Združenje kabinskega osebja posadk letal Slovenije se je v torkovem sporočilu spraševalo, ali bo ob dokapitalizaciji družbe davkoplačevalski denar porabljen za uresničitev načrta prestrukturiranja, v katerem je ob programu odpuščanja slovenskih zaposlenih delavcev istočasno predvideno zaposlovanje delovne sile s Kosova.

Kot so danes sporočili iz Adrie Airways, osnutek finančnega in poslovnega načrta prestrukturiranja vključuje zmanjšanje flote in števila destinacij ter posledično tudi števila zaposlenih za 22 odstotkov. Izvajanje storitev s strani lokalnega kabinskega osebja na Kosovu je vezano na predvideno letenje s prištinskega letališča.

Adria se je po lastnih navedbah za neposredno letenje iz Prištine (ter tudi v Frankfurt, München in Düsseldorf) odločila jeseni lani. Marca letos je "z namenom zagotavljanja visoke ravni storitve potnikom" na letih iz in v Prištino začela prek družbe Adria Airways Kosovo izobraževati lokalne člane kabinskega osebja, ki so nato z delom začeli 17. junija.

Ti člani osebja imajo po navedbah družbe veljavne slovenske licence, zaposleni pa so pri Adrii Airways Kosovo, tako da Adria Airways pri tej družbi najema storitev. Pogodba med družbama ne ureja delovnopravnega položaja kabinskega osebja, torej za to osebje velja lokalna delovna zakonodaja, pravijo v Adrii, ki trenutno sodeluje z desetimi člani kabinskega osebja s Kosova.

Združenje kabinskega osebja je zapisalo, da člani kabinskega osebja s Kosova, čeprav letijo na letalih in letih slovenskega prevoznika, ne govorijo slovensko ter da za njih tudi ne veljajo določila kolektivne pogodbe in zakona o delovnih razmerjih. Združenje pravi tudi, da se ne spoštujejo omejitev delovnega časa in zakonsko predvideni počitki.

V Adrii pravijo, da je velika večina potnikov na teh letih albansko govorečih in da je vodja kabinskega osebja v posadki še vedno slovensko govoreča oseba. "Navedbe združenja, da člani kabinskega osebja ne govorijo slovensko, držijo le za del članov kabinskega osebja in to izključno na letih, kjer je velika večina potnikov albansko govorečih," so zapisali v družbi.

V Adrii Airways dodajajo, da so oni odgovorni za varnost in spoštovanje vseh letalskih predpisov ter da skrbijo, da se tudi pri lokalni delovni sili na Kosovu spoštuje veljavna slovenska zakonodaja s področja letalstva, ki med drugim predpisuje omejitev delovnega časa ter predvidene počitke.

"Navedbe združenja, da za te člane ne veljajo omejitve delovnega časa in zakonsko predvideni počitki, so tako popolnoma neresnične in namerno zavajajo javnost," pravi vodstvo družbe in dodaja, da je res le to, da za te člane ne veljajo določila podjetniške kolektivne pogodbe.

Da je podjetniška kolektivna pogodba v posameznih določilih nesprejemljiva za sedanje poslovodstvo, so, kot so danes spomnili, povedali že marca, ko so kolektivne pogodbe odpovedali, tudi zunanji finančni svetovalec pa je po navedbah vodstva ugotovil, "da je slaba produktivnost letalskega osebja (glede na omejitve, ki izhajajo iz kolektivne pogodbe) eden pomembnejših razlogov za nekonkurenčnost letalske družbe".

Adria Airways se pogaja o novi podjetniški kolektivni pogodbi, sprejetje katere je po navedbah vodstva družbe tudi eden od pogojev bank za sodelovanje v dokapitalizaciji.

Dokapitalizacija družbe je nujna za njeno nadaljnje poslovanje, in sicer je predvideno povečanje osnovnega kapitala s stvarnimi vložki - konverzijo terjatev bank - in z denarnim vložkom v višini 50 milijonov evrov, kar bi zagotovila država ob pogoju, da bi bile banke pripravljene terjatve konvertirati. Vodstvo je predlagalo konverzijo polovice terjatev, a banke na to niso pristale. Pogovori o deležu terjatev, ki bi se konvertirale, in drugih pogojih teden dni pred skupščino še niso končana. Za sodelovanje države pri dokapitalizaciji je potreben tudi rebalans državnega proračuna, o katerem bo DZ odločal v četrtek.