Po decembrskem prometnem kolapsu na primorski avtocesti, kjer so vozniki pri Postojni prezebli, lačni in žejni ostali ujeti v zastojih tudi po osem in več ur, tudi ob tokratnem sneženju na Dars letijo očitki o prepoznem in slabem posredovanju na avtocestah. Predsednik sekcije za promet pri Obrtni zbornici Slovenije Andrej Klobasa pravi, da že vrabci na vejah čivkajo, da Dars ni dorasel svojim nalogam.

»Zakaj pa na državnih in stranskih cestah ni težav? Zato ker jih plužijo cestna podjetja in privatniki, ki vedo, da jih bodo takoj nagnali, če ceste ne bodo dobro splužene. Dars pa ima monopol in zimske službe ni sposoben opravljati,« je prepričan Klobasa. Po njegovem mnenju je največji problem v organizaciji, ki dobesedno šepa, saj ima Dars na voljo vrhunsko opremljena tovorna vozila za pluženje in posipavanje – prav takšna, kot jih imajo tudi v Nemčiji in Avstriji.

Tudi kapacitete naj bi bile zadovoljive. »Na primorski avtocesti, kjer se dogaja največ težav, ima Dars 36 vozil. Če tolikšno število vozil ni v stanju splužiti ceste, potem naj me hudič vzame. A me razumete? S takšno kapaciteto lahko greva midva ob naslednjem sneženju v akcijo in bova ceste uredila tako, da ne bo zastojev,« je slikovit Klobasa.

V Avstriji ni izločanja, niti zastojev

Čeprav se ob vsakokratnem sneženju veliko govori tudi o prepoznem izločanju tovornjakov iz prometa, naš sogovornik meni, da to ni glavni problem. »Dars se izgovarja na izločanje, da jim ni treba plužiti. Avstrija je bolj hribovita dežela kot Slovenija, a tam ni niti izločanja niti zastojev.«

Primer dobre prakse Klobasa ponazori z avstrijskim modelom, kjer najprej za pol ure zaprejo avtocesto za ves promet, da nanjo zapeljeta vozili, ki posipavata in plužita: »Za njima spustijo tovorna vozila, ki sol, led in sneg zmeljejo. Tako lahko potem cesto spet splužijo in spustijo še preostali promet.«

To nam je potrdil tudi direktor avtoprevozniške družbe Slo-Car iz Ajdovščine Milan Slokar. »Ravno v teh dneh imamo nekaj tovornjakov v Avstriji, a ni nobenih težav. Tam je vse organizirano, kot je treba. Res pa je, da tako policisti kot upravljalec avtoceste striktno pregledujejo tovornjake, in v primeru kršitev pišejo voznikom visoke kazni. Pri nas pa nič. Kaj bi šele bilo, če bi zapadlo meter snega? Verjetno bi v koloni taborili ves mesec,« se sprašuje Slokar.

Policija ne opravlja svojih dolžnosti?

Da bi morali tovorna vozila bolj temeljito pregledovati, meni tudi Klobasa. »Voznike tovornjakov, ki nimajo zimske opreme, bi morali kaznovati in jim naprtiti škodo za vse zastoje. Težava pa je, ker policija ne opravlja svojih dolžnosti. Predvsem tuje tovornjake, ki z izlizanimi gumami vozijo po slovenskih cestah, bi morali bolje kontrolirati,« poudarja.

Na generalni policijski upravi nam včeraj niso odgovorili, koliko glob so zaradi nespoštovanja izločanja in pomanjkljive zimske opreme policisti izrekli v teh dneh. Samo na območju ljubljanske policijske uprave pa so v noči z nedelje na ponedeljek (za preostale dni podatkov še nimajo) izločali tovorna vozila na sedmih mestih. Izločenih je bilo nekaj več kot 1300 tovornih vozil, policisti pa so pri tem izdali 20 plačilnih nalogov. Od tega 14 zaradi neupoštevanja prometne signalizacije, ki prepoveduje vožnjo tovornim vozilom v času sneženja. »Druge globe so bile izdane zaradi neustrezne zimske opreme. Zaradi teh kršitev je bilo izrečenih tudi sedem opozoril,« je pojasnil Vinko Stojnšek.

Dars vali krivdo na brezvestne tovornjakarje

Pri Darsu vsakršno krivdo za zastoje na avtocestah zanikajo in poudarjajo, da so bile avtoceste, vključno s primorsko avtocesto, ves čas ustrezno očiščene in posipane s soljo. Matej Malgaj, izvršni direktor področja vzdrževanja pri Darsu, zavrača tudi očitke Andreja Klobase in poudarja, da tudi Dars uporablja avstrijski primer dobre prakse. Glede očitkov o slabem obveščanju javnosti o neprevoznosti posameznih avtocestnih odsekov pa Malgaj pravi, da delavci vsake posamezne avtocestne baze iz terena in na podlagi videonadzora sprotno sporočajo informacije Prometno-informacijskemu centru, ki naprej obvešča medije.

Nepotrebne zastoje in upravičeno slabo voljo pri udeležencih v prometu pripisuje izključno zdrsom tovornih vozil, katerih vozniki ne upoštevajo navodil o izločanju s strani Darsa in policije. »Na osnovi prejetih aktualnih podatkov Agencije RS za okolje, Dars o predvidenih vremenskih razmerah vselej pravočasno obvesti tudi policijo. Ko nastopijo razmere za izločanje tovornih vozil, to počneta policija in Dars skupaj. Sodelovanje pa ocenjujemo kot zelo dobro,« je povedal Malgaj.

Na vprašanje, kdo plačuje stroške reševanja ljudi in vozil ob zdrsih, je Malgaj odvrnil, da vsa reševanja pri zdrsih izvaja Dars s svojimi specialnimi vozili unimog, in sicer v lastni režiji. »V primeru prevrnitve tovornjaka pa njegovo odstranitev izvede pogodbeni partner AMZS, ki obračuna stroške svojih del povzročitelju nezgode,« je dodal.