Ker Kulturno-umetniško društvo Franceta Prešerna pesti za približno 450.000 evrov dolgov, bo jeseni tudi uradno na trg nepremičnin poslalo svojo stavbo na Karunovi, kar pomeni, da se v obliki, kot smo jo poznali doslej, po vsej verjetnosti poslavlja tudi tradicionalni poletni festival Trnfest, letos poimenovan kar Zadnji Trnfest?. Programski koordinator festivala Andrej Sevšek je poudaril, da je bil tokratni program sestavljen z resnično minimalnimi sredstvi, torej zgolj s približno 30 odstotki lanskega proračuna, saj mu je Mestna občina Ljubljana nasprotno od lanskih 30.000 evrov namenila le 13.000 evrov, ministrstvo za kulturo je primaknilo 5000 evrov, drugje pa so organizatorji napraskali še nekaj drobiža.

Vztrajanje pri brezplačnosti

Kljub izjemno skromnemu proračunu ostaja festival obsežen, saj bo v 33 dneh ponudil brezplačne koncerte, gledališke predstave, razstave, filmske projekcije, ustvarjalne delavnice, tudi za najmlajše, in še marsikaj. »Na račun tega, da ponujamo toliko brezplačnih dogodkov v velikem žanrskem razponu, ostajamo unikatni tudi v svetovnem merilu,« je prepričana Mojca Ocvirk, sokoordinatorica festivala. Sevšek je ob tem dodal, da vstopnina kljub dehidriranemu proračunu ni bila opcija, o kateri bi sploh razmišljali, saj je prvotni cilj organizatorjev vsakomur omogočiti druženje ob kakovostnih kulturnih dogodkih.

Da bo festival sploh izpeljan (njegova realizacija je bila vprašljiva vse do aprila), gre zahvala številnim nastopajočim, ki bodo oder povečini zavzeli brez honorarjev. Sevšek pa je poudaril, da je program kljub vsemu še vedno tako pester, da obiskovalci v primerjavi s prejšnjimi edicijami najbrž ne bodo opazili večjih sprememb, le tujih zasedb bo nekaj manj, saj je tem, če ne drugega, treba kriti vsaj stroške prevoza. Kljub temu bodo iz Francije prišli elektrorockerji Le Vasco, iz Nemčije indierockerji Sea + Air, srbske barve bodo zastopali Kilo Kilo banda, Britanci Kirsty Almeida&The Troubadours bodo na oder prinesli avantgardni black metal, kot posebna poslastica pa bo nastopila punk rock zasedba Jello Biafra and The Guantanamo School of Medicine iz ZDA. Opozoriti velja še na odprtje, ki ga bodo glasbeno zapolnili Demolition Group, festival pa bo gostil tudi IndieGrad, zasedbe s stičišča neodvisne glasbene produkcije pod okriljem Radia Študent.

Brez koruze ne gre

Četrtki bodo kot vselej rezervirani za filmski in otroški program, medtem ko bodo konec tedna med drugim potekale ustvarjalne delavnice za odrasle in mladino. Razstave, ki so nastale v sodelovanju s Stripburgerjem, bo povezovala tema Poletje v stripu, prvi avgustovski konec tedna pa bo program dopolnila prodajna razstava unikatnih izdelkov TrnARTish. Gledališki programski odsek bo v večji meri slonel na letni produkciji KUD Franceta Prešerna, improvizatorji pa bodo ponovno podirali rekorde na Impro maratonu, ki bo tokrat trajal kar 30 ur. V sodelovanju s festivalom Dnevi vina in poezije bo Zadnji Trnfest? obiskovalcem pripravil tudi literarni performans Vzporedni glasovi, ob predstavi Branka Potočana in sodobnega cirkusa Fourklor Nedokončano nebo pa bodo na račun prišli tudi plesni navdušenci.

Kot je že tradicionalno, bo zadnje tri festivalske dni potekala tudi Emonska promenada, ki bo Emonsko ulico v Trnovem spremenila v gledališče na prostem ter sprehajališče za otroke in odrasle. Poleg vsega naštetega se Zadnji Trnfest? ne bo odrekel pečeni koruzi in festivalski kulinarični posebnosti TrnFrksom.

Kmalu kulturni hendikep?

Stavba na Karunovi za zdaj uradno ni na nepremičninskem trgu, saj hoče KUD Franceta Prešerna najprej pod streho spraviti festivalsko dogajanje. Z imenom Zadnji Trnfest? želi društvo še enkrat opozoriti na finančno škripajoče razmere in morda na tak način spodbuditi kakšno dobro ponudbo za nakup objekta. Doslej so bila za nakup v igri le neformalna povpraševanja, vsi ponujeni zneski pa so bili po besedah Mojce Ocvirk precej prenizki. Društvo je možnost odkupa najprej ponudilo Mestni občini Ljubljana, a tej zakonodaja ne dovoljuje odkupa stavbe, ki jo je leta 1969 brezplačno predala v uporabo društvu. Čeprav je zgradba po ocenah vredna 893.000 evrov, je občina zanjo ponudila le 127 tisočakov za odkup prizidkov in investicij društva v stavbo.

Če novi lastnik objekta ne bo namenjal podobnim vsebinam, kakršne so ga zapolnjevale doslej, seveda tudi festival Trnfest ne bo več obstajal v isti obliki, a nihče v društvu še ne razmišlja, v kakšno smer bi se lahko reinkarniral. »Javnost se mora zavedati, da bo po ukinitvi Trnfesta, čeprav so v zadnjem času zrasli številni novi festivali, nastal precejšen kulturni hendikep. Trnfest je namreč edini, ki alternativno neodvisno glasbeno, gledališko in filmsko produkcijo predstavlja širši javnosti, več kot tisoč obiskovalcem dnevno,« je sklenil Andrej Sevšek.