Za sebe pravite, da ste nori na avtomobile. Katera znamka, ne upoštevaje Renault, vam je najbolj pri srcu?

Veste, da ste prvi, ki me je to v sedemintridesetih letih kariere vprašal? Najbolj me impresionirajo znamke z dolgo zgodovino. Glede na to, da sem rojen v Angliji, menim, da je Land Rover močna znamka, prav tako Aston Martin. Seveda so mi všeč vsi avtomobili, še najmanj pri srcu pa so mi azijske znamke.

Kaj vam je pri izbiri avtomobila najbolj pomembno, videz, moč, kakovost ali kaj drugega?

Kakovost avtomobilov se spreminja s časom. Glede na moje izkušnje v avtomobilski industriji je kakovost v močni povezavi s pričakovanji kupcev in se spreminja od obdobja do obdobja, v katerem so avtomobili zapeljali na cesto. Seveda so danes standardi zelo visoki. Če pogledate v zgodovino, večjih razlik med znamkami ni bilo. Seveda so ene boljše od drugih... Renault je imel v začetku novega tisočletja nekaj težav s kakovostjo svojih vozil, toda od leta 2005 je kakovost primerljiva z najboljšimi, tudi nemškimi znamkami.

In potencialni kupci, na kaj prisegajo oni?

Seveda je tudi pri kupcih prišlo do evolucije zahtev. Danes ni več mogoče prodati avta, ki se bo najverjetneje pokvaril, prav tako ne avta, ki ima izjemno visoko porabo goriva ali avta s pomanjkljivo in neprimerno servisno mrežo. Vsi proizvajalci, ne glede na to, od kod prihajajo in kakšen avto prodajajo, stavijo na kakovostno izdelane avte, z visoko ravnijo varnosti in pomočjo za stranke.

Je res, da se vzdrževanja svojih avtomobilov lotite kar sami?

Kako pa ste to izvedeli? Res je, v garaži imam nekaj avtomobilov, ki jih vsake toliko sam popravljam.

Nam lahko poveste kaj več o povezavi med uspešnim oglasom in prodajo avtomobila?

Avtomobilov ne oglašujemo zgolj zato, da bi imela znamka na dolgi rok dober imidž, oglašujemo tudi zato, da bi imeli kratkoročno čim več od tega. Oglas, ki ne privlači kupcev v salone in na spletne strani, ni uspešen oglas. Uspešnost oglasa merimo tako, da ljudi povprašamo, ali jim je všeč, se ga spomnijo, vedo, za katero blagovno znamko gre... Predvsem pa, ali nas oglas spodbudi, da želimo o avtomobilu izvedeti še nekaj več. Priznam, da vsi naši oglasi niso vedno uspešni, toda trudimo se.

Kakšni so stroški snemanja oglasa? Kot navdušenec za nogomet se spomnim oglasa za laguno, v kateri je nastopal sloviti nogometaš Eric Cantona, on gotovo ni bil poceni?

Prepričan sem, da bi vam kar nekaj ljudi iz moje branže dejalo, da ne gre za vprašanje denarja, a to bi rekli zgolj zato, da bi se izognili vprašanju. Če posplošim, pa uspešnega oglasa ni mogoče posneti za manj kot 200.000 evrov, če pa boste zapravili več kot 500.000 ali 600.000 evrov, boste denar metali stran. Seveda so izjeme, med katere sodi tudi primer, ki ste ga izpostavili, ko je del kampanje slavna oseba, kar lahko znesek precej dvigne.

Na leto naj bi Renault za marketinške aktivnosti po vsem svetu porabil 800 milijonov evrov. Je to dovolj?

To ni številka, ki jo navajamo. V preteklosti smo dejali, da bi znotraj skupine Renault-Nissan za aktivnosti po svetu porabili 1,5 milijarde evrov, če bi plačevali v skladu z veljavnimi tarifami, koliko dejansko odštejemo, pa je skrivnost, saj bi v nasprotnem naši tekmeci vedeli, kako se znamo pogajati z lastniki medijev. Lahko pa vam zaupam, da je 800 milijonov evrov veliko več, kot dejansko porabimo.

Vaš največji izziv je gotovo, kako iz tega zneska potegniti največ?

Eden izmed velikih izzivov, gotovo. Znesek za oglaševanje je namreč eden največjih znotraj podjetja, zato je pomembno, da ga porabimo pravilno.

Nekoč ste dejali, da mora za preživetje proizvajalec avtomobilov oglaševati tudi v avtomobilističnih revijah in dnevnikih. V Sloveniji pa je trenutno stanje takšno, da proizvajalci oglašujejo večinoma na televiziji. Vaš komentar?

Gre za vprašanje mode. Avtomobilistične revije in avtomobilistične rubrike znotraj večjih dnevnikov so del avtomobilistične industrije, kot so podjetja in prodajalci. Naša profesionalna dolžnost je, da se medsebojno podpiramo. Če ne oglašujemo v časopisih z avtomobilistično vsebino, ne smemo biti presenečeni, če bo celoten sistem nekega dne prenehal delovati.

Leta 2006 je prvi mož skupine Carlos Ghosn dejal, da Renault sicer ni v krizi, a je ranljiv, zato so dejanja nujna, »treba je znižati stroške, povečati prodajo in kakovost vozil«. Zdi se, da je sedem let kasneje strategija podjetja podobna. Mar ni čudno, da vam ni uspelo uresničiti zastavljenega že pred toliko leti?

