekatere konkretne očitke. Spraševala se je, kako lahko minister s predlogom za zmanjšanje števila občin in spremembo njihovega financiranja ogroža sistem lokalne samouprave. Nič namreč še ni bilo sprejetega, niti predlaganega, stekla je le razprava. Kot je ugotavljala, se tako zdi, da se ogrožene počutijo predvsem župani iz opozicijskih strank.

Očitate mu, da se trudi najti skupni jezik s sindikati

Prav tako po njenih besedah niso nikoli nameravali ukinjati občin brez soglasja ljudi, javnomnenjska raziskava o številu občin v Sloveniji pa je jasno pokazala, da skoraj 80 odstotkov vprašanih njihovo sedanje število ocenjuje kot previsoko.

Za Bratuškovo razlog za interpelacijo ne morejo biti niti očitki glede podpisa dveh sporazumov s sindikati. Kot je dejala, se Virantu torej očita, da se trudi najti skupni jezik s sindikati. Nadaljevala pa je z vprašanjem, ali se kdaj vprašajo, koliko so stale napačne odločitve, ki so bile narejene brez dogovora s sindikati in jih je sodišče razveljavljalo.

Tudi pri izbrisanih bi se bilo po njenih besedah bolje vprašati, kolikšno škodo so storili tisti, ki niso pravočasno sprejeli ustreznih rešitev, kot pa očitati nezakonitost in škodljivost prizadevanjem ministra, da v mejah možnega z dnevnega reda slovenske politike končno spravi vprašanje izbrisanih.

Črni četrtek

Predlagatelji interpelacije Virantu očitajo, da ogroža skladen regionalni razvoj, na novo zaposluje v javni upravi in diskriminira javne uslužbence glede na članstvo v sindikatih ter nepravično ureja problematiko glede izbrisanih. Tonin pravi, da je danes črni četrtek, saj je odkrita ogromna bančna luknja, koalicija pa obenem napoveduje podporo »zgrešeni politiki ministra Viranta«.

Glede napovedanega ukinjanja več kot 100 občin se Tonin sprašuje, »koga želi minister Virant ukiniti«. Morda tiste, ki skrbijo, da se regionalne razlike zmanjšujejo in Slovenija postaja bolj enakomerno razvita država, je razmišljal. Po njegovem je lepo govoriti o številkah, saj te marsikaj prenesejo, ampak dobro je, da se državni zbor sooči s primeri, kaj bi ta napoved v praksi pomenila. Predlagatelji interpelacije so tako prepričani, da bi ukinjanje občin zagotovo povečalo regionalne razlike v Sloveniji in zmanjšalo demokracijo.

Pristal na nova zaposlovanja v javni upravi

Pri vprašanju javne uprave je Tonin spomnil na Virantovo izjavo v času predvolilne kampanje, ko se je zavzemal, da bi se javna uprava zmanjšala za polovico. Tonin je postregel s podatkom, da je letni naravni odliv v javni upravi triodstoten, Virant pa je pristal na to, da se lahko javna uprava zmanjša za en odstotek letno, »torej je pristal na nova zaposlovanja«.

Zakon o povračilu škode izbrisanim pa po mnenju predlagateljev interpelacije nepravično ureja odškodnine, saj vse izbrisane meče v isti koš. A kot pravi Tonin, se moramo zavedati, da med izbrisanimi obstajajo pomembne razlike. Nekateri so z ureditvijo statusa odlašali, ker v Slovenijo niso verjeli, nekateri pa si statusa niso uredili zaradi nevednosti, je dejal. Ko so to napako ugotovili, so si status uredili. In zdaj bodo, tako Tonin, tisti, ki so pohiteli z ureditvijo statusa in si ga uredili v nekaj letih, dobili odškodnino zgolj za to obdobje, tisti, ki pa v Slovenijo niso verjeli, in so si status uredili šele leta 2010, dobili odškodnino za vsa ta leta, je pojasnil.

14. 08 Gregor Virant (DL):Interpelacija je popolnoma neutemeljena in tratenje časa in davkoplačevalskega denarja. Interpelacija tudi nima javne podpore. Ponosen sem na vse, kar sem naredil. Vse odločitve sem sprejel na podlagi strokovnega znanja in liberalnih vrednot, v katere verjamem. Vem, kaj delam, moje odločitve so premišljene. Sprejemam pa tudi drugačna stališča. V nekaterih točkah z opozicijo nikoli ne bomo prišli "skupaj". Ligitimno soočanje konceptov je sicer odlično, a bi lahko z razpravo o občinah malo počakali. Z zameami, prepiri in metanju polen pod noge ne boste rešili političnih težav. Treba je delati skupaj.

