Kot je na današnji novinarski konferenci v Ljubljani spomnil predsednik okoljske organizacije Alpe Adria Green (AAG) Vojko Bernard, tako plinski terminal v Žavljah kot tisti v tržaškem morju predstavljata grožnjo okolju in človeškim življenjem.

Predsednik tržaške naravovarstvene organizacije Greenaction Transnational, ki je članica AAG, Roberto Giurastante je ob tem pojasnil, da bi izgradnja plinovoda na morju zahtevala kopanje po morskem dnu Severnega Jadrana, ki je zelo onesnaženo in vsebuje velike količine živega srebra in naftnih derivatov. Italija pa nima nobene rešitve, kaj bo naredila s temi toksičnimi sedimenti, je dodal.

Prav tako po njegovih besedah italijansko okoljsko ministrstvo ni podalo nobenega odgovora, kako bo poskrbelo za varnost obeh terminalov. Terminala, ki naj bi bila med seboj ločena le 15 kilometrov, predstavljata tveganje za plovbo, mesta in ljudi, je prepričan Giurastante.

V zvezi z morskim terminalom je ob tem navedel še, da bi se nahajal bližje slovenskemu kot italijanskemu kopnemu in da bi njegova izgradnja pomenila militarizacijo slovenskih teritorialnih voda.

Na vsa ta vprašanja bi bilo treba odgovoriti pred izdajo dovoljenj za izgradnjo terminalov, je dejal italijanski okoljevarstvenik. Ob tem je izrazil še ogorčenje, ker da je osrednji financer plinskih terminalov, to je španska družba Gas Natural, nazadnje predložil ponarejene podatke o morju. Ti naj namreč ne bi imeli nobene zveze s Tržaškim zalivom.

Italijanska ministrica je v pismu, ki so ga danes dodatno posredovali iz AAG, med drugim zapisala, da je posebna tehnična komisija, ki je proučevala vpliv terminala in plinovoda na okolje, podala pozitivno mnenje. Mnenje komisije je po njenih navedbah obvezen pogoj pri odobritvi projekta, kar je naloga italijanskega ministrstva za gospodarski razvoj ter dežele Furlanije-Julijske krajine.

Ministrica dodaja, da bo končni odgovor glede združljivosti objektov z okoljem odvisen od izvedbe omilitvenih ukrepov pri gradnji in delovanju objektov ter nadzoru in monitoringu. Prestigiacomova poudarja, da so skrbno proučili vse okolje vidike, s posebno pozornostjo glede bližino meje. Vse pripombe Slovenije so skrbno proučili in jim bodo v postopku sprejemqnja odločbe namenili "poseben poudarek", zagotavlja ministrica.

Bernard je na novinarski konferenci spomnil, da je AAG zaradi terminalov že protestiral na Evropski komisiji in zahteval prekinitev vseh postopkov, vendar neuspešno. "Največji fiasko je zagrešil evropski komisar za okolje Janez Potočnik, ki noče sam odgovarjati na naše pritožbe, ampak si jemlje pravico, da jih oddaja nižjim uradnikom," je tudi dejal Bernard.

To, da je komisija odgovornost za rešitev problema preložila na slovenske in italijanske oblasti, je pod vsako kritiko, pa je menil Giurastante, ki ga čudi, da četudi do dogovora med državama še ni prišlo, Prestigiacomova v pismu nasprotno piše, kot da je.

Oba okoljevarstvenika sta bila kritična tudi do Slovenije, ki da je pri obrambi svojih interesov preveč neodločna in še vedno ni ukrepala, čeprav bi morala glede na zagotovila ministra Žarnića in premiera Boruta Pahorja že zdavnaj tožiti Italijo. Za to ima namreč že več kot leto dni na voljo vso dokumentacijo, sta pojasnila.

Glede nadaljnjih korakov je Giurastante napovedal, da se bo AAG znova obrnil na Bruselj. Evropsko komisijo bo zaprosil, naj odmrzne njihovo prvo pritožbo glede žaveljskega terminala, obenem pa bo sestavil tudi novo pritožbo za projekt morskega terminala. S pritožbo bo takoj po objavi dovoljenja za izgradnjo v uradnem listu poskusil tudi na italijanskem upravnem sodišču.

Nekateri ukrepi organizacije pa se nanašajo tudi na slovensko vlado. Kot je dejal Bernard, od nje zahtevajo, da blokira mednarodno jadralsko tekmovanje Barcolana, ki ga financira Gas Natural, "in na ta način pokaže, da ne misli sodelovati v umazanih poslih".

Če vlada poziva ne bo upoštevala, se bo AAG blokiranja Barcolane lotil sam. Za pomoč namerava prositi tudi sorodne okoljske organizacije iz tujine. Med drugim upa, da mu bo s svojo ladjo prišel na pomoč Greenpeace.

AAG bo tuje okoljske organizacije zaprosil tudi, naj jim pri vprašanju terminalov pomagajo z vplivanjem na svoje vlade in jih prepričajo v nujnost protesta v EU.