Muzej Kumu (gre za okrajšavo besedne zveze, ki v estonščini pomeni »umetnostni muzej«) deluje v moderni stavbi, odprti leta 2006, ki je najpomembnejša od zgradb Narodnega umetnostnega muzeja. To največje in najpomembnejše razstavišče v Estoniji obišče več kot 150.000 obiskovalcev na leto. Največji del je namenjen zgodovini umetnosti Estonije, začasne razstave pa predstavljajo v štirih različnih oddelkih. Razstava skupine Irwin je v razstaviščni dvorani velikosti 400 kvadratnih metrov, umeščeni v nadstropje, posvečeno sodobni zgodovini, ki prikazuje umetnost po drugi svetovni vojni do danes.

Zgoščen, a izčrpen vpogled

Ker gre za prvo predstavitev del skupine Irwin v Estoniji, se razstava Konstrukcija konteksta osredotoča predvsem na pregled treh desetletij delovanja skupine. Gre za zgoščen, vendar izčrpen prikaz, ki predstavlja delo te skupine prek jasno razvidnih tematskih sklopov, organiziranih v časovnem zaporedju. Različna poglavja razstave omogočajo poglobljen pogled na najbolj pomembne vidike Irwinovega dela, ki so se večinoma oblikovali skozi daljše obdobje. Dodatno možnost poglobljenega spoznavanja omogočata čitalniška miza z izbrano literaturo in razstavni katalog.

Razstava tako predstavlja instalacijo Kapital, pri kateri gre za izbor Irwinovih slik iz različnih obdobij, ki so obešene skupaj z živalskimi oziroma lovskimi trofejami; dogodek NSK Ambasada Moskva iz leta 1992 je prikazan prek dokumentarnih fotografij in videodokumentacije hepeninga Črni kvadrat na Rdečem trgu; podrobno predstavljen je tudi Irwinov izčrpni in ambiciozni umetnostno-politični projekt East Art Map, postavitev pa zaključujejo predstavitev državljanov NSK Država v času, novejša serija Irwinovih umetniških akcij NSK Garda ter plakati Države v času. Ob odprtju razstave je deloval tudi Urad za izdajo potnih listov NSK. Izbrani vidiki Irwinovih aktivnosti se na razstavi med seboj prepletajo in tvorijo tesno povezano strukturo.

Zanimivo za različne okuse

»Za pogled iz Estonije je skupina Irwin izjemen umetniški pojav, prvič zaradi izrazito zanimivega ozadja njihovega nastanka v nekdanji Jugoslaviji v času 'kulturne eksplozije', če uporabim izraz Jurija Lotmana, semiotika kulture iz Estonije,« pravi kustosinja razstave Ellu Maar. »In drugič zato, ker jim uspeva, da že dolgo časa ostajajo v vrhu mednarodne umetniške scene ter ob tem nenehno uvajajo nove teme in oblike. Ko govorimo o sodobni umetnosti iz vzhodne Evrope, je Irwin ime, ki ga ni moč prezreti, zato je njihova razstava pomemben umetniški dogodek v Estoniji.«

Razstava, ki se je odprla konec septembra, je po njenih besedah pokazala, da skupina Irwin navdihuje različne segmente občinstva. »Estonski slikarji, ki so začeli svojo kariero v začetku 80. let, še zlasti cenijo 'retro princip' zgodnjih slik Irwina. Potem so tu fani Laibacha in občudovalci politične, interventne umetnosti, ki sledijo dejavnostim države NSK v času in njenih načel in filozofije.« Laibach je v Estoniji nastopal dvakrat, nazadnje leta 2009, in takrat je bil fenomen utopične države NSK odmevno obravnavan tudi v estonskih medijih. »Med umetniki mlajše generacije je dobro znan projekt East Art Map s svojo umetniško politično agendo v podporo in priznanje vzhodnoevropske umetnosti, saj govori tudi za nas. Zemljevid so nekateri celo uporabljali za orientacijo v širokem polju vzhodne umetnosti,« dodaja Maarova.

Očarani nad državo NSK

Odzivi estonskih medijev na razstavo Irwinov v Kumu so poudarjali njihov pomen na mednarodnem likovnem prizorišču in jih večinoma predstavljali kot politično umetniško skupino, ki je osredotočena na umetniške akcije in ki jo vodi usmeritev, ki jo opisuje izraz »politike identitete«. »Za širše občinstvo našega muzeja se je kot najbolj zanimiva tema razstave izkazala država NSK, lastniki njenih potnih listov in dejstvo, da je tem fiktivnim potnim listom uspelo zabrisati mejo med dejanskimi in utopičnimi državami,« ugotavlja Ellu Maar.

Zanimivo je, da se razlogi za pripadnost fiktivni državi, ki jih na razstavi predstavlja dokumentacija Kongresa državljanov države NSK v Berlinu leta 2010, povezujejo s političnimi razpravami, ki so zadnje mesece potekale v estonski javni sferi, še pristavlja kustosinja. »Razprave, ki so izhajale iz protesta proti nepreglednemu financiranju političnih strank, so se kopičile in pripeljale do precejšnjega aktiviranja civilne družbe. Zaznavamo lahko, da je pri državljanih prišlo do jasne spremembe stališč in do pripravljenosti za aktivno sodelovanje pri oblikovanju družbe in države,« pravi. »Utopično državo NSK lahko obravnavamo kot primer, kako zgraditi družbo, ki temelji na vključevanju in sodelovanju – in zanimivo je, kako hvaležno obiskovalci razstave skupine Irwin izkoriščajo priložnost za razmislek o aktualnih vprašanjih estonske družbe v razmerju do države NSK.« kul