Vredno razmisleka. Ko je o tem govoril, je imel v mislih načrte do leta 2009, a je vmes leta 2008 prišla velika kriza, povezana s finančnim holdingom Lehman Brothers. Kot verjetno veste, je evropska avtomobilska industrija v največji krizi po 70. letih minulega stoletja, ko so podivjale cene nafte. Del avtomobilske industrije sem že polnih 37 let, pa se ne spomnim tako hude krize. Seveda se bomo izvlekli, toda smo v času, ko moramo biti skromni, zmanjševati stroške in investicije. Če tega ne bi počeli, bi delovali otročje.

Kriza je najhujša v zahodni Evropi. Zakaj se avtomobili odlično prodajajo skorajda povsod v svetu, le v Evropi ne?

Definitivno je Evropa v 90. letih in mogoče celo v 80. letih preveč zapravljala in sedaj plačujemo visoko ceno te porabe. V zadnjih 10 do 15 letih so ljudje množično kupovali avtomobile, sedaj pa je prišel čas poračuna. Seveda v teh časih ni prijetno živeti.

Brezposelnost je hud problem. Renault je napovedal, da bo v prihodnjih treh letih odpustil 8000 zaposlenih. Boste odpuščali tudi zunaj Francije, na primer v tovarni v Novem mestu?

V podjetju ne bomo nikogar odpustili. V Franciji smo se s sindikati zgolj dogovorili, da v prihodnjih štirih do šestih letih ne bomo nobenega delavca nadomestili, in sicer gre za 7500 delavcev. Renault ni podjetje, ki bi odpuščalo. V naši zgodovini, ki sega 115 let nazaj, so bile socialne pravice vedno pomembne, zato ne glede na težavnost položaja ne iščemo krutih rešitev.

Se kot šef globalnega marketinga čutite odgovornega za poslovne rezultate?

Zelo odgovornega, zelo odgovornega, celo preveč.

Zdi se, da je Renault v krizi tudi zavoljo napačne strategije oblikovanja vozil. Z novim oblikovalcem Laurensom van der Ackerjem gredo stvari na bolje, a čez noč seveda ni mogoče ničesar narediti.

Mislim, da ne moremo govoriti, da je Renault v krizi, saj briljantno poslujemo po vsem svetu. Seveda pa imamo v Evropi težave. Strinjam se z vami glede oblike, mislim da je prišlo do ključne spremembe konec leta 2008, pred tem pa oblika naših avtomobilov resnično ni ustrezala pričakovanjem potencialnih kupcev. To priznam.

Trenutno vsi govorijo o električnih avtomobilih, tudi Renault ima z njimi velike načrte, a je prodaja slabša od pričakovanj.

Zaradi ekonomske krize nihče ne vlaga v razvoj infrastrukture, ki je ključna pri električnih avtomobilih. Tam, kjer pa investirajo, bo 10 odstotkov do leta 2020 vseh prodanih vozil gotovo poganjala elektrika. Žal pa se celotna zgodba odvija počasneje, kot bi sami želeli. Investicije v polnilne postaje v nekem mestu so seveda visoke. Toda glejmo srednjeročno: rešitve z vozili brez škodljivih izpustov so nuja v vseh večjih evropskih mestih, ki so preveč onesnažena. Zato je iz dneva v dan večja potreba po okolju prijaznih vozilih.

So električni avti prihodnost ali vidite kakšne alternative?

Seveda ima vsak proizvajalec tudi alternative, pa najsi gre za plin, elektriko, gorivne celice... Vse te tehnologije bodo na trgu sobivale, dokler ne bomo našli čudežne rešitve.

Pripravljate se, da boste konec leta 2014 prodajali avtomobile tudi prek spleta.

Jih že prodajamo.

Toda samo znamko Dacia.

Res je, in sicer na Nizozemskem in v Italiji. Naše raziskave so pokazale, da je v internetni prodaji prihodnost. Približno tretjina potencialnih kupcev si želi hitrega nakupa avtomobila, ne da bi ga pred tem preizkusila. Sam ne sodim mednje, toda nekaterim je dovolj izkušnja avta, ki jo doživijo prek spleta. Seveda pa se bo tudi v prihodnosti večina za nakup še vedno odločila na klasičen način.

Po nekaterih študijah je imidž znamke Renault v Franciji slabši od Citroëna in Peugeota, prav tako znamka ne sodi med deset najbolje ocenjenih francoskih blagovnih znamk.

To je narobe svet, pred obema avtomobilskima znamkama bi morali biti, saj je tudi naša prodaja boljša. V Franciji na naš imidž vplivajo tudi nekateri korporativni razlogi izpred nekaj let. Upam, da so za nami in prepričan sem, da bo naš imidž znova rastel.

Službovali ste tudi pri Fiatu in Volkswagnu, je Renault vaša zadnja postaja?

(smeh) Podjetja sem doslej menjal tako iz osebnih kot poslovnih razlogov. Menjav nisem nikoli obžaloval. Tako pri Volkswagnu kot pri Fiatu sem bil prepričan, da nikoli ne bom odšel iz podjetja in tudi pri Renaultu sem enakega mnenja. Če bi me danes vprašali, ali bi delal za nekoga drugega, bi vam težko rekel da ali ne, si pa tega vprašanja trenutno ne zastavljam.

Kaj pa BMW, med predavanjem na Sofu ste dejali, da znamke ne marate preveč?

BMW imam kot znamko sicer rad, a ga ne želim imeti v lasti.