Projekt je pokazal, da se vozniki, ki opravijo vozniški izpit, na ceste podajajo bistveno premalo podučeni o nevarnostih, ki nanje prežijo na cesti, za povrh pa ne obvladajo niti najbolj osnovnih pravil varne vožnje, ki lahko marsikomu rešijo življenje.

Ključno znanje jim je španska vas

"V okviru projekta smo nadgradili vožnjo mladih voznikov in jih opremili z izkušnjami, ki bi jih sicer morda dobili na cesti, a verjetno za precejšnjo ceno," je povedal Andrej Brglez, inštruktor varne vožnje in eden od izvajalcev projekta, ki je pokazal osupljive in skrb vzbujajoče rezultate. "Ob koncu projekta smo ugotovili, da mladi v veliki večini zelo slabo obvladajo najbolj osnovne vozniške prakse, ki bi jim zagotovile, da si bodo lahko v prihodnosti varno nabirali izkušnje," opozarja Brglez.

Izkazalo se je, da več kot 70 odstotkov mladih voznikov, ki so pravkar opravili vozniški izpit in so se torej še do nedavnega vožnje učili pod budnim očesom inštruktorja v avtošoli, ne zna niti pravilno nastaviti sedeža, volana, vzglavnikov in varnostnega pasu, prav tako pa niti ne ve, zakaj je to tako pomembno, kar je osnova za varno vožnjo. Velike težave imajo novopečeni vozniki tudi zaradi nepravilne drže in vrtenja volana, v kritičnih situacijah reagirajo plašno in neodločno, za povrh pa ne znajo pravilno oziroma dovolj močno zavirati v sili. Tudi elektronskih naprav v vozilih, ki močno prispevajo k varni vožnji, mladi vozniki večinoma ne poznajo. "Zelo me je presenetilo, da veliko več kot polovica mladih voznikov sploh ne pozna zavornih sistemov, kot je na primer ABS, in njihovih lastnosti," ugotavlja Brglez.

Za varno vožnjo je ključno predvidevanje

Izvajalci projekta so spremljali tudi tehnično stanje vozil novopečenih voznikov in ugotovili, da so rezultati porazni. "Od deset do petnajst odstotkov je bilo takšnih avtomobilov, ki ne bi nikdar smeli uspešno opraviti tehničnega pregleda. Tukaj ne govorimo o izrabljenih pnevmatikah, ampak o tako resnih tehničnih napakah, kot so slabo in neenakomerno delujoče zavore ali pa nesprejemljivo popravljeni karambolirani avtomobili. Imeli smo primer mladeniča, ki je kupil nekoč zaleteno in nato popravljeno vozilo, kjer je mehanik vozniški sedež kar privaril na dno avta, tako da ga sploh ni bilo mogoče nastavljati," poudarja Brglez in dodaja, da mladi vozniki načeloma tudi izjemno slabo poznajo vozne lastnosti svojih vozil.

Posebej pa ga je zbodlo nepoznavanje tako imenovane tehnike vožnje gledanja v iztek, s katero se voznik nauči gledati daleč naprej v ovinek, kar je zelo pomembno za predvidevanje najrazličnejših situacij na cesti. Prav zato inštruktor varne vožnje poudarja, da so izvajalci projekta tečaj varne vožnje prilagodili posebej za mlade voznike, njegovo ključno sporočilo pa je bilo predvidevanje. "Če se namreč nevarnosti zavedaš, je bistveno manj možnosti, da se zapleteš vanjo," pojasnjuje Brglez, ki sicer meni, da so programi izobraževanja v avtošolah dobri, vendar pa bodoči vozniki predvsem zaradi svojega odnosa do vožnje od njih odnesejo premalo. "Njihova odgovornost šepa, vožnje pa ne jemljejo dovolj resno, zato bo potreben drugačen pristop," opozarja Brglez.

Izvajalci projekta so prepričani, da bi moralo na podoben način potekati tudi dodatno usposabljanje, ki so ga novopečeni vozniki odslej dolžni opraviti, če želijo pridobiti trajno vozniško dovoljenje. "Žal pa se je zakonodajalec odločil za drugačen pristop," obžaluje Brglez, ki meni, da prav zaradi opisanega pomanjkljivega znanja mladih voznikov dodatno usposabljanje v aktualno predpisani obliki še zdaleč ne bo prineslo takšnih učinkov, kot bi jih lahko.