13. 58 Gregor Virant (DL):Sprejem zakona o izbrisanih je bil nujen, saj bi Slovenijo sicer čakale hude posledice. Finančne posledice bi bile večje, če bi zadeve reševali v tujini, ne pa doma. To je bila moralna in pravna obveza do ljudi, ki so jim bile kršene svoboščine. Pravna napaka se je zgodila dve desetletji nazaj. Če bi problem reševali v 90. letih, bi ga lažje na osnovi individualnih zahtev in prošenj. Sedaj je to težje.

13. 55 Gregor Virant (DL):Število zaposlenih v javnem sektorju se znižuje, ne zvišuje. Moja stališča so na tem področju, ikakor tudi na drugih, konsistentna. Že dolgo tega sem, ko sem bil še minister za javno upravo, povedal, da bo treba število znižati. To smo delali počasi, nismo pa delali na horuk. To so uspešno delale številne vlade od leta 2005: v teh letih je zaposlenih za skoraj 4000 ljudi manj. To je uspešna politika zmanjševanja zaposlenih, ki jo bomo nadaljevali. Javna uprava še ima vedno preveč zaposlenih.

13. 50 Gregor Virant (DL): S sindikati smo dosegli socialni mir in izjemno pomembne finančne učinke.Brez sporazuma bi bila masa plač v javnem sektorju za več kot 400 milijonov višja (državi smo "prišparali" to vsoto). Očitate mi nekaj, kar je bil dosežek, pozitiven rezultat. Ko smo prevzeli vodenje države, je bil proračun na mnogih področjih nerealen, to smo morali popraviti. Nemudoma smo morali sesti za pogajalsko mizo, sicer decembra ne bi mogli dali plač zaposlenim v javnem sektorju.

13. 44 Gregor Virant (DL): Na ministrstvu delamo na polno, tremo orehe in rešujemo okostnajek, ki padajo iz omar. Vajen sem trdo delati, ne pa sedeti križem rok. Jasno pa mi je, da se z rešitvami ne morete vsi strinjati. Če minister dela veliko, dviguje prah. V celoti zavračam očitke v interpelaciji. Reforma bo okrepila občine in pomagala pri decentralizaciji Slovenije. Močne in večje občine bodo poskrbele za to. Slovenijo smo preveč razdrobili - premajhni smo za 220 občin. Bolje je, da iščemo povezovanja in združevanja. V občinskih upravah je od začetka do danes zaposlenih 2,5-krat več zaposlenih. Danes interpelirate mojo svobodo misli in razmišljanja.

13. 42 Gregor Virant (DL):Število smrtnih žrtev na cestah v letošnjem letu je zaenkrat najnižje v zgodovini - za 13 odstotkov nižje kot v istem obdobju lani, a je to še vedno veliko preveč. Naša vizija je nič smrtnih žrtev.

13. 36 Gregor Virant (DL): Od policije pričakujem profesionalno in učinkovito delo. Vedo, da svetih krav in nedotakljivih v tej državi ne sme biti.Naredili smo veliko na področju preiskave gospodarskega kriminala in korupcije. Če želimo državljanom postopoma vrniti zaupanje v pravičnost in v pravno državo, potem moramo pokazati, da institucije pregona kaznivih dejanj funkcionirajo. To vidimo prek obtožnic in obsodb.

13. 26 Gregor Virant (DL):Moje odločitve izvirajo iz liberalnih vrednot, ki jih imam. Neposredno sem odgovoren za delo več kot 11.000 sodelavcev. Če sodim po izkušnjah, je moje mnenje, da je njihovo znanje dobro. Veliko znajo, so pripravljeni veliko delati, kar kažejo tudi rezultati. V zadnjih mesecih smo poenostavili kar nekaj upravnih postopkov. Uvajamo javno upravo brez obrazcev. Resnica je obratna: v javni upravi ne povečujemo števila zaposlenih, ampak se zmanjšuje - v zadnjega pol leta za okoli 1,5 odstotka. Ukvarjal sem se tudi s čiščenjem nesnage iz preteklosti: pokopavati okostnjake, ki nenehno padajo iz omar (izbrisani, Mirage, plačna nesorazmerja). To so neprijetne zgodbe. Potem z rešitvami delujemo kot glasniki slabih novic. Ampak mi si pred tem ne zatiskamo oči, ampak se težavam zazremo v oči. V državi moramo priti na čisto in začeti znova.

