Zgodba o podjetju Kovis, d. o. o., ki jo je po vrnitvi iz tujine leta 1977 začel pisati tedaj samostojni podjetnik Anton Pangrčič iz majhnega naselja Velika Dolina v brežiški občini, se danes bere z zadovoljstvom. Po negotovem začetku in iskanju pravih produktov se je Pangrčič leta 1984 preizkusil v izdelovanju zahtevnih zavornih diskov za tirna vozila. Zaradi zavrnitve potencialnih nemških odjemalcev in razpada Jugoslavije mu sprva ni kazalo dobro. Toda na račun trmoglavosti in vlaganja v kakovost in razvoj so ga Nemci in drugi na zahodu ob začetku novega tisočletja vendarle sprejeli.

Lani 46-odstotna rast proizvodnje

Od tedaj Kovis beleži v povprečju 30-odstotno letno rast proizvodnje, medtem ko so lani proizvodnjo zavornih diskov in ležajnih ohišij povečali celo za neverjetnih 46 odstotkov. Z diski v Evropi obvladujejo 18 odstotkov trga, z ohišji pa celo 35 odstotkov. Med njihove največje in najbolj zanesljive odjemalce sodijo nemški transportni velikani Siemens in Alstom ter kanadski Bombardier s svojo berlinsko centralo, kar pomeni, da vlaki s slovenskimi zavorami vozijo praktično po vsem svetu. Delež izvoza znaša 97 odstotkov.

Pangrčič je danes še vedno stoodstotni lastnik podjetja, vendar je vodstvene in tržne funkcije že pred nekaj leti prepustil mlajšim kadrom, ki so praviloma vsi zrasli iz neposredne proizvodnje. Eden takih je tudi direktor Alen Šinko, ki sedanje uspehe Kovisa pripisuje modri odločitvi Pangrčiča, da ves dobiček vlaga v opremo, kadre in razvoj.

"Prelomni trenutek je bil, ko smo leta 1996 kupili Livarno Štore v stečaju. S tem smo si zagotovili kakovostne lastne odlitke in ustvarili pogoje za občutnejšo rast proizvodnje. Leta 2005 smo odprli proizvodnjo v srbski Bački Palanki, kjer zaposlujemo 60 ljudi, doma pa smo leta 2007 v brežiški poslovni coni Brezina zgradili nov proizvodni in upravni objekt, kar je bil zaradi odlične lege zadetek v polno," pripoveduje Šinko in napoveduje, da rasti podjetja, ki danes zaposluje nekaj nad 300 delavcev, s tem še zdaleč ni konec. Do leta 2016 nameravajo v Brezini zgraditi dodatne prostore in zaposliti še 100 delavcev.

Po Evropi še v preostali svet

"Upam si trditi, da bomo takšen tržni delež, kot ga imamo danes v Evropi, čez pet let dosegali na svetovni ravni," je optimističen Šinko, in to z razlogom. Vlaki z njihovimi zavorami že danes vozijo po Avstraliji, Indiji, ZDA in Kanadi. Po velikem kitajskem trgu se v bistvu (še) niso nameravali ozreti, a se je zgodilo, da so jih pred kakšnim mesecem Kitajci poiskali sami.

In čemu pripisujejo tolikšen uspeh? "Gospodarska kriza mora zdravim podjetjem predstavljati priložnost. Ob še tako dobremu programu moraš imeti v rezervi vedno pripravljene nove produkte. Samo v preteklem letu smo jih razvili kar 292. Poleg tega veliko vlogo igra še osebni stik s kupci, kar pomeni, da sem zelo veliko zdoma," je pogovor zaključil Šinko.

ernest.secen@dnevnik.si