Uvodna ugotovitev ne velja samo zato, ker za veljavnost jamstev proizvajalci zahtevajo, da je avtomobil servisiran na pooblaščenem servisu, ampak tudi, ker lahko uporaba neustreznih nadomestnih delov in pomanjkanje tehnološkega znanja povzročita več škode kot koristi. Primerov, ko so se lastniki kakšnega popravila lotili sami in potem ugotovili, da ne znajo, ne zmorejo ali nimajo ustreznega orodja, je namreč kar precej in takšno »varčevanje« se lahko kaj hitro spremeni v nepredvideno visoke stroške, saj običajno ne preostane drugega, da napake odpravijo za to usposobljeni strokovnjaki.

Začne se že z menjavo žarnic

Dandanes naj torej vozniki ne bi več odpirali motornega pokrova, razen za preverjanje nivoja motornega olja, tekočine za pranje stekel in drugih tekočin. Tudi tako banalno opravilo, kot je menjava žarnic v žarometih ali drugih svetlobnih telesih, je za številne lastnike avtomobilov preveč zapleteno in ga je bolje prepustiti tistim, ki to počnejo vsak dan. »V naši tehnični bazi vsak dan zamenjamo kar precej žarnic, imamo tudi po deset strank na dan. Za avtomobile, pri katerih je delo opravljeno v nekaj minutah, poleg žarnice zaračunamo od šest do devet evrov za delo, za naše člane pa je brezplačno. Za menjavo žarnice, kjer je potreben zahtevnejši poseg, na primer demontaža odbijača ali podobno, pa zaračunamo pol servisne ure, kar pomeni 15 evrov,« pravi Uroš Grabec, vodja tehnične baze AMZS v Kranju: »Med avtomobile, pri katerih je menjava žarnice najbolj zapletena, spadata fiat stilo in renault modus ter še nekaj Renaultovih modelov. Pri modelih, ki prvič pridejo v našo bazo, si pomagamo z računalniško bazo podatkov; običajno je postopek menjave žarnic opisan tudi v navodilih za uporabo, vendar verjamem, da je menjava pri številnih avtomobilih za lastnike preveč zapletena, saj opažamo, da so žarnice pogosto nameščene napačno in posledično lahko žaromet slepi voznike iz nasprotne smeri,« dodaja Grabec.

Na popravilo v pooblaščeni servis

»Pravih možnosti, da bi pri sodobnih avtomobilih kaj popravili sami, enostavno ni,« pravi Grega Kozina, vodja prodaje nadomestnih delov v podjetju Pleško cars z Brezovice. »Edino, kar lastnikom še preostane, je preverjanje tekočin in delovanje svetlobnih teles, ob prehodu iz letnega na zimski čas pa morda še lahko sami zamenjajo kolesne obroče. Sodobni avtomobili imajo številne sisteme, ki delujejo s pomočjo računalnikov in jih brez ustreznih naprav ter specialnega orodja ni mogoče servisirati. Tudi pri vsakem rednem servisu avtomobilski računalnik najprej priključimo na tester, pregledajo se vsi mehanski sklopi, v računalnikih so tudi shranjene napake, ki so se morda pojavile med uporabo avtomobila. Enako velja za nadomestne dele, priporoča se vgradnja originalnih delov, kajti specifikacija neoriginalnih lahko kljub enakosti na prvi pogled odstopa od tiste, ki jo je predvidel proizvajalec avtomobila. Poleg tega pooblaščeni serviserji zagotavljajo strokovnost, v delavnicah pa imajo tudi pripomočke, do katerih nepooblaščeni serviserji običajno nimajo dostopa«.

Olje lahko dolijemo sami

Lastnikom avtomobilov torej preostane predvsem skrb za brezhibnost, ki je seveda eden pomembnih temeljev prometne varnosti. Koristni so na primer redni pregledi tlaka v pnevmatikah in tudi globino profila lahko izmerimo sami. Nič manj pomembno ni preverjanje količine motornega olja, ki ga je včasih treba doliti tudi med posameznimi servisnimi intervali. Najbolje je, če uporabljamo olje iste znamke in z enakimi specifikacijami, kot je že v motorju. Tekočina za pranje stekla je nujna za dobro vidljivost, zlasti pozimi je pomembno, da zmešamo pravo razmerje z vodo in se izognemo prenaglemu zmrzovanju. Pri večini avtomobilov so dovolj na očeh tudi posode s preostalimi tekočinami in mazivi, redna kontrola je priporočljiva. To zmore večina uporabnikov avtomobilov, seveda pa je pri vsakem opravilu treba upoštevati navodila za uporabo. Tisti, ki so nekoliko spretnejši, lahko sami preverijo napetost in stanje jermenov, ki poganjajo alternator in vodno črpalko. Tudi čiščenje kabelskih priključkov na akumulatorju spada na spisek del, ki jih lahko opravimo sami, prav tako pred zimo ni odveč napolniti akumulatorja, da nam v hladnih dneh ne bo odpovedal poslušnosti.

Posegov, ki bi jih lahko opravili sami, je torej pri sodobnih avtomobilih zelo malo. In kadar se ukvarjamo z dilemo, ali naj zapeljemo na pooblaščeni servis, kjer so storitve praviloma dražje kot pri tistih, ki popravljajo v slabše opremljenih delavnicah, je najbolje, da si zamislimo, ali bi na primer popravilo hladilnika zaupali nekomu, ki popravlja čevlje, in kupili pohištvo pri prodajalcu pečenega kostanja.