13. 20 Alenka Bratušek: Danes je dan, ki smo ga čakali osem mesecev. Ko smo vam dokazali, da znamo, danes je dan, ko smo vam dokazali, da bo edina trojka v naši državi domača trojka. Z interpelacijami le dokazujete, da s jo tem uporabljate orodje za politične sporazume. Odgovarjali bomo s konkretnimi dosežki. Interpelacijo ste tokrat pripravljali zaradi interpelacije same, ne pa zaradi slabega dela ministra. Vidi se, da delate iz osebnih zamer. Tega predsednik SDS ne pozabi spomniti na vsakem javnem nastopu. Minister Virant daje z delom ministrstvu pomembno težo. Igra pomembno vlogo pri vladnem odločanju. Zdi se, da se čutijo ogroženi le župani strank iz opozicije. Raziskava je pokazala, da kar 80 odstotkov vprašanih meni, da je treba zmanjšati število občin. Kako bi minister lahko delal slabo, če posluša voljo ljudstva in dela tisto, kar je treba? Zame tudi ni slabo, da minister skuša najti skupni jezik s sindikati. Mislim, da minister dela dobro, zato ga tudi podpiram. Še enkrat vas pozovem: pustite nam delati, le tako bomo lahko držali zavezo državljankam, da bomo dobro delali in postali med najboljšimi v Evropi.

13. 11 Matej Tonin (NSI):Predlog za izplačilo odškodnin vse izbrisane meče v isti koš. Nekateri si statusa niso uredili zaradi nevednosti ali drugih posebnih okoliščin, drugi pa zato, ker v Slovenijo niso verjeli. Prvi so, ko so uvideli napako, nemudoma pohiteli in si uredili status. Tisti, ki pa niso verjeli v državo in so odlašali, si status uredili šele 2010, pa bodo upravičeni do odškodnin vse od leta 1992 pa do 2010. Pravimo, da s tem minister nagrajuje tiste, ki so z ureditvijo statusa čakali. Sicer spoštujemo odločitev evrospkega sodišča, ampak ne tako, da znova sprožimo krivice. Z novimi krivicami namreč ne moremo popraviti starih. Odškodnine so po našem mnenju previsoke.

13. 05 Matej Tonin (NSi):V času naše vlade smo predstzojnikom oddelkom naložili, naj sami povedo, kako in kje bodo varčevali, saj ti sami vedo, kdo dela in kdo ne. Virant je šel sam v pogajanja s sindikati, kjer je moral pristati tudi na določene škodljive koncesije. Uspehov ne vidim. Znižanje plač je sedaj zadelo vse - pride in manj pridne. Pristal je na dodatno zaposlovanje in diskriminacijo javnih uslužbencev glede na članstvo v sindikatu. Sindikatom ne očitamo pogajalskega dosežka, saj so se dobro pogajali, a minister ne bi smel pristati na to. Virant probleme prelaga iz danes na jutri, kar dodatno demotivira zaposlene. Treba je povečati odgovornost predstojnikov posameznih institucij v javnem sektorju. Želimo si, da bi tudi koalicija uvidela te težave in glasovala za interpelacijo.

12. 59 Matej Tonin (NSi): V preteklosti je Virant govoril, da se strinja z nižanjem števila zaposlenih v javni upravi. Kaj tako bistvenega se je od leta 2011 do danes dogovdilo, da ste na tem področju tako zelo spremenili mnenje? Vsi si želimo javno upravo, v kateri lenuhi in garači ne bodo izenačeni. Želimo javno upravo, ki bo dober servis svojim državljanom. Kako ste lahko pristali na dodatno zaposlovanje v javni upravi? Minister Virant je pristal, da se lahko letno javna uprava zniža le za 1 odstotek, naravni letni odliv pa je triodstoten. To pomeni, da je treba dodatno zaposlovati.

12. 55 Notranji minister Gregor Virant zagotavlja, da je pred obravnavo interpelacije zoper njega popolnoma miren. "Če bi me odnesla neka korupcijska koalicija Janša-Janković, bi bil to padec, na katerega bi bil še posebej ponosen," je dejal glede namigov, da bi lahko nekateri poslanci PS podprli interpelacijo zaradi preiskave pri ministru Romanu Jakiču. Po navedbah nekaterih medijev je tudi zaradi sredine kriminalistične preiskave, ki je potekala med drugim tudi pri obrambnem ministru Romanu Jakiču iz vrst PS, vprašljiva podpora dela poslancev PS ministru Virantu. Vsaj v delu PS vidijo namreč v preiskavi po poročanju medijev neke vrste zaroto.

12. 46 Matej Tonin (NSi):Pretresla nas je Virantova napoved, da bo ukinil ogromno slovenskih občin. Lahko je govoriti o številkah, a je prav, da dobimo tudi kakšen konkretni primer, kaj lahko njegova politika naredi: majhne občine razvoja brez samostojnosti ne bi mogle doseči. Da bi videli, kaj jim uspeva, pa je treba iti ven iz pisarn. Veliki centri so pozabili na manjše kraje, zato so takrat tudi nastale manjše občine. V vnemi pri ukinjanju se pozablja, da še vedno mora nekdo skrbeti za kraje, ki spadajo pod ukinjene občine. Minister želi, da tisti, ki so jih že pred leti pozabili, zaradi česar so kasneje manjše občine nastale. Kako boste ukinili nekaj, kar je nastalo na podlagi referendumske volje ljudi? Ljudje si želijo bolj učinkovite občine, a menimo, da se tega ne da narediti z ukinjanjem občin. Finančni prihranki pri ukinjanju občin bi bili minimalni, cena, ki bi jo plačala Slovenija, pa bi bila enormna. Z odločnim ne boste danes dali priložnost razvoju manjših slovenskih občin.

