Mesece so tako najumnejši marketinški strokovnjaki razmišljali, kako bi Hrvatom pojasnili Evropsko unijo, na brainstormingih v uradih ministrstva se je iskrilo na vse strani, strokovnjaki za reklame v steklenih uradih agencij so tuhtali, analizirali ciljne skupine, raziskovali in eksperimentirali, na koncu pa naredili klasično, idiotsko reklamo za pralni prašek.

- Zakaj ne poskusite z Evropsko unijo? plane hrvaški gospodinji srednjih let v kopalnico gospa v modri majici z rumenimi zvezdicami in z dvema vrečkama pralnega praška v rokah.

- To je navadna politično-gospodarska unija, to pa je SuperOxi SpringCreek BioShout Evropska unija z aktivnim kisikom, pokaže nasmejana gospa, vzame Hrvatici srednjih let državo iz rok in jo stlači v stroj za pranje držav.

- Stojte, uničili mi boste državo! panično vzklikne Hrvatica srednjih let, gospa Evropejka pa se samo smeji in namaka hrvaško državo v SuperOxi SpringCreek BioShout Evropsko unijo z aktivnim kisikom.

Že v naslednjem trenutku pokaže Republiko Hrvaško, da je ne prepoznaš: bela, neoporečno oprana, urejena, funkcionalna in bleščeče čista pravna država, na njej niti sledu o korupciji in brezposelnosti, bruto domači proizvod večji za petdeset odstotkov, industrijska proizvodnja za celih sto odstotkov, povprečna plača dva tisoč evrov, ladjedelniški delavci v jutranji zarji s pesmijo na ustih hitijo na delo, otroci radostno tečejo v šolo, zadovoljne krave veselo mukajo in iz nabreklih vimen z olajšanjem dajejo osemkrat več mleka, ribiči iz morja vlečejo sardele po pet kilogramov, animacija mikroskopske analize pa nam pod veliko povečavo odkrije brezhibno urejene ulice, parke, plaže in planine s čistim aktivnim kisikom.

- Neverjetno, je navdušena hrvaška gospodinja, ko gleda prekrasno srednjeevropsko državo z blagim sredozemskim podnebjem in največjo rastjo proizvodnje na svetu. Odslej bom uporabljala samo še SuperOxi SpringCreek BioShout Evropsko unijo z aktivnim kisikom!

Tako nekako gredo banalni propagandni spoti, ki se že mesece vrtijo po hrvaških televizijskih programih. Strah hrvaških kmetovalcev pred strašnimi prepovedmi stroge evropske administracije je prikazan kot paničen strah tiste slavne gospodinje iz reklam z navadnim in posebnim pralnim praškom.

Ko bi te reklame videl kdo od zunaj, bi moral pomisliti, da je Hrvaška še globoko v osemnajstem stoletju: hrvaški kmetovalci so prikazani kot kmetje v tradicionalnih narodnih nošah, zemljo menda orjejo še z voli, vpreženimi v pluge, ko nervozno pogledujejo proti plemiškemu dvorcu vrh hriba v smrtnem strahu, da jim bodo žandarji Khuena Hedervaryja, Marije Terezije, Evropske unije ali kogarkoli že prepovedali tradicionalne načine pripravljanja smetane, sira in kulena.

Nakar jim prijeten glas Marije Terezije pojasni, da se jim ni ničesar bati, saj bodo avtohtoni hrvaški proizvodi zaščiteni, in na obrazih hrvaških kmetov zasije radosten nasmeh.

- Neverjetno, navdušeno začivkajo v en glas. Odslej bomo pri tradicionalnih načinih pripravljanja smetane, sira in kulena uporabljali samo še SuperOxi SpringCreek BioShout Evropsko unijo z aktivnim kisikom!

Evropski marketing tako Hrvatom prodaja Evropsko unijo kot pralne praške, kreme za obraz ali maskare. "Desetkrat večji volumen vaših trepalnic", "desetkrat večji ulov rib", "rezultati, vidni v petnajstih minutah". Hrvaška država, ki jo namočimo v navadno unijo - recimo srednjeevropsko trgovsko unijo, kakšno avstro-ogrsko monarhijo, združene ameriške države, arabsko ligo narodov ali, bog ne daj, nekakšno socialistično federativno republiko -, je bleda, neuporabna, z jasno vidnimi trdovratnimi madeži, medtem ko je, če jo namočimo v Evropsko unijo, moderna zahodna država, v kateri predsedniki osebno stopajo na čelu gej parad.

Evropska unija je lik iz marketinške pravljice, Mr. Propper, Mr. Muscolo, deux ex machina, ki "obožuje dela, ki jih vi sovražite" in se pojavi, ko obupano potrebujete pomoč, ko v državi čez deset minut pričakujete goste, kuhinja, jedilnica, kopalnica, državna uprava, davčni sistem in gospodarske bilance pa so videti, kot bi treščila bomba. Komisar za širitev Evropske unije - mišičasti tip v modri halji - z eno potezo naredi, da se vaša država blešči, vi pa se, kaj pa drugega, odslej združujete samo še z Evropsko unijo.

Vsi Hrvati drvijo na referendum, vsi zahtevajo to novo, kako se ji že reče, Evropsko unijo, ne zanima jih nobena druga, pred trgovinami in nakupovalnimi središči se vijejo dolge vrste, hrvaške gospodinje srednjih let se tepejo za SuperOxi SpringCreek BioShout Evropsko unijo z aktivnim kisikom, medtem ko jih prijeten glas iz televizorja mami: "To pa še ni vse: prvih pet držav, ki se včlanijo v našo unijo, bo poleg subvencij za kmetijstvo dobilo še Grčijo in Portugalsko!"

Takšna propaganda ima samo en resen problem, to pa je, da - izvrstno deluje. Zato ta vrsta detergent-marketinga v vsakem razumnem bitju vzbudi globok nemir, globoko nezaupanje v človeštvo, ki res verjame, da obstaja Mr. Muscolo, da manekenke iz reklam res uporabljajo nočne kreme, ki iz tiste naše gospodinje srednjih let v petnajstih minutah naredijo Angelino Jolie, in da je Evropska unija samo še en odstranjevalec madežev.