Miro Pucelj

Potovanja so vedno bila in bodo slast. Nekoč smo potovali na avtoštop, pa danes ta oblika potovanja ni več tako pogosta. Drugi prisegajo na avtodome, tretji potujejo z avtomobili in spijo v manjših hotelih ali hostlih. Tu so letala, organizirana potovanja… Od vseh načinov potovanj pa vlak ostaja preizkušena stalnica, prijazna tudi žepu uporabnika. Interrail je sinonim za ugodno mesečno karto za potovanje po različnih državah. Nekoč je veljalo, da je to karta za mlade, danes pa je ta "fleksibilna železniška karta" namenjena vsem generacijam. Tako mladim kot starim. Vsem, ki želijo v potovanju okusiti nekaj več, ne le slediti turističnim agencijam.

Sistem interrail je ena najstarejših množičnejših načinov potovanj. Kot mesečna karta za vso Evropo so ga uvedli na območju Evrope leta 1972 in hitro je doživel popularnost med mladimi do 25. letu starosti. Od osnovne ideje mesečne karte za vse proge v Evropi je sistem dobil različne oblike oziroma so obstajale različne karte glede časovne omejenosti in tudi določenih območij v Evropi, ki je bila razdeljena na osem območij. Leta 2007 so sistem enotne karte interrail prenovili in ga namenili vsem starostnim skupinam, ponudili pa so različne možnosti glede območij potovanja do različnih časovnih kart…

Popotnik z vlakom

"Sem zapriseženi ‚interrailovec’. Prepotoval sem že vso Evropo, bistvo tega potovanja pa je načrtovanje poti. Najprej sem potoval sam, sedaj skupaj z ženo. Spiva v hostlih, internet pa je danes sredstvo, ki ti na najhitrejši način predstavi vse možnosti ugodnega bivanja, v hostlih na primer za ceno od 15 do 30 evrov za noč. Če pa ne gre drugače, spiva včasih na vlakih, v mlajših letih pa sem prespal tudi na kakšni postaji. Interrail v osnovi pomeni finančno ugodno potovanje, glede organizacije potovanja, ogledov, spanja, prehrane pa je vse v rokah popotnika. In to je tisto pravo popotovanje, razlike pa so tako velike, kot če se na pot okoli sveta odpraviš s hotelsko cruizerjem ali s tekmovalno jadrnico. Oboje preprosto ni primerljivo. Bivanje v hostlih in manjših hotelih je tudi finančno sprejemljivo. Časi, ko si lahko za vsakim grmom postavil šotor, pa so že davno za nami. In tako z ženo vsako leto potujeva po Evropi. Z vlakom in nahrbtnikom…" pove Matjaž iz Posavja.

Različne vrste vozovnic

Ampak kaj interrail sploh pomeni finančno? Naj vam odgovorimo na nekaj primerih. Karte interrail so namreč različne. Poznamo global pass flexi, ki omogoča 5 dni potovanja v 22 dneh ali 10 v 22, druga oblika pa je neprekinjena veljavnost karte 15, 22, 30 dni oziroma en mesec. Potujete lahko v 30 evropskih držav (Avstrija, Italija, Romunija, Bosna in Hercegovina, Irska, Srbija, Belgija, Luksemburg, Slovaška, Bolgarija, Madžarska, Slovenija, Češka, Makedonija, Španija, Črna gora, Švica, Danska, Nemčija, Švedska, Finska, Nizozemska, Turčija, Francija, Norveška, Velika Britanija, Grčija, Poljska, Hrvaška in Portugalska). Ponudba velja tudi za potovanje z ladjami med Italijo in Grčijo s pomorsko družbo Attica Group (Superfast Ferries International) in z ladijsko družbo Minoan Lines International, kar pomeni trenutno edino razpoložljivo povezavo v Grčijo za železniške potnike. Z vlakom do Benetk ali Ancone in naprej z ladjo v Patras v Grčiji. Interrail ne velja v državi stalnega prebivališča potnika, imajo pa zato prebivalci Slovenije 50-odstotni popust za prevoz od izbrane do mejne postaje. Poglejmo informativno cene kart za en mesec. Te dosegajo razpon od 409 evrov (mladi, vse cene so za drugi razred) do 559 za seniorje in 619 za preostale potnike (več podatkov na www.slo-zeleznice.si). Ampak to je cena za ves mesec potovanja. Druga oblika so interrail one country pass (gre za potovanje v eni državi ali kombinacijo v več, s tem, da je potem smiselno kombinirati sosednje države). Karta omogoča določeno število potovalnih dni v enem mesecu (3, 4, 6, 8). Najdražje potovanje je v 1. ravni cen (Francija, Nemčija in Velika Britanija), kjer boste za 3 potovalne dni odšteli od 134 evrov (mladi) do 199 (preostali), cena za 8 potovalnih dni pa je od 204 (mladi) do 309 evrov (preostali).