12. 43 Matej Tonin (NSi): Danes je črni četrtek, dan, ko je odkrita ogromna bančna luknja, pa tudi dan, ko obljubljate podporo zgrešeni politiki ministra Viranta.Očitamo mu, da ogroža skladen regionalni nadzor, na novo zaposluje v javni upravi, nepravično ureja problematiko izbrisanih. On je odgovoril, da je to metanje polen pod noge. Takšnega odgovora nismo pričakovali, saj se zaveda, da je interpelacija le eno izmed demokratičnih orodij za demokratično soočanje konceptov. Opozarjamo na napačne odločitve vlade in predlagamo drugačne rešitve. Želimo opozoriti na stranpoti ministra Viranta, vam, poslanci, pa dati priložnost, da Virant ogroža regionalni nadzor in da neprimerno ureja problematiko izbrisanih. Če ga boste podprli, s tem prevzemate tudi odgovornost za njegovo politiko.

12. 38 Jože Tanko (SDS): Novinarji bodo imeli ob 14. uri dodaten briefing glede stresnih testov, mi, poslanci, pa še vedno ne vemo nič. Ne gre za marginalno zadevo, ampak za ključno težavo. Če vlada ni sposobna v DZ predložiti nobenega dokumenta ali sklicati razprave, potem je nekaj narobe. Ta razprava se mora zgoditi takoj. To izredno sejo bi lahko izvedli kdaj kasneje. Zakaj svoje vlade ne smemo vprašati nič? Želimo pridobiti vsa pomembna gradiva, sledi pa naj razprava. Pri tako velikem problemu ne smemo tiščati glave v pesek.

12. 36 Matjaž Han (SD): Virant danes ne bo padel, ker ga bomo mi, koalicija, ubranili.

12. 33 Jani Möderndorfer (PS): Vlada nima težav s predložitvijo ukrepov. Pred seboj imamo interpelacijo, ki ste jo zahtevali vi in zahtevali ste, da je danes. Zato danes ni bilo možno imeti še dodatne seje. Ne predlagajte neživljenjskih in neizvedljivih predlogov.Nočemo se izogniti, še prekleto zelo nas zanima, kaj se dogaja.

12. 29 Jože Tanko (SDS): Mislim, da ni primerno, da slovenski mediji in javnost o bančni luknji izvedo prej kot poslanci. Nikoli nam ni nihče pojasnil nič konkretnega. O tem ne vemo nič. Vlada je imela veliko časa, poslanci DZ pa nismo bili deležni nobenih konkretnih in iskrenih informacij.

12. 26 Izredna seja DZ se je začela. Seje se ne more udeležiti pet poslank in poslancev.Dnevni red 50. seje DZ je določen. Za je bilo 76 od 76 poslancev.

12. 25 Izredna seja DZ se bo začela z dodatno zamudo.

12. 00 Predsednik DZ Janko Veber je povedal, da se bo zaradi objave rezultatov stresnih testov izredna seja DZ začela z 20-minutno zamudo, torej ob 12.20.

12. 00 Po navedbah nekaterih medijev je tudi zaradi sredine kriminalistične preiskave, ki je potekala med drugim tudi pri obrambnem ministru Romanu Jakiču iz vrst PS, vprašljiva podpora dela poslancev PS ministru Virantu. Virant je za nekatere medije odgovoril, da bi mu bilo v čast, če bi padel zaradi profesionalnega in pogumnega dela policije.

11. 59 Opozicija za izglasovanje interpelacije potrebuje večino glasov vseh poslancev. Čeprav so se ob vložitvi interpelacije pojavili namigi, da bi nekateri koalicijski poslanci utegnili podpreti interpelacijo, se zdi, da ima Virant za zdaj zadostno podporo in da bo interpelacijo prestal.

11. 58 Virant vse očitke zavrača in nasprotno poudarja, da je na stvari, ki mu jih očitajo, ponosen.

11. 56 Interpelacija zoper ministra Gregorja Viranta je bila vložena novembra. Poslanci opozicije mu očitajo ogrožanje sistema lokalne samouprave, škodljivo dogovarjanje s sindikati javnega sektorja ter oškodovanje državnega premoženja z neprimernim reševanjem problematike izbrisanih in nepojasnjenimi popusti pri nakupu letalskih vozovnic.