Martina Batič bo na uglednem festivalu Baltsko morje, ki letos poteka od 23. do 30. avgusta, nocoj dirigirala Švedskemu radijskemu zboru, že jutri in pojutrišnjem pa bo za zaključek festivala taktirko prevzel Valerij Gergijev s svojim Orkestrom Mariinskega gledališča. Stockholmski festival se ne ponaša le s kakovostnim programom klasične in druge vrhunske glasbe, ampak je tudi okoljsko ozaveščen, čemur je namenjen velik del spremljevalnega programa.

Skrbne priprave na koncert

Martina Batič, sicer pomočnica direktorja za zbor v Slovenski filharmoniji in umetniška vodja Slovenskega komornega zbora, je povabilo Švedskega radijskega zbora dobila že tretjič v svoji karieri. »Tokratno povabilo je pred dobrim letom dni prišlo od vodstva Švedskega radia, sicer pa sem prvič pred švedski zbor stopila leta 2006 na finalu tekmovanja Eric Ericson award,« je dejala Batičeva, ki je potem na tem najprestižnejšem tekmovanju za mlade zborovske dirigente tudi zmagala.

Dneve pred velikim nastopom je preživela v Stockholmu, kjer so z zborom skrbno vadili. »Švedski radijski zbor je profesionalni pevski sestav z 32 pevci, zato so tudi vaje že od začetka na visokem nivoju. Prejšnji teden smo imeli štiri vaje po tri ure, te dni pred koncertom pa še dve vaji. Zbor je odlično pripravljen, saj skladbe deloma spadajo v njihov stalni repertoar. Več časa je bilo potrebnega, da smo uskladili zvok in sliko,« je povedala Batičeva.

Glasba, ki bo izvedena na koncertu, je meditativna in je v bistvu podlaga zadnjemu videofilmu prodornega domačega režiserja Jesperja Kurlandskega, kjer razmišlja o povezanosti narave, ljudi in živali, projekt pa so naslovili Signs of an Open Eye. Ta vizualno-zvočna inštalacija naj bi na zelo tenkočuten način ogovorila poslušalce. Švedski radijski zbor bo odpel izbrane skladbe Pärta, Schnittkeja, Lauridsena in Fauréja, ki so jih za koncert določili skupaj z režiserjem vizualne projekcije in vodstvom zbora.

Dirigirati na festivalu ob imenih, kot so Valerij Gergijev, Esa-Pekka Salonen in Daniel Harding, le ni kar tako, priznava slovenska dirigentka. »Zame je to res velikanska čast in presenečeno sprejemam taka vabila,« je zadovoljna. »Pot v evropsko oziroma svetovno zborovsko sceno se mi je dejansko odprla ravno z zmago na prej omenjenem tekmovanju Eric Ericson award. Lahko si le želim, da bom še kdaj lahko uživala v dirigiranju in poslušanju skladb z enim najboljših zborovskih sestavov v mednarodnem merilu sploh.«

Festival Švedskega radia

Letošnja edicija festivala, enajsta po vrsti, se je začela z izvedbo Berliozove dramatične simfonije za zbor, solo glasove in orkester Romeo in Julija. Orkestru in zboru tamkajšnje Kraljeve opere je dirigiral umetniški direktor festivala Esa-Pekka Salonen, nedavno tudi gost Orkestra Slovenske filharmonije, drugi večer festivala pa je Salonen dirigiral še Švedskemu radijskemu simfoničnemu orkestru, in sicer Beethovnovi Simfoniji št. 2 in 5 ter lastno skladbo Nyx.

Festival Baltsko morje je sicer leta 2003 ustanovil Michael Tydén, ki je bil od leta 1998 direktor Berwaldhallen, koncertne dvorane Švedskega radia, kjer poteka tudi festival, sredi avgusta pa je zaradi težke bolezni nepreklicno odstopil s tega položaja. Ne bo pa se povsem umaknil iz poklicnega življenja, saj se bo pridružil Salonenu oziroma umetniškemu snovanju festivala. Medtem pa je lov na direktorski stolček odprt. Poleg Tydna in Salonena festivalu daje poseben pečat že omenjeni Gergijev, tudi stari znanec ljubljanskega poletnega festivala, ki je letos s svojim orkestrom že nastopil konec julija v Ljubljani, prihodnji teden pa ga ponovno pričakujemo, da s svojo rusko umetniško ekipo izvede prvi del kultne Wagnerjeve tetralogije Nibelungov prstan. Gergijevu, ki vsako leto na festival prihaja kot častni gost, so na švedskem festivalu zaupali zaključna večera (oba sta razprodana!); en koncert je posvetil 80-letnici skladatelja Rodiona Ščedrina, drugega pa simfoničnim pesnitvam Igorja Stravinskega.

Poleg uvodne izvedbe Romea in Julije je bil eden od vrhuncev festivala tudi ponedeljkov in včerajšnji koncert Švedskega radijskega simfoničnega orkestra in tamkajšnjega zbora pod taktirko Daniela Hardinga. Mozartovo Čarobno piščal so izvedli v Court Theatre Drottningholm, v koncertni dvorani pod Unescovo zaščito, kjer potekajo tudi operne in baletne predstave, torkovo uprizoritev pa si je bilo mogoče (tako kot uvodni koncert festivala) ogledati tudi iz domačega naslonjača – prek spleta.