Zadolženi za polnjenje proračuna

Zagotovo ima podobno izkušnjo s policijskim kaznovanjem še marsikateri voznik, saj je bilo dolga leta jasno, da policisti na prekrškarje dostikrat prežijo tam, kjer se mimogrede zgodi, da voznik vsaj malce prekorači hitrost, namesto na kritičnih mestih, kjer je največ nesreč ali hudih prekrškov. A čeprav so v policiji vedno užaljeno zavračali namige, da pri lovljenju prometnih prekrškarjev vse prevečkrat opravljajo zgolj vlogo nekakšnih inkasantov, zadolženih za polnjenje državnega proračuna, smo lani tudi uradno dobili potrditev, da vse skupaj drži. Takrat je namreč v okviru pilotskega projekta na Celjskem začela delati posebna skupina šestih policistov, ki naj bi po lastni presoji kršitelje prometnih predpisov "lovila" predvsem tam, kjer opažajo največ kršitev, povezanih s prehitro in objestno vožnjo ali z vožnjo pod vplivom alkohola. Ob tem so v vodstvu policije prostodušno dodali, da policijskih uprav tako ne bodo več ocenjevali glede na število izdanih plačilnih nalogov, s čimer so pravzaprav prvič javno razkrili, da so morali policisti ves čas kršitelje loviti tudi glede na predpisane norme o številu izdanih plačilnih nalogov.

Zanimivo je, da tiskovna predstavnica policije Nuška Tavčar kljub temu vztraja, da število izdanih plačilnih nalogov že dolgo ni več merilo uspešnosti v policiji in da so policisti najbolj aktivni predvsem tam, kjer opažajo najhujše prekrške in kjer je prometna varnost najbolj ogrožena. Koliko se policisti teh navodil dejansko držijo tudi v praksi, kar je še precej bolj pomembno, iz pojasnil Tavčarjeve seveda ne izhaja, a še precej bolj zgovorno je, da celo sam generalni direktor policije Janko Goršek povsem jasno priznava, da zgoraj opisani način dela še vedno predstavlja problem.

Prvi rezultati na ravni vse države

K spremembi miselnosti v policiji bo zagotovo precej pripomogel že omenjeni projekt s Celjskega, od koder je tudi prišla pobuda za drugačen pristop k zagotavljanju prometne varnosti. Kot pravi komandir celjske postaje prometne policije Edi Baumkirher, so leta ugotavljali, da so hitrost, alkohol in prehitevanje razlog za kar okoli 90 odstotkov najhujših prometnih nesreč, zato so najprej ustanovili regijsko skupino za reševanje te pereče problematike. "Na Celjskem je izreden problem predstavljal predvsem alkohol za volanom, saj smo pri tem močno izstopali celo v svetovnem merilu. V zadnjih letih je bila namreč najmanj polovica smrti na cestah povezana z alkoholom. Ko smo evidentirali glavne vzroke za hude nesreče, smo prišli tudi do sklepa, da bi morali spremeniti način dela, a smo za to nujno potrebovali opremo za nadzor, od videokamer do radarjev. Pri tem smo kmalu dobili podporo generalne policijske uprave, tako da je zadeva začela delovati, danes pa večji del nadzora na cestah na Celjskem opravljamo s civilnimi vozili, tudi s sistemom provida," snovanje novega pristopa opisuje Baumkirher.

V praksi se je tak pristop izkazal kot zelo učinkovit, saj se je precej povečalo tako število ugotovljenih prekrškov, povezanih z alkoholom, kot tudi število pridržanih voznikov in zaseženih vozil. Z letošnjim letom so takšne posebne skupine začele delovati na vseh policijskih upravah, razen na koprski in postojnski, kjer imajo kadrovske težave. Tako so se prvi pozitivni rezultati že začeli kazati na ravni celotne države, čeprav Baumkirher opozarja, da resnični rezultati pridejo z leti in ne čez noč. Čeprav na Celjskem novi pristop nedvoumno deluje, si vodja tamkajšnjih prometnikov v tej fazi še ne upa trditi, da predstavlja takšen sistem ključ do boljše varnosti na ravni celotne države, saj ima vsako območje svoje posebnosti. "Vseeno pa menim, da bodo rezultati glede na vse sistemske ukrepe pozitivni, saj se tudi generalno gledano stanje izboljšuje. Čedalje več ljudi spoštuje predpise, tako da kršitelji vse bolj izstopajo, k boljši varnosti je precej pripomogla tudi preventiva, ogromen plus predstavlja avtocestni križ," našteva Edi Baumkirher, ki kot minus izpostavlja predvsem slabo cestno infrastrukturo za kolesarje in pešce na državnih cestah. Po njegovi oceni je tam stanje precej katastrofalno, zato kot nujno poudarja predvsem gradnjo pešpoti in kolesarskih poti.