In s tem se gre strinjati, hkrati pa ne smemo pozabiti, da večina multinacionalk snema televizijske oglase na nevtralnih prostorih svetovnega globalnega trga, zato so kvalitetni slovenski oglasi, ki so včasih prodajali tudi tuje blago, seveda odpadli. Danes televizijske oglase samo prevedejo in sinhronizirajo, pa je urejeno. Ideje, ki so bile osnova danes izbrane deseterice, so v zadnjih letih zamenjala bolj enostavna oglasna sporočila, ki nas opozarjajo na razprodaje ali pa med sabo primerjajo bolj in manj belo perilo, bolj in manj vitke ljudi.

Poleg Apiha so z nami sodelovali še Zdravko Papič, oblikovalec in izredni profesor na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, Andrej Pompe z agencije Formitas, Franci Zavrl s Pristopa, Mitja Petrović iz Publicisa, Vital Verlič iz Future, Mitja Milavec iz agencije Luna, Marjan Novak z revije MM, naš komentator in kolumnist Ervin Hladnik-Milharčič, Aljoša Bagola s Pristopa, Jos Zalokar iz Studia Mi, Stojan Pelko s Korpusa, Renata Šribar z Mirovnega inštituta, Ranko Novak, oblikovalec in predavatelj na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, Gal Erbežnik s Publicisa in Milan Pajk, fotograf in profesor na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje. Od prvega do petega najljubše oglase so ocenili s petimi točkami, oglasi na petem mestu so dobili "zgolj" točko. Ob naslovu oglasa navajamo tudi njegovega naročnika.

Dobre vile, Športna loterija Slovenije

Šaljiv televizijski oglas za srečko v akciji Športne loterije Podarim dobim, v katerem si kmet na polju zaželi dobre vile, ker so njegove neuporabne, potem pa se prikažeta dve dobri vili in mu izpolnita tri želje: štal'co, krav'co, pa še rentno srečko. "Zimzelenost vrhunskega tekstopisja, samosvoje režije in 'punch-linov', iz katerih bi lahko naredili cel film," pravi Aljoša Bagola, kreativec s Pristopa. Oglas je izdelala agencija Luna, posnel pa režiser Miha Hočevar; stroka oglasu zameri, da se vsi spomnimo izjemne reklame, nihče pa naročnika.

Frutek - Kuharji, Fructal

Danes otroke v oglasih uporabljajo vsi, še avtomobilska podjetja (in politične stranke), včasih pa ni bilo tako. V znanem oglasu za Fructalovo otroško hrano pet kuharjev med pripravljanjem kašastih jedi prepeva, potem pa nestrpno čakajo, kako bodo stekleničke sprejeli otroci. In namesto da bi (kot je zdaj v navadi) pokazali rdečelične otroke, je slišati skozi vrata zgolj zadovoljno hihitanje dojenčka. "Še danes jo znamo vsi zapeti," pravi Franci Zavrl s Pristopa. Frutek pa se še vedno dobro prodaja. Režija: Jaka Judnič.

Slovenija moja dežela, Gospodarska zbornica Slovenije

"Jaka Judnič je režiser s specifično estetiko, ki pravzaprav ni snemal kratkih reklam, ampak originalne filme," pravi oblikovalec Zdravko Papič z ljubljanske fakultete za likovno umetnost in oblikovanje. Pravijo, da vse, kar je pred dvajsetimi in več leti posnel Judnič, še vedno funkcionira. Sicer pa se spomnimo televizijskega oglasa iz leta 1986, v katerem (v sanjski dolini) slikar vabi na obisk. "Dobrodošli." Moja dežela, oglas, ki ni vabil samo na turistične destinacije, ampak tudi v samostojno državo. Jasno, režiral je Jaka Judnič.

Čistilka, Zavarovalnica Triglav

V oglasu za največjo zavarovalnico skrbna snažilka z vso svojo opremo pride v bogato in zelo umazano stanovanje. V nekaj sekundah s pravimi prijemi očisti vse površine in na koncu je stanovanje belo in čisto. Ostala je le še slika, ki na moč spominja na dela ameriškega abstraktnega ekspresionista Jacksona Pollocka. Čistilka jo opazi, vzame krpo v roke in se odpravi proti njej, da bi jo očistila. Futura je z oglasom želela povedati, da Triglav zavaruje tudi pred najbolj nepredvidenimi težavami. Oglas je posnel švedski režiser Jasper Eriscstam.