Poglejmo sedaj glede cen še tretjo raven, v katerem so države Beneluksa (Belgija, Nizozemska, Luksemburg), Danska, Finska, Greece Plus (vključno ladijski prevoz Grčija-Italija), Republika Irska, Italija in Švica. Za 3 v 1 mesecu boste odšteli od 75 do 115 evrov (drugi razred) in za 8 v 1 od 155 do 235 evrov (mladi, preostali).

Najcenejša je V. raven, v katero so vključene Bolgarija, Makedonija, Slovaška, Slovenija, Srbija in Turčija. Cena za 3 dni potovanja v časovnem obdobju enega meseca (3 v 1) je od 34 evrov (mladi) do 54 evrov (preostali), cena za 8 v 1 pa je od 79 do 124 evrov.

Vodja službe za prodajo in tarife v PE Potniški promet Slovenskim železnic Miloš Rovšnik pravi, da so vozovnice interrail namenjene vsem osebam s stalnim prebivališčem v eni izmed evropskih držav. Vozovnica se izda na ime in je neprenosljiva, kupite jo lahko 3 mesece pred potovanjem, pri nakupu pa potrebujete le veljaven potni list. Ponudba je razdeljena za odrasle potnike v prvem in drugem razredu in mlade do 26 let starosti za potovanja v drugem razredu, otroci od 4. do 11. leta pa imajo 50-odstotni popust. Za vozovnice interrail global pass velja dodatno posebna ponudba za seniorje oziroma starejše od 60 let za potovanje v prvem ali drugem razredu.

Priporočila železničarjev

In kakšni so nasveti železničarjev potnikom z interrailom?

Rovšnik odgovarja: "Vozovnica interrail je najboljša izbira za spoznavanje posamezne države ali več držav. Potnikom priporočamo, da si pred potovanjem naredijo načrt potovanja in preverijo povezave z železniškim omrežjem. Tako lahko načrtujejo vnaprej vlakovne povezave in vozne rede ter preverijo morebitna plačila dodatkov na posameznih vlakih. Slednje velja predvsem za določene hitre vlake (kot na primer TGV v Franciji) ali nočne vlake, na katerih lahko z vozovnico interrail le doplačamo ceno za ležišče. Uporaba nočnega vlaka lahko občasno nadomesti spanje v hostlu ali hotelu, med spanjem pa še potujemo."

Železničarji priporočajo nakup vozovnice v Sloveniji tudi v primeru, ko se v neko državo odpravite z letalom. Vozovnica interrail bo pomenila prihranek že pri prevozu z letališča v mestno središče, saj je večina letališč povezana tudi z železniškim omrežjem.

In katera potovanja so najbolj priljubljena med železniškimi popotniki? V tujini so to global pass, Italija, Španija, Beneluks in Francija, med slovenskimi potniki pa so po besedah Rovšnika najbolj popularne karte one country pass, tudi kot kombinacija z letalskimi prevozi, in prav tako karte za potovanja v bližnje države, kot so Avstrija, Italija, Nemčija ter Švica. "Z vlakom ali tudi z letalsko kombinacijo se naši potniki pogosto odpravijo tudi v Španijo, Veliko Britanijo in skandinavske države. Grčija pa je vedno zaželena, in to v kombinaciji z ladjo ali letalom do Aten. Pa še nekaj je. Na večini železniških postaj so tudi prostori za shranjevanje prtljage, tako da jo lahko pustimo na postaji in se brezskrbno odpravimo na oglede mest ali krajev, in to je zagotovo posebna prednost. Tradicionalna in preizkušena. Kot je tudi vlak in kot je tudi interrail, ki bo naslednje leto praznoval že štiridesetletnico milijonov zadovoljnih uporabnikov. Nekdaj predvsem mladih, sedaj vseh generacij."