Poslanska skupina SDS je o problematiki Adrie Airways najprej zahtevala sklic skupne seje parlamentarnih odborov za gospodarstvo, za finance in monetarno politiko ter za infrastrukturo in prostor, ker pa je ta nato potekala za zaprtimi vrati, so zahtevo za sklic seje naslovili še na predsednika komisije DZ za nadzor javnih financ Andreja Vizjaka (SDS).

Davkoplačevalci imajo pravico vedeti, kako posluje Adria

Poslanci SDS menijo, da morajo davkoplačevalci vedeti, kako po državni dokapitalizaciji v višini 49,5 milijona evrov, ki jo je septembra 2011 potrdila vlada Boruta Pahorja, poteka sanacija Adrie Airways in kako podjetje posluje. Spomnili so, da je družba lani beležila 10,8 milijona evrov čiste izgube, letos pa je izbruhnila še afera o domnevno spornem podeljevanju ugodnih letalskih vozovnic.

Predsednik uprave Adrie Airways Mark Anžur in prvi nadzornik letalskega prevoznika Tone Pekolj zaradi službenih obveznosti nista prišla na sejo, prav tako ni bilo drugih predstavnikov Adrie Airways. To je vznejevoljilo nepovezanega poslanca Ivana Vogrina in predsednika komisije Vizjaka.

Po denar pridejo vsi, odgovore ne da nihče

Vizjak je prepričan, da so do podatkov upravičeni. »Takrat, ko pridete po denar, ste vsi tu oz. so tu tisti, ki jih danes ni. Danes, ko je treba dati kak odgovor, kam je to šlo, pa ni nikogar. Mislim, da je to relativno podcenjujoče. Zanima me, ali je bil kakšen nujen obisk predsednika uprave Adrie Airways v tujini takrat, ko jo je bilo treba dokapitalizirati s 50 milijoni evrov, in ali je takrat raje šel v tujino, kot bil v parlamentu,« je dejal Vizjak.

Po mnenju Marka Pogačnika (SDS) se je treba zavedati, da so davkoplačevalci v Adrio Airways v preteklosti vložili »kar precej denarja«, sedaj pa se pojavljajo določeni sumi, da ta denar ni bil porabljen namensko, ampak je šlo bolj kot ne za odtekanje denarja iz družbe po določenih kanalih, npr. preko svetovalnih pogodb. Po njegovem mnenju je zaskrbljujoče tudi to, da sega zadnje pozitivno poslovanje Adrie Airways v leto 2007. »Od takrat je družba verjetno ustvarila že skoraj 100 milijonov evrov izgube,« je navedel Pogačnik.

Letošnje poslovanje vsaj s pozitivno ničlo

Robert Biček iz Slovenske odškodninske družbe (Sod), ki do ustanovitve Slovenskega državnega holdinga upravlja z deležem države v Adrii Airways, je dejal, da je lansko poslovanje Adrie Airways od programa prestrukturiranja negativno odstopalo predvsem zaradi močnega dolarja in visokih cen goriva. Učinek obeh vplivov je po navedbah Bička presegel šest milijonov evrov, Adria Airways pa je po drugi strani s svojimi notranjimi ukrepi dodatno privarčevala tri milijone evrov.

Družba tudi letos načrtuje dodatnih devet milijonov evrov prihrankov. »Zelo realno je pričakovati, da bo letos poslovala vsaj s pozitivno ničlo. Maja je bilo poslovanje za milijon evrov boljše kot lani in je bilo pozitivno,« je dejal Biček.

Na vprašanje, ali bi lahko bil denar, ki ga je država vložila v Adrio Airways, kdaj povrnjen, je Biček dejal, da mora družba do konca izvesti racionalizacijo poslovanja, treba pa je spremeniti tudi poslovno okolje, v katerem deluje družba, nanj pa lahko kot regulator vpliva država. Stroške poslovanja je treba po njegovem znižati na evropsko raven.

Država bo morda še kaj zaslužila

Na nekatere kot regulator vpliva tudi država in ti bistveno odstopajo od evropskega povprečja. »Pod temi pogoji je to, kar je država vložila v Adrio Airways, možno dobiti nazaj in še nekaj zaslužiti,« je dejal.

Podrobnosti o svetovalnih pogodbah in domnevno spornem podeljevanju ugodnih vozovnic ni mogel predstaviti, glede pogodbe s finančnim svetovalcem v postopku prodaje Adrie Airways, družbo Barons Financial Services, pa je dejal, da je v njej določeno fiksno plačilo za pripravo dokumentacije in izvedbo prodajnega postopka, v primeru uspešne prodaje pa tudi odstotek od kupnine. »Mislim, da je v zelo velikem interesu finančnega svetovalca, da se ta prodajni postopek izvede,« je dejal.

Na pogovor bi povabili prejšnje vodstvo

Pogačnik je menil, da bi bilo na nadaljevanje seje smiselno povabiti tudi Anžurjevega predhodnika na čelu Adrie Airways Klemna Boštjančiča, nekdanjega prvega nadzornika družbe Maksa Tajnikarja in nekdanjo prvo damo zdaj že ugasle Agencije za upravljanje kapitalskih naložb RS Dagmar Komar. Ta ideja se je zdela dobra tudi Vizjaku.

Lea Jagodič Lekočevič z ministrstva za finance je glede postopka preverjanja preteklih dokapitalizacij Adrie Airways pred Evropsko komisijo dejala, da se je v postopku pritožil irski nizkocenovnik Ryanair. Jagodič Lekočevičeva pričakuje, da bo postopek zaključen do konca leta, trenutno pa pripravljajo dodatna pojasnila, predvsem glede izvajanja programa prestrukturiranja.

Čeprav je komisija razpravo o Adrii Airways danes prekinila, so člani sprejeli dva sklepa. Komisija upravo družbe in, v kolikor to posega v njuno pristojnost, tudi Sod in vlado poziva, da ji do najkasneje 31. avgusta posredujejo podrobne podatke o ugodnih letalskih vozovnicah. Vse tri je pozvala tudi, naj ji posredujejo podrobne podatke o pogodbi, sklenjeni z družbo Barons Financial Services, in podatke o svetovalnih pogodbah z odvetniškimi družbami za zadnjih pet let poslovanja.