Radenska na vseh koncih Jugoslavije, Radenska

"Vse se spreminja, radenska ostaja enkratna za vselej," so v osemdesetih sporočali iz Radencev, pred tem pa je osem jugoslovanski narodov (in narodnosti) vsak v svojem jeziku in narodni noši prepevalo o mineralni vodi radenska. Lika dveh Albancev, ki ob petju strežeta kepice sladoleda, pa sta na robu politične korektnosti. Vital Verlič iz agencije Futura pravi: "Prava reklama za duh časa, ki je takrat vladal." Oglas je posnel Studio Marketing iz Beograda, režiral ga je Goran Marković.

Zastava 101 na morju, Crvena Zastava

Poleg vseh uspešnic legendarnega Studia Marketing so ocenjevalci izpostavili tudi enega njihovih prvih oglasov za danes že pozabljeno zastavo 101: "Zares smešen avto brez voznika pelje po morju mimo človeka, ki igra violončelo. Lepa metafora časa," se spominja Dnevnikov komentator Ervin Hladnik-Milharčič, ki se je v mladih letih z uspehom preizkušal tudi v oglaševanju. Vprašanje je le, ali so zaradi tega oglasa res prodali kaj več avtomobilov, ali kot je nekdo napisal pod oglas na youtubu: "Tukaj vozi po morju, meni pa crkne že na prvi luži." Režija: Jaka Judnič.

Radi imamo mleko, GIZ Mlekarstva Slovenije

"Iz časov, ko so džingli še bili avtorski in milozvočni, ko so oprsja naravno kipela in ko so jutra res dišala, ta oglas sije kot večen," pravi Aljoša Bagola. Gre za lepljenko lepih kadrov, po Judničevsko meglenih in prosojnih, kot so hollywoodski portreti Grace Kelly. Radi imamo mleko je pravzaprav predhodnik televizijskega oglasa Slovenija moja dežela (Dobrodošli) in je imel nalogo rešiti našo republiko odvečnih količin mleka. Tudi "mleko" je delo Jake Judniča.

Zvonjenje v cerkvi, Mobitel

Leta 2001 je Agencija 41 za Mobitel posnela televizijski oglas, v kateri simpatični mladenki med polnočnico v cerkvi zazvoni telefon. Režiser je bil Gregor Vesel, ideja pa se je porodila Zdravku Duši. Kritiki so takrat zapisali, da gre za nostalgično reklamno epopejo, v kateri zadiši po nostalgiji in cimetovem čaju. Sicer pa so bile Mobitelove reklamne akcije od leta 2000 do 2004 največ, kar se je zgodilo v našem marketingu po zlatem valu v osemdesetih.

Hoja po robu, Delo

Pri časopisu Delo so leta 1998 ocenili, da imajo štiri zvezdnike, ki jih je treba izpostaviti. Ervin Hladnik-Milharčič, Mojca Drčar-Murko, Marko Crnkovič in kakopak Mitja Meršol (tedanji odgovorni urednik Dela). Najboljša sekvenca oglasa prikazuje Meršola, ki stopa po robu Delove stolpnice. Agencija Luna (režiser Miha Hočevar, kamera Sven Pepeonik) je snemala s helikopterjem, pomagali so si z dvema plezalcema, če bi urednik slučajno šel čez rob. Ah, ja, v tistih včasih je bilo v Delu še dovolj denarja za take drage projekte.

Dvorni preizkuševalec, Kraljeve mesnine

Bojan Emeršič je dvorni preizkuševalec, ki ima nalogo poskusiti meso, ki so ga pripravili grajski eliti za pojedino. Že košček suhe salame je dovolj, da se preizkuševalec zruši po tleh, zato ga skupaj z vsemi mesninami odnesejo v grajsko klet. V teh prostorih se Emeršič spet ozavesti, zakriči od veselja in se loti malice, saj so Grajske mesnine pripravile meso, za katerega se splača lagati. Formitasov oglas se je leta 1993 uvrstil v finale canskega festivala. Režiral ga je Miha Hočevar.